Waarom zijn de zakken van mijn jeansbroek zo belachelijk klein?

Wetenschapsliefhebster en fulltime nieuwsgierigaard Stephanie Dehennin zoekt dingen uit die ons allemaal bezig houden, zodat jij dat niet hoeft te doen.

Deze vraag kan alleen maar een vrouw komen. Terwijl mannen zonder problemen hun portefeuille, telefoon en sleutels kwijt kunnen in hun broeks, vest-, borst- en binnenzakken, mogen vrouwen al blij zijn dat de mini zakjes in hun (jeans)broek of jurk niet zijn dichtgenaaid.

Onlangs namen twee Amerikaanse journalisten er een meetlint bij en maten ze de broekzakken van de 20 meest populaire jeansbroeken, voor zowel mannen als vrouwen. Gemiddeld bleken de zakken in jeansbroeken voor vrouwen bijna de helft korter. In amper 40% van de vrouwelijke broekzakken paste een doorsnee portefeuille, een beschamende 10% was groot genoeg voor een volledige vrouwenhand; dit telkens tegenover een volle 100% voor mannen-broekzakken.

“Waarom zitten vrouwen opgezadeld met kabouterbroekzakken en dichtgenaaide nep-krengen?”

Nochtans zijn vrouwen hier allerminst blij mee. Een korte search op sociale media bevestigt de frustratie. Er is zelfs een hashtag: #wewantpockets! Waarom zitten we dan opgezadeld met kabouterbroekzakken en dichtgenaaide nepkrengen? Hebben we hier een vergadering gemist? Is er misschien een geheim broekzakkenpact gesloten tussen mode-ontwerpers en handtassenmakers?

Om hier een antwoord op te vinden, moeten we een klein tripje maken doorheen de verrassend interessante geschiedenis van de broekzak. In de middeleeuwen droegen zowel mannen als vrouwen externe zakken rond hun middel gebonden onder hun kledij, maar in de 17e eeuw begonnen kleermakers zakken te naaien in mannenbroeken en -vesten. Mannen waren hier -terecht- dermate enthousiast over dat het standaard mannenpak tegen de 19e eeuw maar liefst zeventien (!) zakken telde.

‘Smug man with giant pockets’ (John Singleton Copley 1769)

Vrouwen daarentegen moesten in die tijd nog kilometers stof met zich meezeulen,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen