De modewereld op de korrel

De modewereld op de korrel

Over fast fashion en belevingswinkels

Amélie O. (de nom de plume van journaliste Els De Pauw) werd bekend met haar sekscolumns die gebundeld werden in het boek ‘Zaad op mijn huid’. In haar nieuwe boek, De vermaledijde mode, neemt ze de luxemodewereld op de korrel. Want die heeft volgens haar een klein beetje meer engagement nodig en wat minder navelstaarderij. Wij trakteren onze abonnees alvast op twee hoofdstukken uit het boek.

HEBBEN, HEBBEN, HEBBEN!

Het hele modesysteem zit om velerlei redenen op een spannend kantelmoment. Omdat het millennialpubliek zo ongeduldig blijkt en moeilijk een paar maanden kan wachten voor al die aanlokkelijke klerenpracht ook daadwerkelijk in de winkels ligt (eerst moet er worden besteld door inkopers, daarna wordt er geproduceerd), willen luxemerken nu al een paar jaar de ‘see now buy now’-methode toepassen bij modeshows. Grote adepten, lieve stijlvolle lezer, van dit nieuwe systeem zijn het Britse Burberry en Tommy Hilfiger. Tom Ford was aanvankelijk ook fan, maar zag dat zijn timing na een tijd in de soep draaide. Nu doet hij het weer in het normale tempo. Hij heeft ook nog af en toe een film te maken, ziet u.

“Fast fashion lijmt de kortzichtige, verveelde medemens.”

Maar goed. Bij Burberry wordt de show ieder seizoen live getoond in verschillende Burberryboetieks over de hele wereld, zodat trouwe klanten daarna meteen al hun bestelling kunnen plaatsen. Binnen de zeven weken krijgen zij hun pakje thuisbezorgd, in ruil voor een bedrag met ettelijke nullen. De seizoenen tellen in dit systeem letterlijk niet meer mee. Zo vangt de Burberriaanse zomer aan medio november. Christopher Bailey, die naast ontwerper ook nog eens zakelijk leider is aldaar, doet met een dergelijke snelverkoop een welbepaalde kloof in de modewereld groeien. Tussen mensen die opkomen tegen de verwaarlozing van het kleermakersvak en het ontwerpersambacht (de voorvechters van slow fashion dus), en zij die zich stomweg laten vangen door de trucs van modemarketeers.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou
geen Charlie!

We hebben jou nodig om ons magazine te blijven maken. Kom dus bij de club en krijg:

  • 2 bookzines (nr. 8: najaar 2018, nr. 9: voorjaar 2019)
  • Charlie goodies toegang tot alle online artikels
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen