Natuur als nieuwe luxe

Moet dat nou echt? De wandelcoach

Dit jaar verschijnt het ene na het andere boek over hoe gezond wandelen in de natuur voor ons is en ook minister Joke Schauvliege lijkt ineens het nut van bomen in te zien. Waar komt die fascinatie voor “natuur als nieuwe luxe” vandaan?

Bladerend door de nieuwste catalogi van uitgevers, waarin ze de boeken aanprijzen die dit jaar zullen verschijnen, valt me iets op: er komen een hoop boeken aan over wandelen in de natuur. Het boek ‘Het plezier van wandelen’ bijvoorbeeld, waarin de Noorse auteur Erling Kagge uitlegt dat “wandelen, stap voor stap vooruit, gaat over jezelf bekijken, de aarde liefhebben en je lichaam laten reizen in hetzelfde tempo als de ziel.” Of het boek over Shinrin-yoku, de Japanse kunst van het bosbaden: “op een bewuste manier door de natuur wandelen, aan blaadjes voelen, insecten bekijken, en de geur van bloemen opsnuiven.”

“De natuur als helende kracht. Het klinkt alsof de minister ook een zelfhulpboek te verkopen heeft.”

De nieuwe uitgaves borduren voort op het succes van de Scandinavische lifestyleboeken, vooral bekend van het boek ‘Hygge’, waarin de natuur als onmisbaar onderdeel van een gezonde en gelukkige levensstijl wordt neergezet. Zo raadt het ‘Lagom’ handboek, over de Zweedse kunst voor een beter leven, aan om ‘zoveel mogelijk te wandelen en van de natuur genieten, want dat is goed voor je lichaam én voor de moraal’. ‘Sisu’, een boek over ‘de Finse kunst om met kracht te leven’ heeft het over ‘de kracht van de natuur ervaren’.

Niet alleen uitgevers bevelen de natuur aan. Ook minister Joke Schauvliege lijkt terug te komen van haar bekende uitspraak dat een boom altijd de functie gehad heeft om gekapt te worden. Onder de hashtag #dewegvooruit tweette haar partij CD&V vorige week: “Wie stress heeft op het werk, kan voortaan beroep doen op een natuurcoach om al wandelend in het bos de problemen aan te pakken.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word deze week lid!

Promo-actie

Neem een Jaarabonnement

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in het nieuwe bookzine. Om dat te vieren, doen we een wilde actie!

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Naar de winkel!

Ga wild
en word lid!

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in een najaarsnummer met als thema ‘Wild van Hart’. Om dit te vieren, doen we een wilde actie:

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen