Move over Scandinavië, voor welzijnstrends kijken we nu naar Japan

Moet dat nou echt? Cool Japan

Kwam tot voor kort nog elk succesvol lifestyle- en welzijnsboek uit Scandinavië, en in het bijzonder Denemarken, nu wenden uitgevers zich tot Japan voor levenswijsheid en gezondheidsadvies. Maar wat maakt nu eigenlijk dat een land het ineens heel goed doet op de wellness barometer?

Twee jaar geleden werden er meer dan een miljoen exemplaren van het boek ‘Hygge: de Deense kunst van het leven’ verkocht. Denemarken was nog nooit zo geliefd buiten Denemarken. Het boek van geluksonderzoeker Meik Wiking gaat over hoe wij niet-Scandinaviërs ‘Hygge’, een vorm van übergezelligheid die goed zou zijn voor lichaam en geest, in ons leven kunnen inbouwen. Na het succes van ‘Hygge’ doken uitgevers op de rest van het hoge Noorden. In ‘Lagom’, wordt de Zweedse kunst voor een beter leven uit de doeken gedaan. ‘Sisu’ laat ons kennismaken met ‘de Finse kunst om met kracht te leven’. Nog meer spin offs volgden, totdat de bron uitgeput leek te zijn.

Waarom Denemarken precies welzijnsland af is, is moeilijk te zeggen. Aan de Deense gezelligheid bleek een naar bijsmaakje van nationalisme en privilege te zitten, schreef ik al eens in deze reeks. Denen zijn met hun welvaart, verzorgingsstaat, gelukscijfers en populaire exportproducten misschien wel het meest geprivilegieerde volk ter wereld, en in het Hygge-boek laten ze dat onbeschaamd zien. Maar die welvaart wil de huidige Deense regering liefst alleen delen met wie zich zo Deens mogelijk gedraagt. Het meest opvallende voorbeeld hiervan is een nieuwe wet om kinderen uit bepaalde wijken van Kopenhagen, waar veel mensen met migratie-achtergrond wonen, vanaf hun eerste levensjaar 25 uur per week verplicht ‘Deense waarden’ bij te brengen via een lesprogramma. Andere Deense kinderen hoeven pas vanaf hun zesde verplicht onderwijs te volgen. Niet zo hyggelig, en het doet ook afbreuk aan het beeld van Denemarken als een land dat gelijkwaardigheid hoog in het vaandel heeft staan.

“Marie Kondo leert ons drastisch op te ruimen en alleen dat te behouden waar we echt waarde aan hechten.”

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen