Hoe duurzaam zijn festivals? Dour probeert het groen

Festivals draaien niet alleen om muziek, maar ook om lichtshows, frisse pintjes, eten, kamperen… Als 228.000 bezoekers – een kleine stad dus – op vijf dagen tijd afzakken naar een plek, brengt dat onvermijdelijk vervuiling met zich mee. Beelden van na het festival tonen meestal een ontzettend vuile weide en camping. Wat kan je allemaal doen om zo’n groots evenement toch duurzaam te maken? Wij liepen rond op Dour Festival en spotten verschillende eco-friendly initiatieven. We merkten ook enkele zaken op die nog beter kunnen.

Dour Festival neemt naast grote internationale artiesten ook veel lokale artiesten op in de line-up. Dit jaar traden er 52 Belgische bands of artiesten op. Dat geeft niet enkel een podium aan nieuwe Belgische artiesten die door het grote publiek ontdekt kunnen worden, maar zorgt ook voor minder transport. Het (hopelijk elektrische) autobusje in plaats van het vliegtuig en toerbus maakt een klein, maar belangrijk verschil.

Je kan sinds vorig jaar verblijven op de Green Camping. Daar logeerden vorige week meer dan 1000 festivalgangers, die bij aankomst een milieucharter ondertekenden. Ze moesten de camping spik en span houden. In ruil voor hun bijdrage aan het milieu kregen ze er ook een ecologische spabehandeling bij. Als ze de regels van het charter toch overtraden, moesten ze verplicht hun boeltje pakken. Campingtoezichter René hield alles nauwlettend in de gaten!

Op de iets duurdere comfort camping kon je een tipi, tent of cabine huren. Op die manier wil de organisatie het achterlaten van goedkope wegwerptentjes tegengaan.

De organisatie van Dour Festival probeert energie te besparen waar nodig. Er zijn op enkele plekken droge toiletten opgesteld, die werken volgens het ‘kattenbak-principe’: je doet je boodschap en gooit nadien zaagsel over je goedje. Zo bespaar je veel water. Voor voldoende energie worden naast generatoren steeds meer zonnepanelen gebruikt. Op de Green Camping komt alle elektriciteit van zonne-energie.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word deze week lid!

Promo-actie

Neem een Jaarabonnement

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in het nieuwe bookzine. Om dat te vieren, doen we een wilde actie!

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Naar de winkel!

Ga wild
en word lid!

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in een najaarsnummer met als thema ‘Wild van Hart’. Om dit te vieren, doen we een wilde actie:

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen