“Waarom zien we de problemen van beroemdheden niet voor wat ze zijn?”

Selma Franssen over 'Leaving Neverland' en 'train wreck' Michael Jackson

Ook redactrice Selma Franssen keek afgelopen weekend naar de documentaire ‘Leaving Neverland’. Zoals iedereen bleef ook zij achter met een bijzonder vies gevoel en vooral veel vragen. Zo vraagt ze zich af of we allemaal verblind waren door Michael Jackson’s status als ‘train wreck’ celebrity. Is onze drang naar fascinatie en entertainment te groot om de echte problemen onder ogen te zien?

Toen ik een jaar of zeven was, leerde ik het concept ‘kinderlokker’ kennen. Een kinderlokker, zo werd ons op school verteld, was een man – meestal een man – die je kon tegenkomen aan de schoolpoort. Hij zou je met een zachte stem vertellen dat hij thuis een puppy of ander schattig huisdier had. En of je die niet eens wilde komen aaien? Hij zou je snoepjes aanbieden die je van je ouders enkel in het weekend hebben mocht. Hij zou dat beloven waar je kinderhart het meest naar verlangde, een reisje naar Disneyland of zo.

Hoe vriendelijk hij ook leek, je mocht onder geen beding de hand aannemen die hij naar je uitstak. Deed je dat toch, zou deze zogenaamde kindervriend zijn ware gezicht tonen, als een soort boze tovenaar. Eentje die kinderen meenam en pijn deed – hoe precies werd er nooit bij verteld. Je moest wegrennen van de schoolpoort en er zo snel mogelijk een volwassene bijhalen. Een leerkracht, een ouder of, bij gebrek daaraan, een andere omstaander. Iemand die zou ingrijpen, iemand die iets zou doen.

Michael Jackson in 1988 tijdens zijn Bad wereldtournée. Via Wiki Commons

In diezelfde tijd stonden de roddelbladen vol met Michael Jackson, iemand die zo complex was dat zelfs zij hem niet één label konden opplakken. En dus waren er drie labels waarmee zijn leven werd uitgemeten – en de wereld las mee. Allereerst was hij de King of Pop,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen