Durf te vragen

Hoe zit dat met die fundraising?

Op 16 januari lanceerden we op Charlie een grote fundraising om ons magazine veilig te stellen voor het komende jaar. Sommige mensen hadden vragen over het hoe en waarom van deze actie. Hieronder lees je alles nog eens netjes op een rij.

Hoe kan ik jullie campagne steunen?

De snelste en makkelijkste manier om ons te helpen is door mee te doen aan de fundraising. Dat kan vanaf €10. Je kiest zelf hoeveel je bijdraagt. Steun hier.

Wil je ons via jouw bedrijf of organisatie met een groter bedrag steunen? Heel graag! Bekijk hier alle opties en stuur een mailtje naar fundraising@charliemag.be, dan overleggen we samen de mogelijkheden.

Hou je van onze artikels en geloof je in onze filosofie? Neem een abonnement op Charlie. Niet alleen krijg je twee dikke bookzines per jaar als eerste in de brievenbus, je krijgt ook toegang tot extra online artikels, korting op boeken en events en onze maandelijkse ledennieuwsbrief. Of maak iemand anders lid van de Charlie-club. Daarmee help je ons en maak je een vriend(in) blij met een leuk cadeau. Deel zeker ook onze fundraising via je sociale media, met een persoonlijk tekstje over waarom jij vindt dat Charlie nodig is.

Waarom doen jullie een fundraising?

Momenteel lezen meer dan 100.000 mensen per maand onze artikels of bekijken onze video’s. Zo’n 1.300 mensen hebben een abonnement. Dat betekent dat iets meer dan 1% van onze lezers daadwerkelijk ons magazine financieel mee ondersteunt. Dat maakt het niet langer mogelijk om ons hoofd boven water te houden. We merken bij onze collega’s dat alle kranten en magazines het moeilijk hebben om mensen te overtuigen om te betalen voor online media. Journalistiek maken is echter niet gratis. Achter elk artikel schuilt een journalist, eindredacteur, fotograaf en webdesigner die het mogelijk maken dat jij je dagelijkse dosis duiding en inspiratie krijgt.

Bovendien zit het beleid ons niet mee. We krijgen geen structurele steun van de overheid, terwijl de grote mediahuizen een vrijstelling van btw krijgen. Kleinere online spelers, zoals Charlie Magazine, moeten de volle pot van 21% of 6% aanrekenen en doorstorten. En waar alle grote kranten en magazines quasi gratis verstuurd worden, dankzij een distributiesteun via Bpost, betalen wij het normale tarief. Zo wordt een Dag Allemaal zo goed als gratis aan abonnees bezorgd en betalen wij meer dan 4 euro per verzonden bookzine.

De afgelopen vier jaar zijn we er niettemin telkens in geslaagd om Charlie in de lucht te houden, dankzij abonnees, veel vrijwilligers, investeerders die in ons geloven, een projectsubsidie, adverteerders en partners. Dit jaar hebben we jullie hulp echt nodig.

Hoofdredactrice Jozefien overloopt met productiehuis Poolhert het scenario van de fundraising video. Foto: Jarod Mauws

Wat gaan jullie met dit geld doen?

Simpel: we gebruiken dit bedrag om onze redactie draaiende te houden, terwijl we ondertussen verschillende pistes uitwerken om Charlie duurzaam te maken voor de toekomst. Wij zijn niet van plan op te geven, maar om de komende maanden inhoud te kunnen blijven maken, hebben we jullie hulp hard nodig!

Dit is wat we doen met het opgehaalde budget:

50.000 dankjewel, maar dat kan beter
Met €50.000 kunnen we onze servers, journalisten, fotografen, eind- en hoofdredacteur, webdesigner, abonnementendienst en webshop een half jaar laten werken – en ondertussen aan een nieuw printnummer werken. We doen verder met minimale bezetting, op de lange termijn blijft onze toekomst onduidelijk.

75.000 now we’re talking!
Halen we €75.000 op, dan garanderen we je dagelijkse dosis Charlie online en investeren in het verbeteren van de kwaliteit van onze journalistiek. We streven ernaar twee bookzines uit te brengen en gaan daar ons stinkende best voor doen met de middelen die we hebben.

100.000 de heilige graal
Dit is ons uiteindelijke doel. Halen we €100.000 op dan zijn we zeker dat we jullie een jaar lang je dagelijkse dosis humor, inspiratie, empowerment en begrip kunnen geven. We blijven je realistische rolmodellen tonen en onderwerpen uitdiepen die jou na aan het hart liggen. We investeren in jong, vrouwelijk talent en blijven werken aan een veilig en kwalitatief platform waarop deze mensen zich kunnen uitspreken in het publieke debat. We gooien er nog twee Charlie events bovenop. O ja, en extra memes.

Columniste Katrijn Van Bouwel met tandpasta smile. Foto: Jarod Mauws

Ik ben abonnee. Wat betekent dit voor mijn abonnement?

Dankjewel dat je ons magazine al mee mogelijk maakte. Geen zorgen: je abonnement loopt voorlopig gewoon verder. Omdat we de komende maand alle energie in de fundraisingcampagne moeten steken, ontvang je ons voorjaarsbookzine wel enkele weken later dan je gewend bent. Via de ledennieuwsbrief houden we je op de hoogte van de stand van zaken. Wil je Charlie extra helpen? Deel de fundraising op sociale media, steun ons met een gift of maak iemand blij met een abonnement. Als alle leden iemand anders lid maken, zijn we er al bijna!

Wat gaan jullie doen als het geld op is?

We werken ondertussen hard door aan een duurzame oplossing die Charlie kan veiligstellen voor de toekomst. Omdat dit proces nog in volle gang is, kunnen we daar nu nog weinig over zeggen. We verkennen verschillende pistes en houden onze lezers op de hoogte via de ledennieuwsbrief. Charlie is voor ons een liefdesproject; onze redactie is Charlie begonnen vanuit idealisme, omdat we stemmen wilden vertolken die niet of onvoldoende in het medialandschap aan bod kwamen. We wilden een medium maken waar we onszelf in herkenden. Vier jaar later merken we dat Charlie nog altijd nodig is en werken we met evenveel overtuiging aan ons magazine. We zijn niet van plan om op te geven en daarom vragen we nu jullie hulp.

Team Charlie hard aan het werk. Foto: Jarod Mauws

Ik ken Charlie nog niet zo goed. Wat doen jullie?

Charlie is een uitdagend en taboeloos online magazine met een vrouwelijke blik op de wereld. Twee keer per jaar verschijnen we ook in print. We keep it real: geen picture perfect plaatjes, maar échte verhalen en realistische rolmodellen waarin onze lezers zich herkennen en waaruit ze inspiratie halen. Van body image, feminisme en seks tot de combinatie werk & gezin, duurzaamheid of nieuwe media; wij houden de vinger aan de pols van een veranderende wereld. Charlie is een waardevolle stem in het Vlaamse medialandschap: we bewezen al meermaals onze impact door mee het maatschappelijke debat te bepalen of thema’s the talk of the day te maken, zoals straatintimidatie, body image, dagelijks racisme, smartphoneverslaving, burn-out enzovoort.

Wie zit er achter Charlie?

Bij ons geen managers in maatpak die alle beslissingen nemen, maar mensen die dezelfde taal spreken als jij. Ons magazine wordt gemaakt door een groep gemotiveerde redactrices, schrijvers en fotografes. Wij zijn onze lezers en onze lezers zijn wij. Leer hier alle medewerkers kennen.

Ben je overtuigd? Word dan lid, verspreid onze boodschap of steun onze fundraising! www.charliemag.be/fundraiser
Foto: Jarod Mauws

Schrijf je reactie

    Lees verder in Support

    Colofon

    Adres Redactie

    Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
    Statiestraat 139
    2600 Antwerpen