Interview

Het verhaal achter het design

Baas. Baroness O. over design, durf en deadlines

Het verhaal achter het design

Elke maand maken we een portret van een vrouw die haar eigen zaak heeft opgestart. We vragen haar op de man af waarom ze de stap heeft gezet en hoe moeilijk het was. Deze keer gaang we langs bij de multi-talenten van Baroness O. Foto’s: Sarah van Looy

Baroness O. is een designproject van Anne en Hanna. Beide zijn gebeten door uniek design en de verhalen achter objecten, die ze met hun fans delen via hun website. Wat begon als een blog groeide als snel uit tot meer: Baroness O. is de verzamelnaam geworden voor pop up-stores, een webshop, interieurdesign, event management en modeontwerp. Ik sprak met Anne over haar liefde voor design en ondernemen.

 

Heb je altijd je eigen baas willen zijn?

“Ik heb mezelf nooit als baas bekeken. Misschien omdat ik opgroeide in een familiebedrijf: mijn papa, dat is pas een baas! Eigenlijk klopt het natuurlijk wel; ik doe mijn eigen ding. Ik doe veel alleen. Daarom voel ik mij niet echt iemands baas, ik ben vooral mijn eigen baas.

Door het familiebedrijf wist ik dat ik vroeger of later mijn eigen ding wilde doen. Dat werd vroeger eerder dan later. Ik wilde graag een teamplayer zijn, maar dat vind ik moeilijk: ik ga altijd verder en wil altijd meer. Mijn eigen baas worden was dan een logische stap.”

 

Was design ook zo’n logische stap? Wist je al vroeg dat je ermee aan de slag wilde?

“Na mijn middelbare school wist ik niet goed wat ik wilde doen. Ik zocht altijd al een creatieve invalshoek: ik maakte filmpjes voor Frans en magazines voor Engels. De vorm vond ik vaak interessanter dan de inhoud. Ik koos voor interieur en merkte dat ik daar mijn ei in kwijt kon. De mening van mijn negen jaar oudere zus Line was belangrijk voor mij, we hebben veel over die keuze gepraat. Mijn zus deed architectuur en dacht dat interieur wel wat voor mij zou zijn.

Ik ga altijd verder en wil altijd meer. Mijn eigen baas worden was dan een logische stap.

Event management was een andere optie. Maar waarom zou ik eigenlijk moeten kiezen? Ik besloot beide passies te gaan ontwikkelen. Ik ben nu 25 en sinds 2,5 jaar ben ik zelfstandige. Het doel van Baroness O. was om iets te doen met de verhalen achter ontwerpen. Dat gebeurt nog weinig in België. Als er geschreven wordt over design gaat het vaak over wat het is, wie het maakte en wanneer. Als ik iets ontwerp, dan zit daar een verhaal achter. Je maakt keuzes voor kleur, vorm, materiaal… Dat zijn de verhalen waar ik met Baroness O. naar op zoek wilde. Al vlot werd het meer dan een blog over design: we maakten eigen ontwerpen en gingen events ontwikkelen. Ik weet niet precies hoe dat gekomen is, het liep gewoon zo!”

Ik kan me voorstellen dat de reacties op je blog dat proces gestuurd hebben?

“Nee, want we krijgen nauwelijks comments. Bij modeblogs zie je wel dat mensen reageren, maar om de een of andere reden geven mensen geen reactie op design. We weten nauwelijks wie onze blog leest. Toen we een webshop begonnen kwamen we er pas achter dat vooral grafisch ontwerpers, architecten en designers onze klanten en publiek zijn. Dat was verrassend!

Ik houd me niet zo bezig met de cijfers, maar vind het interessant om af en toe te kijken waar onze lezers vandaan komen. Ongeveer 50% van de lezers is Belgisch, de rest internationaal. Mensen vinden ons via onze social media: Instagram en Facebook zijn voor ons belangrijke kanalen. We hebben geprobeerd een duidelijke styling in onze kanalen te stelen en dat spreekt aan.

Webshop-eigenaar zijn in België is niet gemakkelijk, de markt is er nog niet helemaal klaar voor.

Onze webshop hebben we vorig jaar gesloten. We hadden het heel druk met evenementen en bovendien is het onderhouden van een shop heel veel werk. De shop was een succes, maar de winstmarge op bijzondere, pure design items is zo klein dat het te weinig opleverde. Mogelijk willen we het nog een keer proberen, want het is wel heel tof om design items te cureren en presenteren. Webshop-eigenaar zijn in België is niet gemakkelijk, de markt is er nog niet helemaal klaar voor. Hopelijk komt dat nog.”

_DSC0128 

Klinkt alsof je het knap druk hebt. Hoe zit het met je work-life balance?

“Er zijn zaken die ik graag doe en zaken die ik minder graag doe, maar er zijn ook prioriteiten. Mijn eigen projecten, zoals mijn eigen collectie, komen wel eens in het gedrang. Interieurs van klanten hebben een harde deadline en zijn prioritair. Het hebben van een eigen collectie is leuk, maar nu nog vooral een hobby

Hanna doet een groot deel van de communicatie en administratie. Ik hoef mij geen zorgen meer te maken over de kwaliteit van teksten en foto’s op de blog, het vullen van social media… Daarnaast kan ik altijd met haar sparren over concepten. Die uitwisseling vind ik heel waardevol.

Ik ben slecht in planning, dat is echt een leerpunt. Ik haal mijn deadlines altijd, maar ten koste van mijn privéleven. Ik leef voor mijn job, maar vind dat ook niet erg: er zit zoveel van mijzelf in dit project.

Wat betreft de lange termijn hoop dat ik over vijf jaar nog steeds aan het doen ben wat ik nu doe. We zijn echt nog aan het groeien met Baroness O. en onze weg aan het zoeken. Hoe kunnen we ons differentiëren als creatieve studio in deze markt? Ik hoop dat we kunnen uitgroeien tot een grote studio met meerdere mensen, zodat we grotere projecten van grote spelers aankunnen. Ik wil bewust diversiteit bewaren. Mensen raden me dat af, ze zeggen dat ik interieur of events of mode moet doen, niet alles tegelijk. Maar ik heb die afwisseling nodig. En ik merk dat mensen die stage komen doen bij ons dat ook aantrekkelijk vinden, je leert hier heel veel verschillende disciplines.”

Van afwisseling gesproken: je doet dit jaar verslag van de designbeurs in Milaan voor De Standaard Online. 

“Ik zie mezelf niet zozeer als journalist, dus dit is nieuw voor me, ja. We zijn blij dat we dit samen met de Standaard kunnen doen en het gaat interessant worden om te zien hoe het Belgische publiek op ons reageert. Dit is zeker een project waar ik enthousiast over kan zijn.

Ik haal mijn deadlines altijd, maar ten koste van mijn privéleven.

Daarnaast kijk ik ernaar uit om meer eigen ontwerpen te lanceren. Daar heb ik even een break voor nodig: ik moet echt uitgerust en op mezelf zijn om me goed op een ontwerp te kunnen focussen. Vaak ga ik in het weekend naar de studio als er niemand is. Soms schrijf ik zelfs ‘s nachts ideeën op. Die ideeën borrelen gewoon sneller op wanneer ik tot rust kom.”

Wat vind je nu de grootste uitdaging aan je eigen baas zijn?

“Planning vind ik niet zo gemakkelijk. Soms doe ik ineens boodschappen midden op de dag, want dat kan, maar dan werk ik wel weer langer door. Financieel is het een grote uitdaging. Mijn familie heeft me daar heel hard in gesteund, onder andere met kleine functies in het bedrijf van mijn vader. Dat neemt tijd in beslag, maar geeft me wel ruimte om daarnaast mijn eigen dingen te doen. Alleen van Baroness O. zou ik nog niet kunnen leven. Ik weet niet of ik met investeerders zou kunnen werken, want ik wil niet in een bepaalde richting geduwd worden.”

Er zullen ongetwijfeld ook veel dingen zijn waar je trots op bent?

“Er is niet één enkel hoogtepunt. Ik kijk terug op veel mooie projecten, bijvoorbeeld de lancering van mijn eigen collectie op Interieur Kortrijk. Ik heb daar zowel mijn meubels als mijn schoenen laten zien. Eigenlijk is dat not done, want ontwerpers worden nog altijd in hokjes geplaatst. Ik wilde laten zien dat ik zo niet werk, ik ben meer dan een meubelontwerper. Dat statement werd goed ontvangen door andere ontwerpers. Ze zagen dat zowel de mode als de meubels passen bij wie ik ben en onderdeel zijn van een groter verhaal. Ik ben blij dat ik dat heb gerealiseerd en ben benieuwd welke kansen dat schept voor de komende jaren!

Maar gewoon het feit dat ik elke dag met plezier kan werken en het soms jammer vind dat het weekend is, daar ben ik eigenlijk al heel gelukkig mee.”

Meer info: www.baronesso.com

Dit interview kwam tot stand met hulp van Zeker van haar Zaak, het netwerk voor en door vrouwelijke ondernemers. Wil je ook je eigen zaak runnen? Surf dan naar Zekervanhaarzaak.com, voor meer tips en advies.

Schrijf je reactie

Selma Franssen is freelance journalist en auteur van 'Vriendschap in tijden van eenzaamheid' (uitgeverij Houtekiet, 2019). Haar werk verscheen onder meer bij Charlie Magazine, OneWorld, De Morgen, De Standaard, The New Statesman, VPRO en Vice. Ze volgde het postgraduaat Internationale Onderzoeksjournalistiek, ontving een beurs van het Fonds Pascal Decroos voor haar werk en presenteert journalistieke lezingenreeks 'Moeilijke Dingen Makkelijk Uitgelegd'.

Lees verder in Mensen

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen