Update

Dit zijn onze plannen voor 2019

en dankzij jullie kunnen we die verwezenlijken

Dit zijn onze plannen voor 2019

Beste lezers,

In tijden van haatcomments en fake news toonden jullie de voorbije vier weken dat het internet in plaats van het slechtste ook het beste in mensen naar boven kan halen: samenhorigheid, daadkracht en vooral veel enthousiasme.

In een maand tijd slaagden jullie erin om 104.305 euro bij elkaar te krijgen om het voortbestaan van ons magazine te garanderen. 1066 mensen kochten een abonnement en 230 deden een kleine of grote gift. We kregen een flinke duw in de rug van veertien organisaties en bedrijven die ons een warm hart toedragen en/of een inhoudelijke samenwerking aangingen voor 2019. In totaal goed voor 1.310 keer Charliefde. Zonder al die mensen, geen Charlie! Waarvoor ontzettend veel dank.

Onze geslaagde fundraising toont dat er een grote groep mensen is die heel wat over heeft voor onze bijzondere plek op het internet met realistische rolmodellen en taboeloze verhalen.

“Jullie toonden dat het internet in plaats van het slechtste ook het beste in mensen naar boven kan halen.”

Tijdens onze fundraising zetten we ook heel duidelijk in de verf waarom het zo belangrijk is dat online journalistiek niet gratis kan blijven bestaan. We zijn het zo gewend dat alles op het internet for free is, maar achter elk artikel of reportage schuilen uren werk van redacteurs, fotografen, eindredacteurs, webdesigners enzovoort.

Ik hoop dus, ook voor onze collega’s op andere redacties, dat er een shift komt in de hoofden van mensen om te gaan betalen voor online journalistiek. En dat er werk wordt gemaakt van een mediabeleid waar ook kleine spelers een kans maken. Alleen zo kan ons medialandschap gezond blijven. 

Tijdens onze fundraising werden we gecontacteerd door verschillende mensen die samen met ons willen bekijken hoe we de werking van Charlie structureel kunnen verbeteren, zodat we in 2020 niet weer een fundraising moeten opstarten (dan krijgt de redactie hier collectief een burn-out). Dankzij de financiële ademruimte die er nu is, kunnen we de tijd nemen om de juiste beslissingen te maken.

“We blijven inzetten op scherpe pennen die hun kijk op de actualiteit geven en taboes en hokjes durven doorbreken.”

Maar onze meer dan tweeduizend actieve abonnees en onze nieuwe partners geven ons nu al een stevige basis om ons magazine verder te zetten in 2019. Dit is alvast wat wij van plan zijn:

Bookzines ★ In het voorjaar komt ons nieuwe bookzine uit, met als thema F(r)amily: 164 pagina’s heerlijk eerlijk lees- en kijkvoer, in een luxe editie, gedrukt in een duurzame drukkerij. Abonnees krijgen dit nummer in mei in de brievenbus. Het thema van ons najaarsnummer kom je als abonnee als eerste te weten.

Ongezouten opinies ★ We blijven inzetten op scherpe pennen die hun kijk op de actualiteit geven en taboes durven doorbreken, zoals Anouk Torbeyns, Dalilla Hermans, Selma Franssen en Ann-Marie Cordia. Meer dan eens zetten we op Charlie een maatschappelijk debat in gang. Dat willen we blijven doen.

Vrouwelijk talent ★ We zetten (jong) vrouwelijk talent in de kijker. Want dat is nodig. Volgens het Global Media Monitoring Rapport is slechts een kwart van de mensen die wereldwijd in nieuwsmedia in beeld wordt gebracht een vrouw. Op Charlie proberen we die balans recht te zetten.

“We zetten (jong) vrouwelijk talent in de kijker. Want dat is nodig.”

Nieuwe reeksen ★ We starten met nieuwe rubrieken, zoals Women to Watch, waarin we leading ladies vragen om carrièretips en levenswijsheid. Redactrice Aurélie start een grootschalig project rond kinderen, onderwijs en empathie op. Ook in de pijplijn: een rubriek over pop culture of waarom die laatste Netflix hit zo belangrijk is.

Hot topics ★ We spraken al veel over gendergelijkheid, racisme, nieuwe media en relaties anno nu. Dit jaar buigen we ons onder andere over deze vragen: waarom zijn er zo weinig vrouwen in topfuncties in de wetenschappen? Wat is er mis met onze fast fashion industrie? Hoe ingewikkeld zijn adoptieprocedures en waarom? Zijn mannen klaar om hun kijk op mannelijkheid te veranderen? Wat als je single bent, maar toch intimiteit wil? En hoe zit het eigenlijk met de openheid omtrent gay sex in Vlaanderen?

Feiten ★ Elke maand zoekt wetenschapsliefhebster Stephanie Dehennin dingen uit die ons allemaal bezighouden, zodat jij dat niet hoeft te doen. En in onze explainer video’s ‘Charlie Checkt’ leggen we complexe zaken op een eenvoudige manier uit. Je leert het bij Charlie, want smart is nog steeds the new sexy.

Humor ★ Comedy Queen Soe Nsuki blijft je vrijdag opleuken met haar video’s ‘2 minuutjes met Soe’.

Herkenbare verhalen ★ En natuurlijk onze openhartige getuigenissen en eerlijke verhalen. Van slechte seks tot worstelen met psychische problemen, bij ons is geen taboe te groot. We keep it real.

Dat alles doen we in tekst, beeld en video en een aantal keer per jaar op een podium. En bovenal blijven wij een community van gelijkgestemde zielen waar jij je thuis kan voelen. Wij hebben er, dankzij jullie onvoorwaardelijke steun, ontzettend veel zin in. Let’s do this.

Foto: Jarod Mauws

Schrijf je reactie

Jozefien was in een vorig leven art-director bij de vrouwenbladen en is nu kapitein van het Charlie-schip. Haar stokpaardjes zijn gendergelijkheid, beeldvorming in de media en het opvoeden van twee luidruchtige jongens.

Lees verder in Support

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen