“Wie kiest voor een ambitieus plan, moet inleveren”

Anne Chapelle over vrouwelijk leiderschap

Vlaamse vrouwen met talent en leiderschapskwaliteiten bereiken zelden de top. In deze reeks vraag ik tien inspirerende vrouwen die vandaag topposities bekleden, waarom dit nog steeds zo is en hoe dat beter kan. En ook: hoe denken zij dat de wereld eruit zou zien met meer vrouwen op sleutelposities?

Anne Chapelle bekijkt het debat rond vrouwelijk leiderschap kritisch. De vraag of er meer vrouwen aan de top moeten is voor haar niet relevant. “Ik wil slimme, volhardende mensen aan de top. Wie talent heeft en er wil geraken, die moet er alles aan doen om zijn doel te bereiken, man of vrouw.”

De genderkwestie is passé

Ze wordt in internationale modekringen wel eens de ‘godmother’ van de fashion-industry genoemd. Want Anne Chapelle staat al 23 jaar aan het hoofd van bvba 32. Wat eerst een vriendendienst was voor mode-ontwerpster Ann Demeulemeester, groeide in korte tijd uit tot een ijzersterk bedrijf waaronder de labels van Haider Ackerman, Ann Demeulemeester en sinds kort ook het eigen jonge huismerk UCWHY gehuisvest zijn. Anne ondersteunt gevestigd en jong modetalent. Ze houdt daarbij vast aan de basiswaarden van het bedrijf: authenticiteit en kwaliteit. “Anne is heel gedecideerd,” zegt haar assistent Martijn. “Maar ze toont ook veel openheid en emotionaliteit naar haar werknemers toe.”

“In mijn job ervaar ik dat mannen en vrouwen anders denken en handelen. En dus elkaar aanvullen en inspireren.”

Anne hoort hem praten en lacht. “Martijn kent me goed. Ik vind het fijn om met hem samen te werken. In mijn job ervaar ik dat mannen en vrouwen anders zijn, dat ze anders denken en handelen. En dus kunnen we elkaar inspireren en aanvullen. Zo is het ook met Martijn. Hij is rationeler, ik ben emotioneler, waardoor we elkaar bestuiven en op een middenweg terecht komen.”

Maar daar houdt een gesprek over ‘gelijkheid dan wel ongelijkheid’ tussen man en vrouw wel op.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen