Ook Belgische beroemdheden worden steeds vaker online gebasht

Gaëlle Ouvrein deed als één van de eersten onderzoek naar celebrity bashing

“Dat ‘afgedankt’ fossiel zou beter zwijgen!” en “Wat gaat die ‘neutral gender hipster’ later neuken? Dieren? Deze berichten zijn dagelijkse kost voor BV’s. Als beroemdheid vandaag moet je het erbij nemen dagelijks door honderden mensen uitgekafferd te worden. ‘Celebrity bashing’ klinkt fancier dan het is. Gaëlle Ouvrein, onderzoeker aan de Universiteit van Antwerpen, deed er als één van de eersten onderzoek naar. “Toen ik met het onderzoek begon enkele jaren geleden, waren er maar weinig academici die dit probleem serieus namen. Dat is nu gelukkig wel aan het veranderen.” Illustraties: Kato Trappers

Celebrity bashing is een nieuw fenomeen. Niet zozeer omdat mensen er pas mee begonnen zijn, men doen dit al eeuwenlang. Alleen deden ze het vroeger face-to-face op café, bij de kapper of aan de wasdraad. En als het gespreksonderwerp verandert, verdwijnt die commentaar.  Nu doen we het online. En masse. En liefst met de Twitter-handle van het slachtoffer erbij. Opnieuw, opnieuw en opnieuw.

Dat het op zo’n grote schaal gebeurt, is problematisch. “Mensen hebben altijd een fascinatie gehad voor beroemdheden en roddelden over hen. Maar voordien was dit enkele keren thuis, nu kan je niet meer online komen zonder ermee overspoeld te worden”, zegt Gaëlle Ouvrein, doctoraatsonderzoeker aan de UA. Via diepte-interviews, surveys en focusgroepen onderzocht ze het fenomeen celebrity bashing. “Het is meer dan een keer slechte commentaar krijgen. Het gaat om het keer op keer vollopen van je sociale media met duizenden scheldtirades, denigrerende commentaren en bedreigingen.”

“BV’s voelen zich vaak machteloos tegenover zo’n groot publiek dat hen aanvalt.”

Volgens haar kan celebrity bashing gaan om mildere vormen zoals negatieve reacties over het uiterlijk tot veel ernstige vormen zoals bedreigingen, zware beledigingen, het bewerken van video’s of het hacken van sociale media. “In zekere zin valt het te vergelijken met cyberpesten. Het gebeurt op grote schaal,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen