Hoe duurzaam zijn festivals? Dour probeert het groen

Festivals draaien niet alleen om muziek, maar ook om lichtshows, frisse pintjes, eten, kamperen… Als 228.000 bezoekers – een kleine stad dus – op vijf dagen tijd afzakken naar een plek, brengt dat onvermijdelijk vervuiling met zich mee. Beelden van na het festival tonen meestal een ontzettend vuile weide en camping. Wat kan je allemaal doen om zo’n groots evenement toch duurzaam te maken? Wij liepen rond op Dour Festival en spotten verschillende eco-friendly initiatieven. We merkten ook enkele zaken op die nog beter kunnen.

Dour Festival neemt naast grote internationale artiesten ook veel lokale artiesten op in de line-up. Dit jaar traden er 52 Belgische bands of artiesten op. Dat geeft niet enkel een podium aan nieuwe Belgische artiesten die door het grote publiek ontdekt kunnen worden, maar zorgt ook voor minder transport. Het (hopelijk elektrische) autobusje in plaats van het vliegtuig en toerbus maakt een klein, maar belangrijk verschil.

Je kan sinds vorig jaar verblijven op de Green Camping. Daar logeerden vorige week meer dan 1000 festivalgangers, die bij aankomst een milieucharter ondertekenden. Ze moesten de camping spik en span houden. In ruil voor hun bijdrage aan het milieu kregen ze er ook een ecologische spabehandeling bij. Als ze de regels van het charter toch overtraden, moesten ze verplicht hun boeltje pakken. Campingtoezichter René hield alles nauwlettend in de gaten!

Op de iets duurdere comfort camping kon je een tipi, tent of cabine huren. Op die manier wil de organisatie het achterlaten van goedkope wegwerptentjes tegengaan.

De organisatie van Dour Festival probeert energie te besparen waar nodig. Er zijn op enkele plekken droge toiletten opgesteld, die werken volgens het ‘kattenbak-principe’: je doet je boodschap en gooit nadien zaagsel over je goedje. Zo bespaar je veel water. Voor voldoende energie worden naast generatoren steeds meer zonnepanelen gebruikt. Op de Green Camping komt alle elektriciteit van zonne-energie.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Nu of nooit

Zonder jouw steun, stopt Charlie!

Hey daar, leuk dat je Charlie leest! Maar wist je dat slechts 1,3% van onze lezers lid is van Charlie en zo ons magazine financieel ondersteunt? Daarmee redden we het niet. Daarom starten we een fundraising om € 100.000 op te halen.Het is nu of nooit voor Charlie.

Riep jij al eens ‘fuck yeah’ bij het lezen van onze stukken? Wil je dat Charlie blijft bestaan? Open dan je hart en je portefeuille. Doe een gift, neem een jaarabonnement of geef er één cadeau!

Alleen met jouw steun kunnen we Charlie blijven maken. We keep it real. Als wij het niet meer doen, wie dan wel?

  • Jaarabonnement

    50

    • 2 bookzines per jaar
    • 1 jaar toegang tot alle online artikelen

    Ik neem een abonnement! Ik doe er een cadeau!

  • Ik steun Charlie

    • En draag bij aan een stem die nodig is!

    Verkrijgbaar!

  • Online abonnement

    25

    • 1 jaar toegang tot alle online artikelen

    Ik neem een online abonnement!

Wil je meer doen?

Ben of ken je een bedrijf of organisatie die gelooft in onze missie en een grotere gift of sponsoring wil doen? Iemand die bereid is om te investeren in kwaliteitsvolle journalistiek en jong vrouwelijk talent? Kijk hier welke opties er zijn en neem contact met ons op.

Hoe kan ik helpen?

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen