Column

De kunst van het kijken

De kunst van het kijken

“Ik zou willen dat ik foto’s kon trekken door te knipperen met mijn ogen,” leg ik uit aan mijn man. “Dat je met elke knipper van je ogen een beeld maakt van wat je ziet, dat vervolgens wordt opgeslagen, zodat je later gewoon je ogen kunt sluiten en je herinneringen weer glashelder kunt oproepen.” Mijn man knikt en denkt er het zijne van. Hij kijkt en geniet en trekt vooral geen foto’s (want daar heeft ie mij voor natuurlijk).

Die wens komt voort uit de angst om te vergeten, om te vergeten terwijl je het nog aan het beleven bent. Dat is misschien een beetje vreemd, én geheel nieuw voor mij.

beeld4

Augustus 2016 brachten we met onze puberzonen door in Zuid-Afrika. We gingen back to basics, met een jeep met daktenten. Ik zag op onze reis meer schoonheid dan ik zou kunnen opslaan op die beperkte harde schijf van mij. Dus nam ik foto’s, veel foto’s, veel te veel foto’s. Wat niet abnormaal is, aangezien ik fotograaf ben. Maar op één of andere manier beleef je de wereld anders als je die enkel door de lens van je camera bekijkt. Ik heb mijn kleinood geregeld aan de kant gelegd om gewoon te staren naar wat zich voor mij bevond, het leek alsof ik het dan beter kon beleven. Echt zien, in plaats van te kijken naar een digitaal schermpje.

Letterlijk alles is anders, aantrekkelijk of het bekijken waard in Oostelijk Zuid-Afrika.

De overweldigende natuur, de mooie mensen, imposante dieren, maar ook de lelijkheid treft je. Want die is er ook: mensen die overleven zijn niet bezig met esthetiek, afval wordt gewoon langs weg gedropt, spoelt op sommige stranden aan, de akelige ritmiek van de sloppenwijken. Er blijven stukken Afrika aan je ribben kleven.

beeld3

Het land van grote contrasten; van ijskoude nachten in de tent tot bloedhete ritten naar Swaziland, van mastodonten van beesten tot kleine irritante apendieven, van bergpassen in de sneeuw tot loeihete zwembaden, van een geweldig wegennet tot zandwegen met putten erin waar je niet rond kunt rijden, van de schattigste mensen tot kinderen die met stenen naar je auto gooien, van goed bewegwijzerde wegen tot ‘dirt routes’ met een hoog trek-je-plan-gehalte, van het dunste wc papier dat ooit mijn billen streelde tot de dikste steaks, van schitterende campings tot eentje waar enkel Benidorm Bastards te bespeuren vielen.

Af en toe mijn kijkers dicht. Om te zien of het heeft gewerkt, foto’s trekken met mijn ogen.

Voor ons vertrek zei een goede vriend: ”Ik hoop dat het Afrika-virus je te pakken krijgt”. We werden inderdaad verliefd op wat we zagen, op de mensen die we ontmoetten. Toen we na een maand thuiskwamen, werden we dan ook bevangen door een soort liefdesverdriet. Als een lief dat je constant voor ogen wil houden om maar niet te vergeten hoe zijn of haar gezicht eruit ziet.

Onvermijdelijk moesten we terug naar de orde van de dag en dat gebeurt altijd sneller dan je wil, maar ergens is het ook gezond natuurlijk. Zeggen ze niet dat verliefdheid die te lang duurt niet vol te houden is?

En dus doe ik af en toe mijn kijkers dicht. Om te zien of het heeft gewerkt, foto’s trekken met mijn ogen.

beeld10beeld9beeld2

Karen Van Winkel past niet in een hokje. Haar jobtitel valt nog het best samen te vatten als ‘leverancier van schoonheid’. Ze combineert fotografie met lettertekenen, ze is haar eigen stylist, ze schrijft teksten en bedenkt concepten voor boeken. Soms in haar eentje maar vaker en liever met gelijkgestemde zielen. Een echte gulzigaard die al haar bordjes in de lucht houdt met maar één doel voor ogen: het vastleggen van schoonheid. www.karenvanwinkel.be

Schrijf je reactie

Charlie geeft regelmatig het woord aan mensen die - net als wij - geen blad voor de mond nemen.

Lees verder in Mensen

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg:

  • 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Ik word lid!

50
Vrienden van Charlie

Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen