Barbie met een bibs

'Normal Barbie' heeft gewone maten

Herinner je je nog het experiment waarbij ze een Barbiepop maakten maar dan met normale lichaamsverhoudingen, je-weet-wel van die menselijke vormen? Het lijkt erop dat deze ‘Normal Barbie’ binnenkort echt in de speelgoedwinkels komt te liggen.

 

Een échte Barbie naast een Lammily prototype met gemiddelde maten

De pop heet Lammily en haar motto is “average is beautiful”. Haar maten zijn die van een gemiddeld meisje van 19 jaar in de VS. Ontwerper Nickolay Lamm, die het prototype ontwierp, wil de pop tegen eind 2014 in de winkelrekken krijgen en heeft een crowdfunding project op poten gezet voor de productie. In totaal heeft hij $95.000 nodig. Bijdragen kan via www.lammily.com. Lamm wil met de pop een meer haalbaar en realistisch schoonheidsideaal promoten voor jonge meisjes.

Mattel, producent van de echte Barbie, ligt de laatste weken onder vuur, wat wel eens in Lamms voordeel zou kunnen spelen. Niet alleen daalt de verkoop van Barbiepoppen, hun idee om een Barbiepop op de cover van Sports Illustrated (vergelijkbaar met een Snoecks kalender) te zetten werd op enorm veel kritiek en onbegrip onthaald. Niet zo’n slimme zet in een tijd waarin de seksualisering van meisjesspeelgoed zwaar onder vuur ligt.

Ergens doet Lammily’s project denken aan de lancering van Goldieblox, wiens reclamespotje in een mum van tijd meer dan 1 miljoen keer werd bekeken. Zij startten ook met een crowdfunding project en schaarden zich achter de idee dat er ander speelgoed nodig is om de zelfontplooïng van kleine meisjes te stimuleren.

Of Lammily zo’n grote verandering teweeg gaat brengen is nog onzeker. Kwaad kan het alvast niet. Maar om het project echt te doen slagen, raden wij toch aan de naam te veranderen. Want Lammily klinkt gewoon een beetje… lame.

1 reactie
  • Stephanie says:

    Goed zo! Nu nog een zwarte Lamilly, een Aziatische, een Lamilly met een armprothese, een Lamilly in een rolstoel, … en graag ook een paar outfits: een toga, astronautenpak en een overall. En accessoires zoals een microscoop, een drilboor en een megafoon!

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou
geen Charlie!

We hebben jou nodig om ons magazine te blijven maken. Kom dus bij de club en krijg:

  • 2 bookzines (nr. 8: najaar 2018, nr. 9: voorjaar 2019)
  • Charlie goodies toegang tot alle online artikels
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen