Waarom we zo verslaafd zijn aan true crime

Bingewatcher extraordinaire Charlotte kent Netflix vanbuiten, spreekt vloeiend internets en denkt in memes. In haar rubriek ‘De Bingewatch Bitch’ bespreekt ze de waardevolle, nutteloze, hilarische en bloedserieuze dingen die op haar scherm voorbij komen. Dit keer: waarom we zo verslaafd zijn aan true crime (en waarom dat helemaal oké is).

Wie de afgelopen dagen een moment doorbracht op het internet, kwam ongetwijfeld nieuwe (complot)theorieën tegen over de verdwijning van Maddie McCann. Netflix bracht namelijk net The Disappearance of Madeleine McCann uit, een achtdelige documentairereeks over het driejarige Britse meisje dat in mei 2007 spoorloos verdween. In de reeks komen meer dan veertig experts en betrokkenen aan het woord over de zaak. Maddies ouders Kate en Gerry weigerden deel te nemen. De serie is een zoveelste aanwinst voor Netflix’ enorme aanbod aan true crime documentaires en staat in die categorie naast titels als Making a Murderer, Conversations with a Killer: the Ted Bundy Tapes en The People vs. OJ Simpson.

Zelf verslond ik The Disappearance of Madeleine McCann én the Ted Bundy Tapes op drie dagen tijd. Vanuit mijn veilige zetel laat ik me regelmatig meeslepen in true crime documentaires en binge ik de (vaak extra dramatische) geacteerde versies van waargebeurde verhalen alsof mijn leven ervan afhangt. Zelfs als ik al weet hoe het eindigt (spoiler alert: Ted Bundy krijgt de doodstraf), blijf ik aan mijn scherm gekluisterd wanneer documentairemakers en getuigen alle details van de zaak toelichten. Maar wat zegt dat eigenlijk over mij? Ben ik stiekem een ramptoerist die geniet van andermans lijden? Of beschik ik gewoon over een gezonde portie nieuwsgierigheid?

De Britse Maddie McCann verdween twaalf jaar geleden in Portugal.

Als het aan klinisch psycholoog Michael Mantel ligt,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space
t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen

%d bloggers liken dit: