Verse-muntthee-met-honing-troela’s

Het is woensdagmorgen. Een groep oermannen zit rond een vergadertafel. Damp stijgt op uit plastic bekertjes zwarte koffie, afkomstig uit de automaat op de gang, die geen suiker- en geen melkknopje heeft en al helemaal geen theeknopje want thee is voor wijven. Het opperhoofd schraapt zijn keel en begint: ‘Goedemorgen iedereen. Voor onze opdrachtgever, Huppeldepup, gaan we een reclame maken die gericht is op de vrouwelijke consument. Daarom gaan wij de komende dagen samen bedenken wat vrouwen willen.’

Het kan niet anders of dit is hoe reclames, gericht op vrouwen, worden gemaakt. Een groep oermannetjes, een inheemse soort uit de Randstedelijke kantoorjungle, vraagt zich af wat vrouwen nou eigenlijk willen. Het kan gewoon niet anders. Voor een groep die verantwoordelijk is voor ongeveer de helft van de koopkracht in Nederland, komen vrouwen er in reclames namelijk bekaaid vanaf.

Het leven van een vrouw draait in de reclame maar om drie dingen: menstrueren, theedrinken en aantrekkelijk zijn voor mannen.

Wie reclames maakt voor vrouwen moet bekend zijn met De Gouden Regel: het leven van een vrouw draait maar om drie dingen: menstrueren, theedrinken en aantrekkelijk zijn voor mannen. Gilette, bijvoorbeeld, heeft dat goed begrepen. ‘Ja dames, deze Venus scheergel is drie keer zo duur als die van je man, maar daarmee ben je wel één scheerbeurt en een Adobe Photoshop CS6-pakket verwijderd van de goddelijke benen van Jennifer Lopez.’

Een ander mooi voorbeeld is de nieuwste radioreclame van datingbureau Lexa, die mij min of meer ‘overkwam’ toen ik in de auto zat. Voor wie ‘m niet gehoord heeft: we bevinden ons in een bar. Op de achtergrond geroezemoes en wat geklink van glazen. Een jongen en een meisje zijn op een date. Het meisje denkt bezorgd ‘oh nee, waarom heb ik nou weer zo’n halve liter besteld, wat moet hij wel niet van me denken?’ Waarop de jongen denkt ‘Eindelijk, een keer niet zo’n verse-muntthee-met-honing-troela!’ De voice-over verheldert nog even wat er hier zojuist gebeurd is door te zeggen ‘wat jij niet leuk vindt aan jezelf, vindt de ander juist aantrekkelijk’.

Maanden geleden maakte Lexa het al even bont met onderstaande spotje, waarin een meisje een hamburger bestelt en zich vervolgens afvraagt of ze toch niet beter voor de salade had kunnen gaan. De jongen -die al sinds de jaren ’70 dezelfde kapper heeft, maar dat terzijde- denkt juist ‘Yes, een meisje dat ook iets anders dan zo’n kie-nooo-aaahsalade durft te eten.’

De gemene deler van deze beide reclames is de bijbehorende hashtag #LoveYourImperfections en daar gaat het helemaal mis. Het eten van een hamburger en het drinken van een biertje zijn voor een vrouw dus imperfecties, wordt hier geïmpliceerd. En hulde voor de diepzinnige, feministische mannen die hun date niet de laan uit sturen omdat ze geen muntthee drinkt! Vrouwen mogen gewoon lekker ‘zichzelf zijn’ en eten wat ze willen. Guess what, Lexa? Veel vrouwen drinken nu eenmaal graag muntthee en eten nu eenmaal graag kien-wa-salade (zo spreek je dat dus uit, you’re welcome) en daar is niets mis mee, net zoals er inderdaad niets mis is met vrouwen die graag hamburgers eten en tripels drinken. Dat is in de verste verte geen imperfectie en het maakt ze ook niet beter of slechter dan andere vrouwen.

Godzijdank hebben we onze vrienden van reclamefirma Seksisme, Chauvinisme & Stereotypisch, die ons vrouwen precies kunnen vertellen wat we moeten doen en vooral wat we moeten kopen.

De boodschap van Lexa is echter duidelijk: een troela, een trutje, een meisje-meisje zijn, dat wil je niet. De ideale vrouw is namelijk lekker ‘one of the guys’, niet als andere meisjes. Zij vindt het hilarisch dat je het alfabet achterstevoren op kan boeren, al laat ze zelf natuurlijk nooit een boer. Ze draagt nooit meer make-up dan strikt noodzakelijk, maar is ‘lekker naturel’. Een vrouw die niet van onbenullige vrouwendingen houdt, zoals verse munthee met honing, quinoasalades, swifferdoekjes en maandverband, maar van coole mannendingen, zoals beleggen, dure auto’s en bier. Godzijdank hebben we onze vrienden de oermannetjes van reclamefirma Seksisme, Chauvinisme & Stereotypisch, die ons vrouwen precies kunnen vertellen wat we moeten doen en vooral wat we moeten kopen.

Wat de reclamemakers van Lexa hier doen, is overigens niets nieuws onder de zon. Net als vele andere vrouwen heb ik ook al eens een compliment van een man mogen ontvangen in de trant van ‘jij bent leuk, want je bent niet zoals andere meisjes’. Deze wolf in schaapskleren is niets meer dan een regelrechte belediging voor het gehele vrouwelijk ras, vermomd als vlijerij. We krijgen heus graag een compliment, maar niet over de rug van alle andere vrouwen.

Namens alle bier- of theedrinkende, burger- of salade-etende, menstuerende, swifferende, beleggende, Mercedes- en Ford Ka-rijdende vrouwen wil ik graag de volgende oproep doen aan reclamemakers: hier is een radicaal idee, gratis en voor niets. Als je een reclame maakt voor vrouwen, vraag dan ook eens om de mening van een paar daadwerkelijke vrouwen. Je mag me altijd bellen.

Liefs van een verse-muntthee-met-honing-troela.

Lees ook het opiniestuk van communicatiebureau Peggy O. Waarom wij geen reclame meer kijken
Beeld: Istock
10 reacties
  • Patricia D'haenens says:

    geweldig. Luidop gelachen… thanks

  • Tinus says:

    Een datingsite heeft juist als doel mensen die bij elkaar passen, bij elkaar te brengen. Daarom is dit een perfecte radiocommercial. Jij voelde je niet aangesproken door de commercial en dat geeft niets. Je voelt je immers ook niet aangetrokken tot 99% van de mannen op een datingsite.

    Ik denk dat een grote hoeveelheid mannen inderdaad geen behoefte heeft aan een “honingthee met munt troela”. Het reclamebureau heeft bedacht dat het goed is om hier op in te springen. Geen enkel probleem lijkt mij, er zijn ook spotjes gericht op impotente mannen; elke spot spreekt zijn eigen niche aan.

    De reden dat het reclamebureau speelt met het woord imperfectie is dat er ook een groep vrouwen is die, ook al zouden ze er zin in hebben, géén halve liter en een grote druipende hamburger bestellen tijdens een date omdat ze met een vooroordeel naar zichzelf kijken. Volgens mij klinkt dat geen enkele vrouw onbekend in de oren. Als je dit als seksistisch betiteld dan mag je het mij nog eens uitleggen.

    De boodschap die ik trok uit de commercial was juist “wees niet bang om jezelf te zijn, op elk potje past een dekseltje”.

    Liefs van een “Oh, muntthee? Nou vooruit, als er niks anders is dan drink ik het wel” boer uut Drenthe.

  • Aaron says:

    Vind het jammer dat enkel de vrouwelijke reclamesector als zijnde seksistisch wordt bestempeld. Reclame is nu eenmaal in het algemeen seksistisch, want dit verkoopt namelijk goed.

    Je overdrijft hier en daar wel; zoals van een koffiemachine iets seksistisch maken, alsof er geen vrouwen in de reclamesector werken,…

    De reden dat er een prijsverschil is tussen scheermesjes is dan ook puur vraag- en aanbod.

    Hoe je er in slaagt zo’n simpel compliment seksistisch te maken vat ik ook allesbehalve. Hoe kan je dan wel aan iemand vertellen dat hij/zij uniek is?

  • tinneke says:

    hahahaha, I love you <3

  • Marjolein says:

    Blijft echt te leuk om te lezen wat je schrijft :)!

  • DivDav says:

    Heerlijk stuk weer! Heb me kapot gelachen.

  • Kobe says:

    “De gouden regel”. Die ga ik onthouden.
    PS: Check de allerlaatste zin nog eens. 🙂

  • katia says:

    Echt leuk geschreven, ik heb hier zo om moeten lachen.

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Nu of nooit

Zonder jouw steun, stopt Charlie!

Hey daar, leuk dat je Charlie leest! Maar wist je dat slechts 1,3% van onze lezers lid is van Charlie en zo ons magazine financieel ondersteunt? Daarmee redden we het niet. Daarom starten we een fundraising om € 100.000 op te halen.Het is nu of nooit voor Charlie.

Riep jij al eens ‘fuck yeah’ bij het lezen van onze stukken? Wil je dat Charlie blijft bestaan? Open dan je hart en je portefeuille. Doe een gift, neem een jaarabonnement of geef er één cadeau!

Alleen met jouw steun kunnen we Charlie blijven maken. We keep it real. Als wij het niet meer doen, wie dan wel?

  • Jaarabonnement

    50

    • 2 bookzines per jaar
    • 1 jaar toegang tot alle online artikelen

    Ik neem een abonnement! Ik doe er een cadeau!

  • Ik steun Charlie

    • En draag bij aan een stem die nodig is!

    Verkrijgbaar!

  • Online abonnement

    25

    • 1 jaar toegang tot alle online artikelen

    Ik neem een online abonnement!

Wil je meer doen?

Ben of ken je een bedrijf of organisatie die gelooft in onze missie en een grotere gift of sponsoring wil doen? Iemand die bereid is om te investeren in kwaliteitsvolle journalistiek en jong vrouwelijk talent? Kijk hier welke opties er zijn en neem contact met ons op.

Hoe kan ik helpen?

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen