Anders Bekeken

Maakt broederliefde blind?

Anders Bekeken: Good Time (2017) van Benny en Josh Safdie

Maakt broederliefde blind?

In de koortsige misdaadthriller Good Time schuilt een brutaal en ontnuchterend verhaal over broederliefde in tijden van onzekerheid. Het grootste misdrijf dat cineasten Benny en Josh Safdie tonen? Overleven, by all means necessary.

Aan de band tussen broers kleeft er blijkbaar iets universeels. Al eeuwen worden er verhalen over verteld. Zo is de broedermoord van Kaïn een van de bekendste Bijbelverhalen en overstemt het gekibbel van zijn founding brothers stilaan het muzikale nalatenschap van de britpopformatie Oasis. Broederliefde inspireert ook film. Want net als in een van de topfilms van vorig jaar, het misdaaddrama Hell or High Water over twee broers gaat die banken overvallen, boort ook een van dit jaars beste films het brothers in crime’-thema aan. Enter: Good Time.

Radicale liefde

Deze grimmige, in neon en benauwende close-ups gedrenkte misdaadfilm toont hoe kruimeldief Connie (een grungy, afgeleefde en indrukwekkend acterende Robert Pattinson) zijn verstandelijk beperkte broer Nick (Benny Safdie) op sleeptouw neemt door de broeierige onderbuik van New York, dat dankzij Oneohtrix Point Nevers soundtrack en de druilerige decors guurder lijkt dan ooit. In deze mistroostige setting vullen de onafscheidelijke broers elkaar perfect aan: de ene als charismatische druktemaker die praat en denkt voor twee, de andere als introverte volger. Zelfs als Connie beslist om een bank te overvallen, staat Nick zwijgzaam en onbegrijpend naast zijn broer.

“Nick heeft nood aan een broer en houvast terwijl Connie een medeplichtige zoekt.”

Al is die bankoverval quasi komisch – de stuntelige manier waarop ze zonder een pistool de bankbediende bedreigen heeft iets aandoenlijk humoristisch – de drijfveer hierachter is dat niet: overleven in onzekere en moeilijke tijden.

Dat overleven voor Connie iets anders betekent dan voor zijn hulpbehoevende broer Nick wordt snel duidelijk. Zo heeft Nick nood aan een broer en houvast terwijl Connie een medeplichtige zoekt. Voor hem geldt: ofwel ben je met hem tegen de oneerlijke maatschappij die hem verschopt heeft, ofwel ben je tegen hem en voor de fucked up samenleving. Het lijkt een radicale vorm van (broeder)liefde, onmisbaar als je opgroeit in een uitzonderlijk milieu of situatie. Gelukkig staat Nick aan Connie’s kant, zelfs als hij in de nor belandt na een mislukte overval.

Held of egoïst?

Dat is het startschot voor Connie’s wilde reddingspoging. Aan de ene kant schemert er in zijn wilde plannen iets heldhaftigs door, maar aan de andere kant ook iets egoïstisch. Tijdens de lange nacht dat hij Nick probeert te bevrijden (en zichzelf keer op keer dieper in de nesten werkt), gebruikt Connie immers all means necessary. Zo buit hij mensen uit, versiert hij een zestienjarige meid, slaat iemand bont en blauw, dealt drugs, chanteert een hopeloos verliefde love interest: allemaal om zijn eigen hachje te redden. Hierdoor maakt hij het de kijker enorm moeilijk om hem sympathiek te vinden.

“Robert Pattinson zet met Connie een van de meest geweldige en dubieuze antihelden van de laatste jaren neer.”

Toch blijf je voor hem supporteren. Waarom? Omdat er uit zijn egoïstische acties en zijn doorzettingsvermogen toch een soort genegenheid en verantwoordelijkheid spreekt voor zijn zwakbegaafde broer. Dat maakt je als kijker zacht. Is hij van nature misschien toch niet zo’n klootzak? Is hij door omstandigheden zo’n schoft geworden? Dat dubbelzinnige gevoel melken Connie, zijn vertolker Robert Pattinson en de cineasten op geniale wijze uit.

Robert Pattinson zet met Connie dan ook een van de meest geweldige en dubieuze antihelden van de laatste jaren neer. Zijn vertolking grijpt je aan, mat je af en doet vragen opwellen. Zo borrelde na afloop van Good Time dat overbekende Bijbelverhaal van de broedermoord weer even op omdat Kaïns vraag me te binnen schoot: ‘Ben ik mijn broeders hoeder?’ Die vraag peilt meteen naar de dubbelzinnige moraal van Good Time. Want wiens belangen behartigt Connie tijdens die ene wilde nacht dat hij zijn broer wil bevrijden? Verkoopt hij drugs, versiert hij jonge meiden en besteelt hij hopeloos verliefde vrouwen allemaal in naam van zijn broer of omdat hij kickt op misdaad? De titel doet het laatste vermoeden, want Nicks nachtje brommen kan je moeilijk als een ‘goede tijd’ bestempelen. Maar je gevoel, dat zegt iets anders.

Goed nieuws! Wij mogen 10 duotickets weggeven voor de avant-première van Good Time in de UGC in Antwerpen op donderdag 12 oktober om 20u. Kans maken? Mail als de bliksem naar redactie@charliemag.be!
Good Time van Benny en Josh Safdie is vanaf 18 oktober in de cinema te zien.

Schrijf je reactie

Johannes De Breuker is cultuurjournalist en redacteur. In zijn scherpe oordelen over film doorprikt hij graag filterbubbels. Inclusief de zijne.

Lees verder in Zin in

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen