Blank gaat nooit uit de mode

De grote meerderheid van de modellen op de catwalk is blank

Van Afrika tot in Amerika.
Van op de Himalaya tot in de woestijn.
Van Afrika tot in Amerika.
Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn.

 

Van kinderliedjes kan je leren. Vele kleuren samen zijn mooier dan één kleur. Maar dat geldt niet voor de modewereld. Wat men daar mooi vindt, is beschamend eenkleurig. De recente catwalk shows geven het aan: wie mooi wil zijn, moet mager zijn én blank.

Nochtans pleiten verscheidene initiatieven voor meer kleur in de mode. Zo eisen de zwarte topmodellen Iman, Naomi Campbell en Bethann Hardison met de Diversity Coalition dat de modewereld meer niet-blanke mannequins inhuurt. Diversifiëren is niet moeilijk, menen zij. Dit maakt de weerzin tegen andere huidskleuren in de modewereld des te intrigerender. Want hoe luid de roep om etnische diversiteit ook klinkt, in 2015 blijft de catwalk blank.

Charlie telde de modellen tijdens de prȇt-à-porter collecties in Parijs vorige week. Gewoon, om zeker te zijn. Bijna 90 procent van de ingehuurde modellen is blank. Modellen met een andere huidskleur vullen het overige tien procent. Ook eerdere cijfers liegen er niet om. Tussen 2008 en 2013 koos men in New York resoluut voor blanke modellen. White never goes out of style.

De macht om te bepalen wat mooi is, ligt in de modewereld bijna uitsluitend bij blanke individuen, magazines en organisaties.
Maar de discriminerende houding van de modewereld beperkt zich niet tot de catwalk. Het kleine aantal zwarte en Aziatische modellen dat aan de bak komt in de luxe modewereld, is een symptoom van een dieperliggend probleem.

De macht om te bepalen wat mooi is, ligt in de modewereld bijna uitsluitend bij blanke individuen, magazines en organisaties. Zij definiëren schoonheid als blank. Dit ideaal is diepgeworteld. Zelfs Aziatische en zwarte ontwerpers in Parijs en New York kiezen steevast voor blanke modellen. Zo liep dit modeseizoen in Parijs geen enkel gekleurd model over de catwalk voor de Chinese ontwerper Yang Li.

blank

Modellen met blanke gezichtsopbouw op de catwalk tijdens de prȇt-à-porter modeweek in Parijs (3/03 – 11/03). Vogue.co.uk

 

 

Wanneer de modewereld wel voor kleur kiest, selecteert men vaak modellen met een blanke gezichtsopbouw. Fijne neus, grote ogen, hoge jukbeenderen, maar een niet-blanke kleur. Lekker divers.

 

keira-knightley

Oriëntalisme in de modewereld: actrice Keira Knightley poseert voor Vogue in 2007

Wanneer deze ‘exotische’ modellen op de internationale catwalk belanden, bevestigt hun niet gebruikelijke schoonheid enkel het gangbare blanke ideaal.Vreemd genoeg maakt de modewereld niet-blanke mensen wel tot exotische parels. Het zwarte topmodel Iman, hoogopgeleide dochter van een Somalische diplomaat, getuigde dat de modepers haar in de jaren zeventig voorstelde als een zwarte gazelle die recht uit de Afrikaanse brousse was weggelopen. Dit oriëntalisme in de mode maakt handig gebruik van gekleurde mensen om het verschil met blanke schoonheid in de verf te zetten.

 

 

 

dark

Zwarte ‘exotische’ modellen op de catwalk tijdens de prȇt-à-porter modeweek in Parijs (3/03 – 11/03). Vogue.co.uk

 

Natuurlijk is de discriminerende houding van de modewereld niet altijd een bewuste keuze. Onderzoek van de Amerikaanse sociologe en het voormalige topmodel Ashley Mears toont aan dat de casting agents meer gekleurde modellen zouden willen boeken voor de modeshows van top namen, maar dat ze dit onbewust niet durven. Ze vrezen de macht van de portemonnee. Deze mode professionals proberen zich in de hoofden van de klanten te verplaatsen. Ze beelden zich in  dat deze dames geen zwarte en Aziatische modellen willen zien. Kopen zou deze klant wél doen wanneer zij een edgy en onbereikbaar blank schoonheidsideaal krijgt voorgeschoteld. Op een onbewuste manier ondersteunt de luxe modewereld dus de racistische houding die stelt dat enkel blank mooi is.

Toch heeft deze bevinding ook een positief gevolg. Als klanten roepen dat ze niet langer enkel blanke mannequins of gekleurde modellen willen zien die opgevoerd worden als exotisch spektakel, ligt de weg open naar een mentaliteitsverandering in de wereld die bepaalt wat mooi is. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de consument om aan te geven dat luxe mode zoveel mooier is met alle kleuren van de regenboog.

 

 

Infographic: Bird’s Eye Design, icons via Istock

0 reacties

    Plaats zelf een reactie

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Zonder jou geen Charlie!

    Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

    En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

    Colofon

    • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
    • Chef redactie Selma Franssen
    • Marketing & partnerships Sophie Docx
    • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
    • Design & code Birdseye design
    Adres Redactie

    Toko Space
    t.a.v. Charlie Magazine
    Statiestraat 139
    2600 Antwerpen