Interview

Onderneemster zkt sterk merk

BAAS. Trotse eigenaars Katlijn en Sara over hun eigen zaak

Onderneemster zkt sterk merk

Elke maand maken we een portret van een vrouw die haar eigen zaak heeft opgestart. We vragen haar op de man af waarom ze de stap heeft gezet en hoe moeilijk het was. Deze week spreken we af met Katlijn Voordeckers en Sara Reymen. Katlijn geeft business consulting, trainingen en opleidingen aan vrouwelijke ondernemers met haar bedrijf OpmerKelijk. Sara is auteur van het boek ‘Moeder en carrière: een topcombinatie’ en runt een copywritingbureau Tekstueel. Samen zijn ze een nieuw boek aan het maken ‘Onderneemster zkt sterk merk’ over hoe vrouwen zich onderscheidend kunnen profileren en een sterk merk kunnen opbouwen.

Ons gesprek begint in de omgekeerde richting. Katlijn en Sara willen ons interviewen voor hun nieuwe boek ‘Onderneemster zkt sterk merk’. In dit boek gaan ze dieper in op de vraag hoe je je als vrouwelijke ondernemer onderscheidend kan profileren. Aan de hand van enkele cases beschrijven ze welke stappen onderneemsters kunnen zetten in hun strategie, marketing en communicatie. Tussen de regels lees je ook wat vrouwelijke ondernemers kunnen leren van mannelijke ondernemers en omgekeerd. Met veel plezier vertellen we het eerste uur waarom we Charlie hebben opgezet en wat we ermee willen bereiken. Maar daarna is het onze beurt om de vragen te stellen over het hoe en waarom van hun ondernemingen.

Hoe zijn jullie met jullie zaak begonnen?

Katlijn: “Ik heb 12 jaar in de banksector gewerkt en ben 7 jaar kmo-adviseur geweest. Ik sprak elke dag met starters, met groeiers, met mensen die aan het herorganiseren waren. Ik moest hun business van binnen en van buiten kennen om te bekijken of ik daarmee naar hogerhand kon gaan voor een lening.
Ik had heel wat vrouwelijke ondernemers en ik vond het zo frappant wat zich daar afspeelde. De gesprekken met vrouwen waren helemaal anders dan die met mannelijke ondernemers. Ze twijfelden zo vaak over hun eigen ondernemerschap, ‘Ga ik het kunnen? Gaat het wel goed gaan?’ Ik heb me altijd afgevraagd wat daar achter zat.
Op een gegeven moment heb ik mijn ontslag gegeven op de bank. Ik ben zelf mijn eigen zaak begonnen, in een andere branche weliswaar. Maar door mijn achtergrond als kmo-adviseur kreeg ik regelmatig vragen van ondernemers over hoe ze hun business en marketing moesten aanpakken. Ik gaf heel vaak zomaar advies tot mijn man zei: ‘Katlijn, je zit hier elke dag dingen te vertellen buiten je business om. Misschien moet je van dat advies geven je business maken.’

Ik ben toen hard beginnen nadenken en heb mijn marketingachtergrond als economiste terug opgenomen. Daarnaast ben ik de laatste ontwikkelingen in brand management en communication gaan bijstuderen. Zo ben ik terecht gekomen bij business consulting; het conceptualiseren, het nadenken over een strategie om mijn klanten echte stepstones te geven om vooruit te gaan en te werken aan hun branding. Ik zie dat zowel beginnende als meer ervaren ondernemers met veel dingen tegelijk bezig zijn, maar ze krijgen hun ideeën niet altijd samengebracht. Daar begeleid ik hen in. Zodat ze heel goed weten waar ze voor staan, hoe ze het in de wereld moeten zetten en hoe ze van daaruit kunnen groeien.”

Sara: “Ik ben begonnen met het idee ‘ik wil schrijven’. Ik was freelance copywriter en werkte in onderaanneming voor communicatiebureaus. Maar ik wilde toch graag mijn eigen ding doen vanuit mijn eigen visie. Dus startte ik zelf met een bureau. Er kwamen freelancers bij en we kregen meer opdrachten. Nu coördineer ik een tiental freelance copywriters en vertalers. We werken voor ondernemers en kmo’s en zetten hun bedrijfsstrategie om in heldere communicatie.”

Mijn bedrijf is heel organisch gegroeid maar op de duur was er totaal geen structuur. Nu sta ik meer stil bij alles. Ik heb het grote plaatje in mijn hoofd en dat geeft rust.

Hoe zijn jullie elkaar tegengekomen?

Katlijn: “Ik organiseer veel netwerkactiviteiten en ga ook naar veel netwerkactiviteiten. Daar ben ik Sara tegen het lijf gelopen. Daar is onze samenwerking begonnen. Ik merkte dat Sara’s inbreng de communicatie van mijn klanten nog veel beter maakte. Ik kijk samen met mijn klanten naar ‘waar sta ik voor en hoe kan mezelf als een sterk merk positioneren? Ik schrijf dan erna een gestructureerd personal brandingplan op maat van mijn klanten. Daarna komen ze bij Sara met hun plan en die gaat het inhoudelijke stuk schrijven, de communicatie naar de buitenwereld toe, bijvoorbeeld voor hun nieuwsbrief of hun website.”

Sara: “Ik vond het heel leuk om met een nieuwe soort klanten samen te werken. Mijn klanten kwamen tot dan toe voornamelijk uit de banksector, verzekeringen, energiesector enz. Katlijn en ik vullen elkaar goed aan. Als de mensen van bij Katlijn komen hebben ze het voorbereidende werk al gedaan. Dan kan ik mij echt gaan focussen op de communicatie en de taal.”

Katlijn: “Ik denk dat onze eigen business daar alle twee van gegroeid is, ze is beter geworden door de samenwerking.”

Sara: “Door de brandingplannen van onze klanten te lezen, ben ik zelf ook meer beginnen nadenken over mijn eigen strategie. Mijn bedrijf is heel organisch gegroeid maar op de duur was er totaal geen structuur. Nu sta ik meer stil bij alles. Ik heb het grote plaatje in mijn hoofd en dat geeft rust.
De grote oefening voor mij is nu: zelf kunnen blijven schrijven en tegelijk de zaak managen. Ik hoor vaak dat ik het schrijven zal moeten loslaten. Als je zaak groeit, kan je steeds minder zelf creatief bezig zijn, maar moet je je voornamelijk bezig houden met managen. Nu stel ik me dus wel eens de vraag hoe hard ik nog wil groeien, want dat schrijven wil ik echt niet kwijt.”

Mijn kinderen zijn echt geen verwaarloosde sukkeltjes die huilen om hun moeder.

Jullie combineren beiden een eigen zaak en een gezin. Heb je dingen moeten opgeven of ergens compromissen moeten sluiten?

Katlijn: “Ik heb compromissen moeten sluiten, maar je moet nu eenmaal keuzes maken . Ik vond het heel belangrijk om op woensdagnamiddag thuis te zijn. Daardoor heb ik mijn administratie moeten uitbesteden. Dat is een compromis want je geeft veel uit handen. In het huishouden besteed ik ook veel uit. Ik doe uiteraard nog een gedeelte zelf, maar de rest laat ik doen. Maar daar lig ik niet wakker van. Ik laat me helpen zodat ik me kan bezig houden met de zaken die ik écht belangrijk vind. Daardoor is er een evenwicht mogelijk tussen mijn gezin en mijn werk. Mijn kinderen zijn echt geen verwaarloosde sukkeltjes die zitten te huilen om hun moeder. (lacht)

Ik heb zelf een fulltime werkende mama gehad. Ze was bediende, had drie kinderen en volgde avondschool Engels en Duits. Mijn moeder was 2 avonden per week niet thuis omdat ze zich ging bijscholen, maar ik heb nooit iets tekort gehad. Ze was er altijd wanneer ik haar nodig had en dat probeer ik ook te doen voor mijn kinderen. Dus compromis, ja, maar ik lig er niet wakker van want ik probeer heel bewust evenwicht te bewaren..
Ik sta er wel bij stil, want het bedrag dat ik elke maand uitgeef aan huishoudhulp en aan iemand die de administratie doet, is niet niks. Maar ik krijg er levenskwaliteit voor terug. Moest ik daar op inboeten, dan stop ik met mijn zaak. De dag dat ik geen tijd meer heb voor mijn kinderen, voor mijn man of voor mezelf, dan hoeft het niet meer voor mij.”

Bijna elke vrouw die ik interviewde zei: ‘Ik heb mijn carrière niet te kort gedaan, ik heb mijn gezin niet te kort gedaan, ik heb enkel mezelf te kort gedaan.’

Sara: “Ik heb ook veel hulp. Maar mijn compromis ligt erin dat ik nog heel veel tijd van mezelf opoffer. Ik ben het grootste deel van de tijd aan het werken en daardoor zijn bepaalde dingen als een boek kunnen lezen of eens naar de film gaan, niet meer zo vaak mogelijk. Dat vind ik soms wel jammer. Niet meer de tijd hebben om eens een uur in bad te gaan liggen, of lang op reis gaan. Als ik weg ben valt de zaak immers helemaal stil. Een weekje naar Frankrijk lukt nog net, maar dan moet ik wel elke avond mijn mails bijwerken. Ik heb toch een stuk persoonlijke vrijheid opgegeven. Hopelijk niet voor altijd … Da’s mijn compromis. Ik lig er soms wel wakker van.

Ik heb die vraag ook gesteld aan alle vrouwen die ik heb geïnterviewd voor mijn boek ‘Moeder en carrière: een topcombinatie’. Een boek schrijven is soms een beetje therapeutisch natuurlijk (lacht). ‘Op welk vlak zou jij het anders doen, als je het opnieuw zou kunnen doen?’ En bijna al die vrouwen zeiden: ‘Ik heb mijn carrière niet te kort gedaan, ik heb mijn gezin niet te kort gedaan, ik heb enkel mezelf te kort gedaan.’ Dat was voor mij heel herkenbaar.”

Katlijn: “Ik denk dat je daarin ook wel kan groeien. Ik heb lang het gevoel gehad dat ik in een gouden kooi leefde. Slachtoffer worden van je eigen succes, was op een gegeven moment heel reëel. Ik heb daarin keuzes gemaakt, zodat ik wel tijd had om een boek te lezen. Ik werk kei hard maar ik plan ook tijd voor mezelf in, anders hou ik het niet vol. Ik probeer er voor te zorgen dat ik het blijf trekken. Ik denk dat je daarin kan groeien. Ik ben natuurlijk ook al een pak ouder dan jij, Sara.” (lacht)

Mocht ik er niet meer zijn dan mogen ze aan mijn kist zeggen: ‘Ze heeft ons allemaal in contact gebracht.’

Waar halen jullie de meeste voldoening uit?

Sara: “Ik ben heel blij dat ik op werkvlak nu al wel de juiste keuzes kan maken en de projecten kan kiezen die me echt interesseren. Ik heb vroeger veel ghostwriting gedaan. Anonieme boeken schrijven over een thema dat me totaal niet interesseerde, gewoon om die noodzakelijke omzet te draaien. Nu ben ik op een punt gekomen dat als er een project mijn pad kruist, en ik heb geen zin om mij in dat onderwerp te verdiepen, dat ik het ook gewoon niet aanneem.

Uiteindelijk schrijf ik heel graag. En als dat boek dat ik wil lezen dan aan de kant blijft liggen omdat ik er zelf een aan het schrijven ben over een onderwerp dat mij nauw aan het hart ligt, vind ik dat niet zo erg. Maar als het thema me totaal niet interesseert, dan durfde ik tijdens het schrijven vroeger wel eens denken: goh, dat is weer een half jaar van mijn leven dat weg is (lacht).”

Katlijn: “Voor mij zijn er twee dingen belangrijk. Allereerst het individuele contact. De ondernemers die bij me komen, komen binnen met veel passie en zin om hard te werken. Door het traject dat ze bij mij volgen, vinden ze ook rust doordat ze structuur in hun passie kunnen brengen. Ze weten wat hun volgende stap is, alles wordt veel duidelijker. Vaak blijven die mensen nog een jaar in het traject bij mij. Je ziet dat het hen echt helpt. Het maakt hen gelukkig.

Anderzijds werk ik sterk op netwerkevents, ondernemers met elkaar verbinden. Ik geloof dat je niet alleen moet ondernemen maar samen moet ondernemen. Dat vind ik super. Ik heb -in alle bescheidenheid- al heel veel mensen met elkaar in contact gebracht, die samen al veel hebben kunnen realiseren. Dan kan ik soms wel eens stiekem denken van ‘Oh, dat heb ik gedaan.’ (lacht) Het gaat niet over mij maar over het feit dat ik mensen heel bewust met elkaar in contact breng om samen dingen te realiseren.

Vorige week had ik een event ‘Word Opmerkelijk geïnspireerd’. Op een gegeven moment stonden daar 52 ondernemers met elkaar te netwerken en toen heb ik heel even bewust rondgekeken met een smile op mijn gezicht. De zon scheen door de raam en ik dacht:‘Wie had dat kunnen denken, toen ik op de bank werkte, dat ik nu 52 mensen met elkaar in contact breng.’
Mocht ik er niet meer zijn dan mogen ze aan mijn kist zeggen: ‘Ze heeft ons allemaal in contact gebracht.’ Dat zou ik geweldig vinden.” (lacht)

Een belangrijke tip is: Niet blijven denken. Je moet vooral doen.

Hebben jullie nog algemene tips voor jonge ondernemers?

Katlijn: “Je moet je focus vinden. Wat wil je doen, wat wil je brengen? Wat is de relevantie van jouw product voor de wereld? Er wordt heel veel gesproken over het vinden van een doelgroep, maar het gaat eigenlijk vooral over focus. Vaak is een doelgroep het gevolg van een duidelijke focus.

Je moet iets relevant durven neerzetten. En je moet niet de ambitie hebben om voor iedereen relevant te zijn. Je moet durven kiezen, dat maakt je veel onderscheidender. En zorgen dat je een verhaal hebt dat de wereld kan doorvertellen voor jou. In twee, drie zinnen. Je moet jouw verhaal aan de wereld geven.

Nog een tip is: Niet blijven denken. Je moet vooral doen.”

Sara: “Daar heeft Gunnar Michielssen, één van de beste Vlaamse copywriters, een boek over geschreven. ‘Eindelijk eigen baas, 13 verrassende adviezen voor wie droomt van een eigen zaak.’ Zijn eerste advies is: Begin voor je bezint. Je kan dingen kapot denken, zolang nadenken tot de drijfveer er niet meer is. Je moet dus vooral durven beginnen.”

Het boek ‘Onderneemster zkt sterk merk’ van Katlijn Voordeckers en Sara Reymen verschijnt in het najaar bij Lannoo Campus. Ondertussen kan je hen volgen via hun Facebook pagina.

Meer info:

www.opmerkelijk.be
Of via Facebook
www.tekstueel.be
Of via Facebook

Lees meer over het boek: Moeder en carriere: een topcombinatie
Verkrijgbaar via Lannoo

Schrijf je reactie

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen