Waarom we van Hygge houden

Twee jaar geleden werden er meer dan een miljoen exemplaren van het boek ‘Hygge: de Deense kunst van het leven’ verkocht. Denemarken was nog nooit zo geliefd buiten Denemarken. Het boek staat nog altijd bovenaan de lijstjes van populairste lifestyle- en zelfhulpboeken. Waarom houden we zo van hygge?

Tien jaar geleden studeerde ik Scandinavistiek. Voor aanvang van mijn eerste les had ik nog nooit van het Noorse en Deens woord ‘hyggelig’ gehoord, dat bijna onuitspreekbaar en onvertaalbaar is. De beste vertaling is ‘gezellig’, maar het is meer dan dat. De ultieme vorm van ‘hygge’ beleef je in de ‘hytte’ die Scandinavische families vaak hebben. De hytte is een houten hutje in de natuur, waar ze in een kleine groep vakanties en weekenden doorbrengen. Na stevige wandelingen warmen ze zich in de hytte op onder een dikke deken, een kop warme choco in de hand, omringd door kaarslicht. Op die manier ‘hyggen’ ze zich, want ‘at hygge sig’ is ook een werkwoord, zo leerden we als eerstejaars Scandinavisten.

Hygge is dus de overtreffende trap van het gezellig hebben; een combinatie van het beste gezelschap en dito sfeer, interieur eten en drinken. Niet lang nadat het handjevol studenten Scandinavistiek uit mijn jaar werd ingewijd in de kunst van hygge, werd de studierichting opgeheven. Er was te weinig interesse in Scandinavië. Dat is een paar jaar later wel anders. Niet-Scandinaviërs kunnen geen genoeg krijgen van alles wat Scandinavisch is. Van minimalistisch design, misdaadseries, indiebandjes en Fika tot lifestyleboeken. Zelfs het onvertaalbare hygge blijkt een onwaarschijnlijk gat in de markt. Vandaag weet bijna iedereen wat hygge betekent, dankzij het populaire boek met dezelfde naam.

De Deense kunst van het leven

De bestseller ‘Hygge: de Deense kunst van het leven’ van schrijver en geluksonderzoeker Meik Wiking gaat over hoe wij niet-Scandinaviërs deze vorm van übergezelligheid, die goed zou zijn voor lichaam en geest,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word deze week lid!

Promo-actie

Neem een Jaarabonnement

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in het nieuwe bookzine. Om dat te vieren, doen we een wilde actie!

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Naar de winkel!

Ga wild
en word lid!

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in een najaarsnummer met als thema ‘Wild van Hart’. Om dit te vieren, doen we een wilde actie:

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen