“Dit is vintage, gast”

De revolutie in modeland

Dit artikel werd ook gepubliceerd in Bookzine 4 dat te koop is de webshop. Of lees het artikel digitaal via Blendle

Elk seizoen een kledingkast vol nieuwe spullen: zo heeft de mode-industrie het het liefst. Maar wie veel tweedehands shopt, merkt hoe trends almaar herhaald worden. Mode-doctor Aurélie verklaart de opgang van de vintage trend. Foto’s: Sarah Van Looy

Jij draagt altijd oude kleren”, zegt een jongeman in een keurig lichtblauw overhemd tegen het meisje dat naast hem wacht op de bus. Ik schat haar ongeveer zestien jaar. Haar lange haren zijn losjes getoupeerd. Ze draagt een verweerde en iets te grote jeansjas gecombineerd met een losse, ­enkellange jurk. Over haar schouder hangt een leren zadeltas. Enkel aan het embleem op hun schooltassen herken je dat deze twee jongeren de schoolbanken delen. Met de koele berekendheid van een vooroorlogse filmster negeert het meisje de opmerking van de jongeman. Maar hij houdt vol. “Waarom koop je toch altijd van die tweedehandse vodden? Het lijkt wel of jij rondloopt in de oude kleren van een omaatje.” Plots reageert het meisje: “Oud? Oud? Dit is vintage, gast.” Ze draait met de ogen en stapt met zwierige tred op de bus. Ze werpt hem nog een kushandje toe waarmee ze de overwinning opeist.

“Met de opkomst van goedkope ready-to-wear kledij konden mensen vaker nieuwe spullen kopen. Tweedehands werd voor de allerarmsten.”

Toch hebben beide jongeren gelijk in deze discussie. Haar outfit is zowel oud als vintage en waarschijnlijk ook tweedehands. Vintage kleding is namelijk per definitie oud of alleszins ouder dan de kledingstukken die elk modeseizoen nieuw geproduceerd worden. Hoe oud? Onderzoekers stellen dat mensen deze term gebruiken voor een kledingstuk dat minimaal twintig jaar geleden gemaakt werd. De jaren 90 zijn ondertussen vintage geworden. Buffalo plateauschoenen zijn nu vintage.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space
t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen