Video

Wouter Torfs gelooft dat ook menselijkheid winstgevend kan zijn

Straffe mensen voor de camera: Wouter Torfs

Wouter Torfs gelooft dat ook menselijkheid winstgevend kan zijn

Tom en Anthony van ‘Zwijgen is geen optie’ interviewen geëngageerde mensen die geen blad voor de mond nemen. Engagement is voor deze mensen geen hobby, maar staat centraal in hun leven. ‘Zwijgen is geen optie’ portretteert hen als inspiratie, om te ontdekken hoe we zelf de wereld van morgen een beetje beter kunnen maken dan vandaag. Deze keer een gesprek met Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs.

Het ondernemen zat er bij Wouter Torfs al van kleins af aan in. Zijn grootouders legden na de tweede wereldoorlog de basis van de schoenenwinkelketen. Als kind ging Wouter helpen op braderijen en zo groeide de interesse in de familiezaak. Maar het zag ernaar uit dat Wouter toch een ander pad zou bewandelen. Zijn grote droom? Advocaat worden. De studies waren afgerond en toen moest hij kiezen: de winkel en het familiebedrijf of de balie in het advocatenkantoor. Het werd het familiebedrijf.

Sinds hij aan het hoofd staat van de winkelketen, zijn ze gegroeid van 26 naar 75 winkels en hebben ze hun omzet verdertienvoudigd. Zes keer werd hij verkozen tot beste werkgever. Hij schreef twee boeken om uit te leggen hoe hij die titel heeft veroverd. En nog doet niemand het hem na.

“Een bedrijf is veel meer dan een machine om geld te maken. Een bedrijf moet verantwoordelijkheid nemen in de samenleving.”

De filosofie van Torfs is namelijk niet in een handleiding te gieten. Menselijkheid, eerlijkheid, veerkracht, daar draait het om. “Een bedrijf is veel meer dan een machine om geld te maken. Een bedrijf moet verantwoordelijkheid nemen in de samenleving,” zo stelt hij. Zowel naar zijn klanten als naar zijn personeel toe neemt Wouter Torfs die. De persoonlijke ontwikkeling en het welzijn van zijn medewerkers staat voorop. Medewerkers zijn meer dan enkel nummers ook al kent hij niet al hun namen vanbuiten en moet hij af en toe eens spieken.

Wouter Torfs gelooft in bedrijven die waarde willen maken voor de hele samenleving, voor hun medewerkers én voor hun klanten. “Bedrijven die enkel met eigen winstbejag bezig zijn, gaan daar op termijn voor afgestraft worden.”

Deze instelling zorgt ervoor dat Torfs vaak besproken maar weinig gekopieerd wordt. Authenticiteit vormt de kern van zijn verhaal. Je volledige zelf laten zien, ook op het werk. Daar is niks wollig aan, vindt hij zelf. “Dat is het leven in zijn totaliteit.” Iemand die zichzelf niet kan zijn op het werk is geen blije werknemer. En omgekeerd kiest hij zijn werknemers op basis van wat zij graag doen en waarvoor zij een passie hebben. En zo is menselijkheid ook winstgevend.

Bekijk het hele gesprek hierboven.

Bekijk de vorige afleveringen van Zwijgen is geen optie hier.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Zwijgen is geen optie en ontvang een update bij een nieuw interview
Meer info: www.zwijgenisgeenoptie.be

Schrijf je reactie

Zwijgen is geen optie maakt interviews met mensen voor wie zwijgen geen optie is. Engagement is voor hen geen hobby maar staat centraal in hun leven. Ze worden geportretteerd als inspiratie, om te ontdekken hoe we zelf de wereld van morgen een beetje beter kunnen maken dan vandaag. Zwijgen is geen optie is een project van Weddingstreet Media.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen