Spiritueel vloeken voor beginners

Moet dat nou echt? De f*ck it-hype

Hoge stapels van een oranje boek met het f-woord op de cover liggen deze zomer in elke vliegveld- en stationsboekhandel. ‘The subtle art of not giving a f*ck’ bevat dan ook een boodschap die handig is voor in je reiskoffer. Je baas die mailt terwijl jij op het strand ligt? Je schuldig voelen over calorierijk vakantievoedsel? F*ck dat.

“HEY FUCKFACE, THIS BOOK WILL CHANGE YOUR LIFE IN LIKE 12 SECONDS OR SOMETHING” schreeuwt de website van auteur Mark Manson bezoekers toe. Manson is net zo kwistig met hoofdletters als Donald Trump en vloekt als een kind dat net het f-woord ontdekt heeft.

Er is niets subtiel aan de vormgeving of inhoud van zijn knaloranje boek. Weinig doet vermoeden dat je in de vliegveldboekhandel naar een stapel zelfhulpboeken staat te kijken, en dat is precies de bedoeling. Dit boek is bedoeld voor wie geen zelfhulpboeken leest.

Het anti-zelfhulpboek

Wie leest er in het tijdperk van het zelfhulpboek nu geen zelfhulpboeken? Nou, mannen. Mannen kopen weinig zelfhulpboeken, maar schrijven er veel. Sterker nog, de meeste zelfhulpboeken worden geschreven door mannen en gelezen door vrouwen. Wie dus een zelfhulpboek weet te schrijven dat mannen en vrouwen aanspreekt, boort een nieuw segment lezers aan. En Mark Manson heeft dat met ‘The subtle art of not giving a f*ck’ voor elkaar gekregen.

Vandaag staat ‘The subtle art op nummer 1 in de lijst meest gelezen zelfhulpboeken op Goodreads. Het is de zelfhulpzomerhit van 2018. Daar gaat een interessante voorgeschiedenis aan vooraf, die verder terug gaat dan Mansons twee jaar oude boek. Een paar duizend jaar terug, zelfs.

“Wat wij nu ‘f*ck it’ noemen, heet in het Boeddhisme gewoon ‘loslaten’.”

Het ‘fuck it’-principe is niet bepaald nieuw. Dat vind je in bijna alle Oosterse filosofieën terug, maar dan wat netter verwoord. Wat wij nu ‘f*ck it’ noemen,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word deze week lid!

Promo-actie

Neem een Jaarabonnement

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in het nieuwe bookzine. Om dat te vieren, doen we een wilde actie!

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Naar de winkel!

Ga wild
en word lid!

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in een najaarsnummer met als thema ‘Wild van Hart’. Om dit te vieren, doen we een wilde actie:

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen