Jeugdige groeipijnen met een hashtag ervoor

Anders bekeken: Eighth Grade (2018) van Bo Burnham

Terwijl de jongeren van het social media-tijdperk in een andere wereld opgroeien als hun ouders, maakt Bo Burnhams vertederende coming-of-agefilm Eighth Grade hun groeipijnen voor iedereen voelbaar.

‘Nog één weekje brugklas’, zegt Mark tijdens het avondeten tegen zijn 13-jarige dochter. Kayla hoort hem niet omdat ze muziek luistert met haar oortjes in en door haar social feed scrolt. ‘Huh?’ vraagt ze verveeld, om op dezelfde toon ‘yeah’ te antwoorden. Een herkenbare situatie. Op nog geen twintig jaar tijd is ‘smakelijk eten’ bij veel gezinnen vervangen door ‘geen gsm’s aan tafel’, voor sommigen hét bewijs dat online connecties intussen belangrijker zijn dan familie. Alsof dat bewezen moest worden.

Dat pubers hun vrienden een pak leuker vinden dan hun eigen ouders heeft natuurlijk niets met nieuwe technologie te maken. Dat is van alle tijden. Jongeren voelen zich nu eenmaal sneller begrepen door leeftijdsgenoten. Of toch de meesten, want de stille Kayla (Elsie Fisher) hoort daar niet bij. Sinds haar moeders dood leeft haar zorgeloze zelf in een schoendoos met het opschrift ‘voor ‘s werelds coolste meid’. Nu ze die geknutselde tijdscapsule bijna mag openen, als ze naar high school verkast, komt het besef dat ze niet die gehoopte coole en sociale meid is geworden. Wat nu?

Jezelf zijn

Kayla beslist om via haar YouTube-vlogs en Instagramposts op zelfonderzoek te gaan en online de stilte te doorbreken waarin ze zich in real life hult. Een van haar eerste posts gaat dan ook niet toevallig over ‘hoe jezelf zijn’. Haar dubbelzinnige antwoord? Op sociale media klinkt dat jezelf niet moeten veranderen om indruk op anderen te maken en in het echte leven betekent dat opgemaakt (met behulp van een instructievideo op YouTube) een net-uit-bedselfie posten. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel.

Achter al die nieuwe technologieën in Bo Burnhams debuut schuilt dan ook de aloude worsteling tussen wie ben ik?

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen