“In tijden van verandering heb je vrouwen nodig”

Saskia Van Uffelen over vrouwelijk leiderschap

Vlaamse vrouwen met talent en leiderschapskwaliteiten bereiken zelden de top. In deze reeks vraag ik tien inspirerende vrouwen die vandaag topposities bekleden, waarom dit nog steeds zo is en hoe dat beter kan. En ook: hoe denken zij dat de wereld eruit zou zien met meer vrouwen op sleutelposities? Video door Claudia Offeciers

No-nonsense Manager bij Ericsson Belux Saskia Van Uffelen gaat voor innovatie. En liefst met veel vrouwen in haar team, want vrouwen denken en handelen volgens haar toekomstgericht en creatief.

Appreciative understanding

Saskia is CEO van telecommunicatiebedrijf Ericsson Belux en Digital Champion voor de Europese Commissie en de Federale Overheid. Toch volgde ze nooit een opleiding in die richting. De overwegend mannelijk staf van Ericsson Belux, waar ze in 2014 de touwtjes in handen nam, bekeek haar bij haar aantreden dan ook enigszins wantrouwig. “Een vrouwelijke licentiaat lichamelijke opvoeding die een bedrijf komt leiden waar overwegend ingenieurs aan de slag zijn, dat zagen ze in eerste instantie niet zitten,” zegt ze lachend. “Zelf vond ik het een goede match, ik streef innovatie na en daarvoor moet je als CEO vooral in staat zijn om creativiteit en verandering in te voeren en te begeleiden.”

“Als je ergens binnen komt moet je je natuurlijk bewijzen en ik heb mij als vrouw extra hard moeten bewijzen.”

“Het was eigenlijk net goed dat ik geen kopie was van de vorige CEO en een verfrissend profiel had, anders zou alles bij het oude blijven. Maar met die ingesteldheid stond ik dus alleen. Dat was in het begin moeilijk. Jaloezie en wantrouwen zijn niet makkelijk weg te kneden,” zegt ze. “Mannen hadden het moeilijk met mijn aantreden, ze begrepen het niet. Als je ergens binnen komt moet je je natuurlijk bewijzen en ik heb mij als vrouw extra hard moeten bewijzen. Dat is niet altijd evident,

Dit artikel staat in onze ledenzone.

Maar iedereen kan lid worden!

Neem nu een abonnement op Charlie en voor slechts €50 per jaar (of iets meer dan €4 per maand) krijg je toegang tot alle artikels. Bovendien ontvang je Charlie goodies en krijg je 2x per jaar ons bookzine in de bus!

Neem dus snel een abonnement en join the club!

Jaarabonnement

Zonder jou geen Charie!

Kom bij de club en krijg: 2 bookzines, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen