Storytellers Liesbeth en Karin zijn Content

BAAS. Trotse eigenaars over hun eigen zaak

Elke week maken we een portret van een vrouw die haar eigen zaak heeft opgestart. We vragen haar op de man af waarom ze de stap heeft gezet en hoe moeilijk het was. Deze week gaan we naar Mechelen voor een gesprek met zaakvoerders Karen en Liesbeth.

Het vergt moed om in crisistijden een eigen bedrijf uit de grond te stampen. Karen Vandenbossche (41) en Liesbeth Van Wassenhoven (36) deden het. Ze richtten begin 2014 BeContent op, een communicatiebureau gespecialiseerd in content marketing.

Waarom zijn jullie hieraan begonnen?

Karen: “Omdat wij elkaar zo tof vonden (lacht). Nee, omdat wij geloven dat wat we met onze kwaliteiten en ervaring een stevige basis hebben om het zelf te kunnen. We komen allebei uit een goed nest: Sanoma Media. Het was tijd om zelf onze vleugels uit te slaan. We hebben allebei, elk op onze eigen manier, de nodige energie om de uitdaging aan te gaan. We willen creatief kunnen zijn en niet vastzitten in een te groot geheel. Het idee van doing business together sprak ons enorm aan. We merken ook dat er veel beweegt. Meer en meer mensen die zelf ondernemen. Het is een beetje de tijdsgeest misschien. We konden ons buikgevoel niet negeren en besloten ervoor te gaan. Het is niet onze voornaamste ambitie om heel groot te worden, wel om fijn werk te hebben en te kunnen zeggen: ‘zo zijn we content’. Be content… daar gaat het eigenlijk wel over.”

Liesbeth: “Al tien jaar heb ik mijn eigen zaak, en zo lang zat ik ook in het freelance-bestaan. Ik was zelfstandig, maar tegelijk ‘vaste freelancer’ voor Sanoma Media. Als art director heb ik er héél mooie projecten kunnen realiseren, maar nu wil ik zelf beslissingen nemen en met al mijn opgedane kennis voor BeContent aan de slag.”

Karen: “We wisten alle twee dat we dit ooit eens in ons leven wilden proberen. Ik was account director en wilde dit niet tot mijn zestigste blijven doen. Dus ging ik me afvragen What’s the next step in life? Er was een opportuniteit binnen de huidige context waarin we werkten en we hadden alle twee het gevoel it’s now or never.”

We willen niet heel groot worden, maar wel fijn werk hebben en kunnen zeggen: ‘zo zijn we content’. Be content… daar gaat het eigenlijk wel over.

Wanneer wist je 100% zeker dat je moest springen. Was er een duidelijk moment of kwam het geleidelijk?

Liesbeth: “Het moment was er, de situatie waarin we professioneel zaten was onzeker. Karen heeft eind december een balloneke opgelaten, ik was meteen enthousiast en voila, we jumped…”

Karen: “Het kwam eigenlijk heel natuurlijk. Het voelde meteen goed. Dus hebben we vrij snel beslist. En toen begon het. Beginnen tellen en denken: wat gaan we doen, hoe maken we het verschil, hoe gaan we heten, hoe moet ons logo eruit zien, hoe gaan we het aanpakken? En plots zaten we bij de notaris. (lacht)

Vind je jezelf een leiderstype?

Liesbeth: “Ik vind van wel. Ik heb als freelance art director al wel vaker teams aangestuurd -geen gigantische teams- maar ik had wel verantwoordelijkheden en moest mensen aansturen. Ik heb daar altijd goeie feedback op gekregen. Ik denk dat ik op mijn eigen manier de nodige autoriteit kan uitstralen. Ik ben een heel positief persoon en dat is mijn kracht, het komt uit mezelf. Ik hou niet zo van de term leiderschap, maar eerder van teams aansturen, mensen voeden, enthousiast maken voor iets. Motiveren, inspireren… en dat werkt wel.”

Karen: “Het is altijd mijn functie geweest om te coördineren. Eerst als account, dan als account director. Ik vind het ook een geweldig gevoel om met een team een mooi resultaat te bereiken en daar samen trots op te zijn.”

Wij zijn yin en yang, we vullen elkaar perfect aan.

Liesbeth: “Het voordeel is ook wel dat we niet in elkaars vaarwater zitten. We hebben elk ons eigen domein, we managen ons eigen deel.”

Karen: “Ja wij zijn yin en yang he, we vullen elkaar perfect aan.”

Op welke manier beïnvloedt het feit dat jullie twee vrouwen zijn het contact met jullie klanten of personeel? Gaan jullie dingen anders doen dan mannen en wat dan?

Karen: “Ik denk dat het sowieso wel anders is. Ik denk dat het verschil in aanpak is dat wij…”

Liesbeth: “… misschien meer emotioneel betrokken zijn?”

Karen: “Ja, iets meer vanuit buikgevoel handelen. Pas op, we kunnen alle twee ons mannetje staan. Maar als vrouw hebben we ook die fijngevoeligheid misschien. We kunnen heel zakelijk zijn, maar tegelijk ook nog menselijk blijven. Empathische mensen hebben vaak een betere communicatie…”

Liesbeth: “We proberen de volledige mens te zien en niet enkel de kwaliteiten die voor ons handig zijn. Ik geloof er sterk in dat je de juiste mensen om je heen moet hebben, maar in hun totaalpakket. Niet enkel wat ze kunnen maar ook wie ze zijn.”

Wie is jullie droomklant of wat is jullie droomproject?

Liesbeth: “De droomklant is de klant die…”

Karen: “… begrijpt dat je het beste resultaat bereikt als je samen werkt op een constructieve manier. En gelukkig zijn er zulke klanten (lacht).”

Liesbeth: “Ja, klanten die echt geloven dat content marketing, in het veranderende medialandschap, de juiste manier is om hun verhaal te vertellen. Iemand die wil dat wij hun verhaal kennen en ook goed kunnen overbrengen. Ik bedoel, dat we de klant of het merk zodanig begrijpen zodat wij kunnen helpen om hun verhaal te vertellen. Enkel dan kan er sprake zijn van een goed resultaat.”

Karen: “We willen met onze klant een band creëren. Door onze klant goed te kennen kunnen wij met relevante content en op een goede manier een band smeden met hun doelpubliek. Meer een partnership eigenlijk. En dat is meteen toch voor iedereen veel prettiger werken (lacht).”

’s Nachts word ik al wel eens wakker in paniek ‘Stel dat…, wat dan?’

Hebben jullie soms twijfels?

Karen: “Ja, de normale twijfels.”

Liesbeth: “Inderdaad, maar dan enkel over de zakelijke kant ervan, de cijfers. Ik denk dat het vooral de typische opstarttwijfels zijn. En dat is normaal. ’s Nachts word ik al wel eens wakker in paniek ‘Stel dat…, wat dan?’”

Karen: “We zijn zeker van onszelf maar we mogen ook niet uit het oog verliezen dat er heel wat concurrentie is. Wij moeten onze positie nog veroveren en we moeten er hard voor werken. We weten dat we ons moeten bewijzen, maar dat schrikt ons ook niet af.”

Liesbeth: “Het is naïef om te denken dat alles wat we aanraken, in goud verandert.”

Karen: “We kennen ook onze sterktes en zwaktes. Daarnaast kunnen onze zwaktes dan weer een sterkte zijn in sommige situaties. Bijvoorbeeld, we zijn heel klein en dat kan een zwakte zijn in vergelijking met al wat grotere agentschappen. Tegelijk kan dat net een voordeel zijn in de communicatie. We hebben directe lijnen naar onze klanten, en alle contacten zijn veel persoonlijker. Aan ons de kunst om onze zwaktes in sterktes om te zetten.”

Waar sta je over 5 jaar?

Karen: “Goh, het is mijn droom om met een paar mensen te werken waartussen een energieke sfeer hangt. Dat we een aantal klanten of projecten hebben waarop we ons echt kunnen uitleven. En dat we uit de kosten zijn en een loon hebben. Dan ben ik al heel content. En af en toe kunnen zeggen: “nu gaan we een flesje kraken of een pintje drinken”, dat zou ik fantastisch vinden. Ik ambieer geen kantoor met 50 man personeel, want ik wil voeling houden met mijn werk en klanten.”

Liesbeth: “We hebben allebei kinderen. Ik wil mezelf niet verliezen in mijn werk. Ik wil mijn kinderen zien groot worden en tegelijk BeContent zien groeien.

Karen: “Een luxe zou zijn als we in de toekomst kunnen focussen op klanten en projecten waarbij we onze sterktes extra in de verf kunnen zetten. Maar ook nog wat tijd over hebben voor onszelf en ons gezin. Voor ons liever geen burn-out over een paar jaar. We willen plezier hebben in onze job, in het leven. Je leeft maar één keer, have fun.”

“Voila, …‘This was our story. Now we’ll tell yours!” (lacht)

 

www.becontent.be

 

Wil je ook je eigen zaak runnen? Surf dan naar Zekervanhaarzaak.com, het netwerk voor en door vrouwelijke ondernemers, voor meer tips en advies.
1 reactie

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen