Beste lezer, het is nu of nooit voor Charlie

Januari is de tijd van terugblikken op het voorbije jaar en goeie voornemens voor de toekomst. Bij Charlie is dat niet anders. Alleen is onze nieuwjaarsbrief dit jaar een dringende oproep in plaats van het uitwisselen van de beste wensen. Foto: door Jarod Mauws. Video: Poolhert Productions

In de voorbije vier jaar is Charlie uitgegroeid van een eenvoudige blog naar een volwaardig journalistiek medium, dat online en in print verschijnt. Dat was niet gemakkelijk in een tijd waarin alle online media het moeilijk hebben. Toch is het ons gelukt. We brachten herkenbare verhalen en realistische rolmodellen naar onze lezers en wisten belangrijke topics op de agenda zetten. Zo kaartten we ruim voor #MeToo al het probleem van straatintimidatie aan, we wezen meermaals op de impact van alledaags racisme, werkten aan een positiever zelfbeeld voor duizenden vrouwen dankzij realistische beeldvorming en we investeerden in jong, vrouwelijk talent, zowel achter de schermen als in het selecteren van de mensen die we interviewden.

Tot zover het goede nieuws. Nu het slechte nieuws: het lukt ons niet meer om de eindjes aan elkaar te knopen. Zo’n 100.000 mensen per maand lezen onze artikels en bekijken onze video’s, maar slechts zo’n 1.300 mensen hebben een abonnement. Dat betekent dat iets meer dan 1% van onze lezers daadwerkelijk ons magazine financieel mee ondersteunt.

“Om ons magazine te blijven maken en onze missie te volbrengen, hebben we je hulp hard nodig!”

Bovendien zit het beleid ons niet mee. Ondanks onze maatschappelijk meerwaarde, krijgen we geen structurele steun van de overheid, terwijl de grote mediahuizen een vrijstelling van btw krijgen. Kleinere online spelers, zoals Charlie Magazine, moeten de volle pot van 21% of 6% aanrekenen en doorstorten. En waar alle grote kranten en magazines quasi gratis verstuurd worden, dankzij een distributiesteun van de overheid via Bpost, betalen wij het normale tarief. Zo wordt een Dag Allemaal zo goed als gratis aan abonnees bezorgd en betalen wij meer dan 4 euro per verzonden bookzine.

Daarom moeten we nu de noodklok luiden. Wij zijn niet van plan op te geven, maar om ons magazine te blijven maken en onze missie te volbrengen, hebben we je hulp hard nodig! Vandaag zijn we een fundraising gestart om Charlie in de lucht te houden. We willen in vier weken tijd €100.000 ophalen om onze redactie draaiende te houden, zodat we verschillende pistes kunnen uitwerken om Charlie duurzaam te maken voor de toekomst.

Vind je dat onze stem nodig is en zou je onze artikels missen moesten we er niet meer zijn? Dan is het nu of nooit. This is not a drill. Als onze situatie niet snel verandert, zijn we genoodzaakt om de boeken toe te doen.

Je kan Charlie helpen op verschillende manieren:

Ik steun Charlie!

De voorbije vier jaar hebben we ontzettend veel tijd, energie én liefde gestoken in het uitbouwen van Charlie. Het is voor ons meer dan een magazine, meer dan een baan. We hebben een plek gecreëerd waar gelijkgestemde zielen elkaar kunnen vinden en waar haatcomments geen plaats hebben. Een plek waar er niet tegen je gepraat wordt, maar waar je deel kunt zijn van het gesprek. Een plek die je niet onzeker maakt over je uiterlijk, maar die je realistische rolmodellen laat zien. We doorbraken genderhokjes en taboes en namen de problemen waar jonge vrouwen tegenaan lopen écht serieus.

“Charlie is een plek die je niet onzeker maakt over je uiterlijk, maar die je realistische rolmodellen laat zien.”

Dat we daarmee voorzien in een behoefte, blijkt uit alle keren dat onze artikels gedeeld en becommentarieerd werden op ons eigen platform, werden opgepikt door andere media en uit de vele berichten die we ontvingen van lezers. Daardoor voelen we ons gesterkt in de opvatting dat Charlie nodig is, maar helaas kun je met goodwill geen rekeningen betalen. Nu vragen we onze lezers om ons te helpen.

Achter elke reportage, column, interview of video zit een team van redacteurs, eindredacteurs, fotografen en webmasters dat keihard werkt om jou de inspiratie en informatie te bieden die je zoekt. Online journalistiek kan niet langer gratis bestaan, al hebben we met z’n allen heel lang gedaan alsof.

Met elke aankoop maak je vandaag als consument een keuze. “Every time you spend money, you’re casting a vote for the kind of world you want,” zei activiste Anna Lappé ooit. Zo is het maar net. Als al onze lezers een kleine financiële bijdrage leveren, komen we al een heel eind. Als de helft van onze abonnees iemand anders lid maakt, komen we een hele stap verder. En als enkele organisaties of bedrijven ons een groter duwtje in de rug willen geven, komen we er helemaal.

De komende weken zullen we onze aandacht volledig op de fundraising richten en daarom minder artikels publiceren. Elke week houden we jullie via ons site en sociale media op de hoogte van de stand van zaken. Onze abonnees ontvangen een nieuwsbrief met alle details. Meer informatie over onze fundraising, vind je in onze FAQ’s.

We hopen met heel ons hart dat jullie likes en shares de komende weken verzilverd worden.

In tussentijd, we keep it real. Want als wij het niet meer doen, wie dan wel?

Ik steun Charlie!

Lees ook: Twee dagen bezig, bijna 20% binnen
Video door Poolhert productions
Foto door Jarod Mauws
4 reacties

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space
t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen