Ik ben wat ik niet heb

Moet dat nou echt? Minimalisme

Van Marie Kondo tot Mei Plasticvrij. We willen minder, minder, minder. Waarom is minimalisme zo hip en er waar leidt het toe?

Ik schrijf dit artikel in een hotel in Schotland dat zijn beste tijd heeft gehad. Er staan alleen de hoogst nodige meubels: een bed, nachtkastje, bureau met stoel en kledingkast met drie hangers. De muren zijn kaal, op de vensterbank staan een waterkoker, een beker en een paar theezakjes in dezelfde smaak. Ik heb alleen een rugzak bij me met daarin een boek, twee sets kleren, een camera en een verrekijker.

Er valt weinig op te ruimen of af te wassen. Ik hoef niet na te denken over wat ik aantrek of meeneem als ik naar buiten ga. Omdat ik letterlijk weinig met me meedraag, ben ik vooral bezig met wat ik hier moet doen: interviewen en schrijven. Ik voel me licht en zorgeloos. Kon het leven maar altijd zo overzichtelijk en eenvoudig zijn, denk ik, en daarin ben ik niet alleen.

Een verhaal over spullen

Er zijn in onze samenleving twee dominante verhalen over spullen. Het eerste is dat we meer en nieuw moeten kopen. Dat spullen altijd beter en modieuzer worden, en dat onze oude spullen na een tijdje dus niet meer voldoen. Dat de juiste spullen ons mooier, gezonder, succesvoller en gelukkiger maken. Dat onze spullen iets zeggen over wie we zijn, en dat we spullen moeten kopen die onze status reflecteren, of anders de status waar we naar streven. Dat we recht hebben op bepaalde spullen. Kunnen we ze niet betalen, dan kopen we ze op krediet.

“Tussen 1950 en nu hebben we meer producten gekocht dan alle mensen uit de hele geschiedenis bij elkaar.”

Dit verhaal deed grofweg zijn intrede in het midden van de 18e eeuw tijdens de eerste consumentenrevolutie. Nieuwe industrieën bloeiden op en meer burgers konden zich producten veroorloven die eerst enkel binnen het bereik van de elite lagen.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou
geen Charlie!

We hebben jou nodig om ons magazine te blijven maken. Kom dus bij de club en krijg:

  • 2 bookzines (nr. 8: najaar 2018, nr. 9: voorjaar 2019)
  • Charlie goodies toegang tot alle online artikels
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen