Over Ons

Het verhaal van Charlie Magazine

In 2014 richtte Jozefien Daelemans Charlie Magazine op. Samen met een groep enthousiaste redacteurs en fotografes deelden ze online hun openhartige getuigenissen en f*ck fake verhalen. Nadat enkele reportages tienduizenden lezers trokken een groter debat ontketenden, organiseerde het team in 2015 een crowdfunding om hun werking te professionaliseren. Charlie werd een echt uitdagend en taboeloos magazine, online, in print én op events. Geen picture perfect plaatjes, maar échte verhalen en realistische rolmodellen. Van body image, feminisme en seks tot de combinatie werk & gezin, duurzaamheid of nieuwe media; de redactie hield de vinger aan de pols van een veranderende wereld.

Met hulp van een investering en enkele kleine projectsubsidies slaagde Charlie Magazine erin om kwaliteit en vernieuwing te brengen. Meermaals bepaalden hun scherpe opiniestukken en ontwapenende getuigenissen het gesprek van de dag. Enkele jonge mediamakers en auteurs uit hun stal groeiden al snel door tot de grotere podia waar ze vandaag nog steeds actief zijn.

Eind 2019 besloot de redactie met spijt in het hart de boeken toe te doen. Er werd  hard gezocht naar structurele samenwerkingen met grotere mediahuizen en/of ondersteuning vanuit de overheid, maar er werd geen langetermijnoplossing gevonden. Met de besparingen in de culturele en mediasector, en voornamelijk de afschaffing van het Vlaams Journalistiek Fonds, viel hun laatste hulplijn weg. Meer daarover lees je hier.

Vandaag staat de site nog steeds online, als een portfolio van het jonge talent dat gedurende vijf jaar haar stem luid liet horen in het Vlaamse medialandschap.

 

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen