Interview

Geen geitenwollensok of geldwolf

BAAS. Petra coacht ondernemers en steunt boeddhistische nonnen

Geen geitenwollensok of geldwolf

Elke week maken we een portret van een vrouw die haar eigen zaak heeft opgestart. We vragen haar op de man af waarom ze de stap heeft gezet en hoe moeilijk het was. Vandaag ga ik koffie drinken met Petra Mertens. Met haar bedrijf Inner Out begeleidt ze ondernemers naar een hogere omzet door hen te leren hoe ze met gemak kunnen ondernemen. Daarnaast heeft ze een warm hart voor boeddhistische nonnen.

Hoe ben je begonnen met je zaak?

“In 2009 kreeg ik mijn ontslag bij KidsLab waar ik productmanager was. Daar stond ik dan. Eerst was ik heel boos: Waarom ik? Waarom nu? Achteraf gezien was het een cadeau. Ik vroeg mezelf af: wil ik terug voor een baas werken of ga ik zelf iets beginnen? Ik ben een maand naar India gegaan naar een boeddhistisch klooster. Daar heb ik de tijd genomen om te beslissen wat ik nu écht wilde.
In 2010 ben ik mijn eigen zaak begonnen, ik gaf workshops ‘personal branding via lichaamstaal’. Hoewel ik uit de sales en marketing afdeling kwam, wist ik weinig van ondernemen an sich. Ik heb veel geïnvesteerd in kennis, want ik wilde mezelf continue bijscholen. Maar de klanten kwamen niet. Ik ging 3-4 avonden per week netwerken, maar ik kon er niet van leven. Daarom gaf ik ook Nederlands aan bedrijven. Kortom, ik werkte keihard, maar verdiende veel te weinig.

In de talenschool werkte ik met top CEO’s van grote bedrijven. Ik moest hen bijvoorbeeld in een maand tijd klaarstomen om een speech te geven in het Nederlands. Op een avond zag ik een directeur die ik begeleidde een ongepland interview geven op de televisie. Ik stuurde hem een mail om hem proficiat te wensen en hij antwoordde dat hij dat aan mij te danken had. Toen dacht ik ‘hier zit iets niet in verhouding’.”

Hoe heb je dat veranderd?

“Fast forward naar 2011, dat was voor mij een kantelmoment. Ik ben een jaar lang opleiding gaan volgen in Nederland, puur gericht op verkoop en marketing voor kleine ondernemingen. Er ging een wereld voor mij open. De dingen die ik daar leerde, ben ik meteen beginnen toepassen en in een maand tijd had ik ineens veel klanten die met me wilden werken. Ik kreeg steeds meer vragen van anderen die vroegen wat ‘mijn geheim’ was. In een erg korte periode ging mijn business immers enorm vooruit. Op een bepaald moment dacht ik: Er is zoveel vraag naar business coaching en er is amper aanbod op dat vlak in Vlaanderen. Er was nood aan persoonlijke begeleiding op maat. In april 2012 ben ik dus volledig overgeschakeld naar business coaching. Ik begeleid ondernemers naar een hogere omzet door hen te leren hoe ze met gemak kunnen ondernemen, zodat ze hun passie dagelijks kunnen beleven. Sindsdien gaat het super met mij.”

Iedereen heeft schrik van het commerciële stuk. Mensen denken al gauw dat ze te opdringerig of te pushy zijn.

Wat doe je dan exact?

“In het begin leerde ik mijn klanten ondernemen, van A tot Z. Natuurlijk kan ik je niet alles leren. Ik kan je veel tools geven en ik weet heel veel omdat ik me steeds blijf bijscholen. Ik ga bijvoorbeeld regelmatig een week naar Amerika, waar ik begeleid wordt door een mentor.
Ik kan je vaardigheden meegeven, maar ondernemen, die drive, dat moet in jezelf zitten. Waar ik zelf het meest mee heb geworsteld is ook hetgene waar al mijn klanten het meest mee worstelen: het commerciële stuk. Dat is het stuk waar iedereen schrik van heeft. Mensen denken al gauw dat ze te opdringerig of te pushy zijn. Ze gaan het uit de weg, maar dat hoeft helemaal niet. Ik geloof dat je kan verkopen zodat er een win-win is voor beide partijen.

Ik geloof sterk dat ondernemen vooral is: Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wat is mijn visie en hoe bouw ik die uit? Ik geloof dat er een nieuwe soort economie aan het komen is, één waarin het menselijke stuk centraal staat. Dat is ook wat ik wil aanleren aan mijn klanten.
Vroeger ging het in sales over ABC, Always Be Closing. Maar het gaat niet over closing. Het gaat erover dat je je klant inzicht geeft in wat hij nodig heeft en dat hij daardoor zelf een verandering wilt doorvoeren. Ik voel dat we in Vlaanderen de zachte kanten van werken meer moeten omarmen. Stilstaan bij jezelf, het grotere geheel.”

Ik geloof dat er een nieuwe soort economie aan het komen is, één waarin het menselijke stuk centraal staat.

Wie zijn je klanten?

“In het begin enkel vrouwen. Op een bepaald moment kreeg ik mails van verontwaardigde mannen, die vonden dat ik seksistisch was (lacht). Ik ben dan ook met mannen gaan werken omdat een sfeer binnen een groep beter werkt als de groep gemixt is. Bovendien vind ik het ook fijn om met mannen te werken. Ik merk dat ik zelf veel ‘mannelijke’ energie heb, ik weet goed wat ik wil en kan er ook volledig voor gaan. Ik heb misschien wel makkelijk praten omdat ik geen gezin heb en geen partner, waardoor ik ook meer gefocust kan werken. Langs de andere kant heb ik ook een aantal vrouwelijke klanten die helemaal voor hun ding willen gaan. Dit hoeft niet ten koste van hun gezin te gaan. Je kan perfect de combinatie maken.

De klanten waar ik het liefst mee werk, hebben een droom waarvoor ze willen gaan. Voor dat soort gedreven mensen werk ik echt graag. Ik heb Sabine Clappaert leren kennen van de organisatie Dare tot dream. Ze wil inspiring speeches organiseren voor jonge meisjes uit kansarme gezinnen geven om hen zo rolmodellen en een droom voor de toekomst aan te bieden. Ik wil haar helpen om haar droom te realiseren.”

Je bent nu twee jaar business coaching aan het geven. Wat wil je nog bereiken?

“Ik wil zeker nog groeien. In aanbod sowieso. Ik wil over vijf jaar een zaal met 100 mensen kunnen vullen. Ik wil dat het groter wordt dan mij alleen. Anders val ik in slaap. Ik heb die push nodig om iets te verwezenlijken. Als ik geen urgentie heb, dan is alles ok. Dan ga ik koffietjes drinken enz. (lacht) Dat is leuk maar ik haal er geen voldoening uit.

In Vlaanderen ben ik wel voorzichtig om deze droom met mensen te delen, want ik krijg vaak verwijten. ‘Wie ben jij om dit te doen?’ ‘Kan je niet tevreden zijn met wat je hebt?’ ‘Het draait allemaal om geld.’ In Amerika wordt dromen wel gestimuleerd. Mijn mentor is bijvoorbeeld erg rijk, maar het gaat voor hem om meer dan geld alleen. Hij doet er ook goeie dingen mee. Het is een spirituele mens. En die combinatie mis ik in België heel erg.

Het is net of je die twee dingen niet mag combineren. Ofwel ben je een spiritueel persoon, ben je bezig met zelfontwikkeling, met dankbaarheid en doe je bij wijze van spreken alles gratis, de zogenaamde ‘geitenwollensok’. Ofwel ben je een geldwolf die carrièregericht is, een materialist, een streber. Ik vind dat die twee samen kunnen gaan. Als je zelf te weinig hebt, kan je nooit iets teruggeven.

Het is net of je het spirituele en het commerciële niet mag combineren. Ofwel ben je een geitenwollensok, ofwel een geldwolf en een streber.

Ik ben een grote fan van Zuster Jeanne de Vos. De Vlaamse Moeder Theresa. Ze woont al 30 jaar in India en doet daar schitterende dingen. Ze heeft ervoor gezorgd dat huisarbeid erkend is als beroep. Vroeger bestond dit niet en was het een verborgen vorm van slavernij. De vrouwen die dit deden hebben zich georganiseerd met hulp van zuster Jeanne. Ze zijn begonnen met 10 vrouwen in 1 dorpje, nu zijn ze met 10 miljoen. De werkgevers behandelen hen nu met respect. Vroeger liepen ze ineen gedoken op straat. Nu lopen ze met hun hoofd rechtop, ze zijn fier en ze hebben kracht. Kijk, die zuster kan haar werk maar doen als er genoeg mensen haar willen sponsoren.

Ik wil ervoor zorgen dat mensen commerce niet meer als iets vies zien. Ik wil mensen coachen die een commercieel bedrijf willen runnen, maar een bedrijf met visie en een missie. Met échte waarden. Waarden die iets betekenen. Dat is wat mij echt drijft. Misschien is het omdat ik geen kinderen heb, dat dingen als Dare to Dream en zuster Jeanne mij nauw aan het hart liggen. Dat dit een bepaalde manier is om iets na te laten van mezelf. Dit zijn de dingen die mij gelukkig maken. Dit is mijn motivatie, mijn passie, om dit in Vlaanderen uit te bouwen. Ik werk met kleine ondernemers, die samen een grote groep mensen vormen. Als ik hen stukje bij beetje kan meekrijgen… dat zou fantastisch zijn.”

Meer info:
Realiseer je droombedrijf

 

Wil je ook je eigen zaak runnen? Surf dan naar Zekervanhaarzaak.com, het netwerk voor en door vrouwelijke ondernemers, voor meer tips en advies.

Schrijf je reactie

Jozefien was in een vorig leven art-director bij de vrouwenbladen en is nu kapitein van het Charlie-schip. Haar stokpaardjes zijn gendergelijkheid, beeldvorming in de media en het opvoeden van twee luidruchtige jongens.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen