“We zijn meer dan eens het slachtoffer geweest van intimidatietactieken”

“Veel mensen denken dat humanitair werk gemakkelijk is, maar dat is het niet,” aldus Regina Catrambone, mede-oprichtster van MOAS, een NGO die al 40.000 mensenlevens op zee heeft gered. Humanitaire organisaties zoals MOAS komen voor heel wat uitdagingen te staan: (Europese) overheden die niet willen meewerken, de niet-bestaande empathie van smokkelaars en de emotionele impact die het allemaal met zich meebrengt. En toch blijven ze gaan: “We zijn nu eenmaal allemaal verantwoordelijk voor de wereld waarin we leven.”

“Niemand verdient het om te sterven op zee.” Dat is sinds haar oprichting in 2013 het moto van de humanitaire Search en Rescue -organisatie ‘Migrant Offshore Aid Station’ (MOAS). Het is ook wat de oprichters van MOAS, het Amerikaans-Italiaans koppel Christopher en Regina Catrambone, zich enkele maanden voor het ontstaan van MOAS realiseerden. Ze zagen namelijk vanop hun luxejacht een jas drijven in de Middellandse Zee. “Wellicht van een verdronken vluchteling,” zei de kapitein toen. Voeg daar een emotionele oproep van de paus aan toe en MOAS was geboren.

Sindsdien heef MOAS al 40.000 mensenlevens gered en talloze missies op zee uitgevoerd. Tot vorig jaar was de organisatie vooral werkzaam op de Middellandse Zee.

“Taxidienst” voor mensensmokkelaars

In april 2017 kwam het echter tot een discussie met de Italiaanse justitie. Die beschuldigde MOAS en andere humanitaire organisaties er namelijk van een soort ‘taxidienst’ te spelen voor Libische mensensmokkelaars en ‘hun’ bootvluchtelingen. Die periode “was enorm teleurstellend: solidariteit werd het slachtoffer van fake news en haters. MOAS werkt niet samen met mensensmokkelaars,” benadrukt Regina.

“Het maakt smokkelaars niet uit of mensen sterven tijdens de rit of hun bestemming bereiken.”

De beschuldiging is eigenlijk een belediging. “Smokkelaars geven niets om hun menselijke lading. Ze profiteren van wanhopige mensen en willen een zo hoog mogelijke winst maken. Hun slachtoffers zijn hun inkomen en de veiligheid van de vluchtelingen is geen prioriteit.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word deze week lid!

Promo-actie

Neem een Jaarabonnement

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in het nieuwe bookzine. Om dat te vieren, doen we een wilde actie!

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Naar de winkel!

Ga wild
en word lid!

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in een najaarsnummer met als thema ‘Wild van Hart’. Om dit te vieren, doen we een wilde actie:

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen