“#MeToo was één laagje, maar daaronder zit nog zoveel meer”

Vandaag is het exact een jaar geleden dat de hashtag #MeToo viraal ging. Miljoenen mensen deelden hun verhaal rond seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag en hooggeplaatste figuren vielen van hun voetstuk. Vandaag praten we erover met seksuoloog Wim Slabbinck. Voor welke culturele shift heeft #MeToo gezorgd en wat staat er nog te gebeuren?

Is intussen alles al gezegd over #MeToo?
“Er is al veel geschreven over gevallen van grensoverschrijdend gedrag, zoals het verhaal van Harvey Weinstein, het verhaal van een Jan Fabre of Bart de Pauw. Het is belangrijk om deze verhalen te brengen, zodat alle slachtoffers zich daarover kunnen uitspreken en de daders hun gedrag in vraag gaan stellen. Maar het moet nu verder gaan dan het bespreken van de brandjes; wie doet wat verkeerd en wie heeft wat uitgestoken? Als je dieper naar het probleem kijkt, zie je dat daders het product zijn van maatschappelijke en sociale codes. Daar moet aan gewerkt worden. Nu is het tijd om het over de oorzaken te hebben, én over oplossingen. ”

Welke vragen moeten we nu stellen?
“We moeten kijken naar de oorzaken van zulk gedrag. Daarvoor moeten we onze cultuur en de hardnekkige concepten in onze maatschappij in vraag durven stellen. Deze subtiele methodes waarin jongens en meisjes gesocialiseerd worden, blijven voortbestaan en zorgen ervoor dat gedragspatronen en machtsverhoudingen in stand blijven.”

“Jongens worden aangemoedigd om pushy te zijn en meisjes om hun seksualiteit te onderdrukken.”

Geef eens een voorbeeld.
“Jongens krijgen vaak de boodschap dat het hun taak is om een meisje te versieren. Meisjes leren vaak dat ze niet te gewillig mogen zijn, dat ze jongens moeten afweren, zelfs als ze een jongen leuk vinden. Jongens denken dan vaak dat ze moeten doorzetten. Ik heb als tiener letterlijk geleerd: meisjes plagen is liefde vragen. Of ‘een nee is eigenlijk een ja’.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen