#Trashtag challenge: milieubewustwording meets sociale media

Het klimaat is een hot topic. Letterlijk dan, maar ook figuurlijk. De Belgische jeugd heeft haar stem meermaals laten horen in Brussel en hier en daar springen er ook burgerinitiatieven uit de grond ten voordele van het milieu. Redactrice Charlotte trok er op uit om deze initiatieven onder de loep te nemen. Vandaag: de challenge die zowat de eerste milieuvriendelijke challenge moet zijn: de #trashtagchallenge! Foto’s: Charlotte Van Campenhout, Kris Van Campenhout & Sibel Taç.

Linde Merckpoel van radiozender Studio Brussel deed het onlangs. Mathias Vergels van de één-serie Thuis ook. Bouba en Fien, nog volk van Studio Brussel, ook al. En nu deed Charlie het ook: de natuur een beetje mooier maken met behulp van enkele restafval- en PMD-zakken. Het moeten de lentekriebels zijn.

Mathias deed het uit pure frustratie. Bouba en Fien deden het voor de Eneco Clean Beach Cup, een jaarlijkse evenement om ons strand op te ruimen. Intussen al goed voor tien edities. En Linde en Charlie? Vanwege de #trashtagchallenge, de meest milieuvriendelijke challenge van Instagram.

De uitdaging bestaat erin dat je een foto neemt met afval achter je, dan ruim je het op en daarna trek je weer een foto met de opgeruimde plaats achter je. Beide foto’s post je ook nog op Instagram et voila, le #trashtagchallenge est fini.

Meer bewustwording in 2019

Het is sinds een maandje een trend geworden, maar het werd eigenlijk al in 2015 gelanceerd door UCO, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in kampeerartikelen. Vier jaar geleden was het succes van de challenge matig. Daar kwam afgelopen maand maart verandering in. Toen postte de Amerikaan Byron Román enkele foto’s op zijn Facebookpagina. Op de twee foto’s stond niet de Amerikaan zelf, maar de Algerijnse milieuactivist Younes Drici Tani.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space
t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen

%d bloggers liken dit: