Woelige Meisjes

Nynke (30): “Alles moet wijken voor mijn werk”

Woelige meisjes over hun eigen weg

Nynke (30): “Alles moet wijken voor mijn werk”

Ze gingen bijzondere uitdagingen aan, de vier vrouwen die ik voor deze reeks ‘Woelige Meisjes’ interviewde. Ze blijven weg van platgetreden paden en beklimmen de grillige steile rotswand van het leven op hun manier. Ze weten heel goed wat ze willen, en soms ook niet. En daar zijn ze eerlijk over. Net dat maakt hen zo mooi.

Nynke-Koster-studio

Nynke in haar atelier. Foto: MgrMadhatter

Nynke Koster werkt héél hard omdat ze zo gepassioneerd is door haar werk, en ze is ook heel dankbaar dat dat zijn vruchten afwerpt. De laatste keer dat ik haar interviewde, ging het met haar werkleven pijlsnel omhoog, maar was het ook nog niet zo lang uit met haar vriend, net omdat haar werk op de eerste plaats kwam. Ze zat in een turbulente periode en had net te horen gekregen dat ze kunstobjecten mocht maken voor een New Yorkse galerij. Maar via haar Facebookpagina zie ik dat ze vooral met andere dingen bezig is geweest. Zou haar leven nog even woelig zijn als toen ik haar voor het laatst sprak? Tijd voor een nieuw gesprek.

Een paar maanden geleden kwam er onverwachts een nieuwe opdracht op haar pad. Ze nam deel aan een tentoonstelling waarin 35 kunstenaars werk toonden dat in relatie stond met Paleis Soestdijk, het paleis dat eind jaren ‘30 de residentie was van het Nederlands vorstenhuis. Nynke maakte rubberen replica’s van het plafond van de Stuczaal, de mooiste zaal van het paleis.

Nynke-werk-Stuczaal

Replica’s van het plafond van de Stuczaal

De afgelopen weken werkte ze elke dag van tien uur ’s morgens tot negen uur ’s avonds, ook op zaterdag en zondag. Ons interview vindt plaats net na de opening van de tentoonstelling. “Het was het laatste wat ik voor de komende tijd op de agenda had staan. Sinds ik terug ben van New York, heb ik echt ongelooflijk veel geproduceerd, met Paleis Soestdijk als hoogtepunt. Nu moet ik mezelf verplichten een pauze te houden, want ik kan niet zo hard blijven gaan. Dat is niet gezond.”

Mensen denken over kunstenaars vaak dat die wat zitten te hobbyen of te kleien, maar het is zo hard werken en je krijgt er zo weinig geld voor.

Naast de grote kunstopdrachten zoals Paleis Soestdijk, maakt Nynke rubberen meubelstukken voor designliefhebbers, maar ze maakt bijvoorbeeld ook gipsafdrukken van handen of gezichten. Van dat soort opdrachten komt het gros van haar centen vandaan. Daar kan ze goed van rondkomen, al is het ook geen grote luxe. “Mensen denken over kunstenaars vaak dat die wat zitten te hobbyen of te kleien, maar het is zó hard werken en je krijgt er zó weinig geld voor. Ik heb een soort passie, een vuur dat brandt, en daarom wil ik het toch doen, maar ik geef er ook veel voor op.” Dat haar werk in alle Nederlandse kranten heeft gestaan, vindt ze een beetje dubbel. “Het is fantastisch, maar je leest alleen het positieve. Ik heb er ook nachten niet door geslapen en gezweet en gehuild. En tegelijkertijd, nu ik klaar ben met werken, is het contrast zo groot met wat er de afgelopen maanden is gebeurd. Nu heb ik weer even zeeën van tijd.”

Nynke-foto-door-Frans-van-Hilten

Beurzen aandoen, prospecties in het buitenland, contacten met klanten, rubberen sculpturen en meubels en gipsobjecten maken… hoe houdt ze al die ballen tegelijk in de lucht? “Ik zorg er voor dat ik gezond eet en genoeg slaap en met deadlines in het vooruitzicht zeg ik ook feestjes af. Alles moet wijken voor mijn werk, maar ik probeer dat te compenseren met hardlopen en yoga. Ik voel me het best wanneer ik fit ben. Voor een deadline probeer ik een zo leeg mogelijke agenda te hebben en met zo min mogelijk mensen af te spreken. Vroeger had ik ook nog een heel druk sociaal leven, maar dat gaat nu gewoon niet meer. Soms ben ik voor de buitenwereld echt gewoon even weg.”

Vroeger had ik ook nog een heel druk sociaal leven, maar dat gaat nu gewoon niet meer. Soms ben ik voor de buitenwereld echt gewoon even weg.

De laatste keer dat ik Nynke sprak, was het nog niet zo lang uit met haar vorige vriend, deels omdat ze zoveel tijd in haar werk investeerde, zodat er voor hem weinig tijd overbleef. Het heeft dus ook zijn consequenties voor haar privéleven, al dat hard labeur. Maar vandaag vertelt ze me met glinsterende ogen dat er een nieuwe man in haar leven is. “Mijn vorige relatie ging uit omdat die jongen huisje, tuintje, boompje, beestje wilde en dat wilde ik niet. Mijn nieuwe vriend is ook heel gepassioneerd door de dingen waar hij mee bezig is. Hij kan mij vrij laten en ik kan hem vrij laten en dat gaat echt te gek. Hij snapt me ook. Ik ken hem al heel lang en ik heb hem altijd heel leuk gevonden. Ik ben echt verliefd. Het was er tijd voor.”

Nynke is niet de enige die het moeilijk heeft om een evenwicht te vinden tussen haar werk en haar privéleven. Uit een studie van de Universiteit van Toronto (Canada) uit 2011 blijkt immers dat het schoentje daar wringt voor de creatieve sector: creatief werk leidt tot meer stress dan een job in andere sectoren. De verklaring? De scheiding tussen werk en vrije tijd is vaag en de werkdruk ligt erg hoog. De Amerikaanse gedragstherapeute Deborah Legge wijst erop dat mensen met een creatief beroep ook meer te kampen hebben met inkomensonzekerheid, onzekere uren en isolatie. Maar Nynke doet haar werk omdat ze ervan houdt en dat is typisch voor de generatie van de Millennials (geboren tussen 1980 en 1995). Uit de Amerikaanse Heartland Monitor poll blijkt dat 57 procent van de Millennials in de eerste plaats een job wil waaraan ze zelf plezier beleven.
LEES ALLE VERHALEN IN DE REEKS WOELIGE MEISJES

 

Arkasha vroeg illustratrice Alex Anthes om beelden te maken bij deze reeks. Ze tekende vier bustes van Moderne Godinnen.
Alex_Anthes_PhotoAs an emergent printmaker and mixed media artist, Alex Anthes creates work inspired by the collective unconscious, universal archetypes, and mythology. She pulls from these sources as a reference point for constructing playful portraits and characters studies. Alex lives in New York and works for international clients. www.cargocollective.com/alexanthes

Schrijf je reactie

Arkasha Keysers is freelance journaliste, copywriter en vertaler. Ze houdt van film, reizen, dansen en mensen. Door haar hogere studies heeft ze veel geleerd, maar net zo veel door in een café te werken, naar Spanje te verhuizen en Zuid-Amerika te doorkruisen met de rugzak. Schrijven vindt ze een dankbaar beroep, want de slechtste ervaringen zijn vaak de beste verhalen.

Lees verder in Mensen

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen