Update

Update 4: dankzij deze support gaan we vol goeie moed de laatste week in

Update 4: dankzij deze support gaan we vol goeie moed de laatste week in

Op 16 januari lanceerden we een grote fundraising. In een maand tijd willen we 100.000 euro ophalen om het voortbestaan van ons magazine te garanderen. Waar staan we vandaag op een week van de eindmeet?

We houden je niet langer in spanning: vandaag zitten we aan 68.183,2 euro. Waar we vooral heel erg blij mee zijn, zijn de meer dan 850 nieuwe abonnees die we mochten verwelkomen in de Charlie Club. Ook onze pretpakketten met bookzines gingen als zoete broodjes de deur uit. We kregen ook bijna 200 giften, dat ging van kleine bedragen van 5 of 10 euro tot grote duwtjes in de rug van 500 euro. Dank jullie wel voor jullie vertrouwen!

De Mediamadammen (een vereniging van vrouwen die in de media werken) steunden ons met een mooi bedrag. Ook Rosa Vzw (je kent hen nog van de campagne ‘de Tietloze’) schonk een gulle bijdrage. The Sisterhood is strong this month! Daarnaast sloten we ook een nieuwe samenwerking af met de Kringwinkel Antwerpen. In 2018 maakten we al deze leuke reeks met hen, wat we dit jaar gaan doen, kom je in het voorjaar te weten. Intussen zetten we al onze Charlies Angels al in de kijker op de Wall of Fame. Onze samenwerking met Kunst in Huis en M HKA ging deze week alvast van start.

Naast financiële steun, kregen we ook een boel morele steun. En dat is eens zo belangrijk omdat het ons sterkt in de overtuiging dat we moeten doorzetten.

Journaliste en presentatrice Phara de Aguirre wil Charlie niet zien verdwijnen, want “ze leest er dingen die ze nergens anders tegenkomt”. Onze abonnees konden een lang exclusief interview met haar lezen in onze nieuwe reeks Women to Watch, over haar liefde voor journalistiek, carrière maken en veerkracht.

Journaliste Celia Ledoux schreef op Twitter: “De fundraising van Charlie Magazine duurt nog een paar dagen. Ze zijn inclusief, zetten thema’s, denken én beginnende pennen in de markt die het medialandschap veranderen.”

Schrijfster Katrijn Van Bouwel: “Charlie is een unieke stem in het medialandschap, en sleept al sinds het ontstaan relevante, mooie en moedige onderwerpen naar de voorgrond. Met originele stemmen, fotografen en artikels. Steun Charlie door een abonnement te nemen, een gift te doen of artikels te delen. Ik en mijn schrijfdrang zijn u alvast dankbaar.”

En ook onze lezers toeterden onze boodschap rond op sociale media. Lezeres Els schreef er zelfs een blogpost over.

Maar die 68.000 euro dus (en hopelijk volgende week 100.000!), waar gaat dat geld eigenlijk allemaal naartoe? Videoreporter Sara gaf een kijkje achter de schermen, zodat jullie de grote en kleine, spannende en banale werkzaamheden kunnen zien waar je als lezer normaal niet over na hoeft te denken, maar die er wel voor zorgen dat er elke dag minstens een nieuw artikel verschijnt als je onze site bezoekt.

Redactrice Selma legt in dit stuk heel helder uit waarom onze fundraising verder gaat dan ons magazine alleen. Internationaal staan businessmodellen in (online) journalistiek al een tijdje onder druk. “Enkel overleven op inkomsten van adverteerders en zo je webzine gratis blijven aanbieden aan lezers blijkt knap lastig, ook al hebben we met z’n allen lang gedacht dat en gedaan alsof het kon”, zegt ze. Daarom zijn bijdragen van lezers zo ontzettend belangrijk. “Lezers mee laten betalen voor online journalistiek, vraagt een omslag in ons denken. Dat kost tijd en moeite.”

“Online journalistiek is niet alleen een zaak van journalisten en mediabedrijven. Het gaat ook jou als lezer aan.”

Met deze fundraising willen we dus vooral deze boodschap brengen: online journalistiek is niet alleen een zaak van journalisten en mediabedrijven. Het gaat ook jou als lezer van online media aan. Zoals we eerder al schreven: met elke aankoop maak je vandaag als consument een keuze. “Every time you spend money, you’re casting a vote for the kind of world you want”, zei activiste Anna Lappé ooit.

Zo is het maar net. Als al onze lezers een kleine financiële bijdrage leveren, komen we al een heel eind. Als de helft van onze abonnees iemand anders lid maakt, komen we een hele stap verder. En als enkele organisaties of bedrijven ons een groter duwtje in de rug willen geven, komen we er helemaal.

Op naar de laatste week én de laatste centen!

Schrijf je reactie

Lees verder in Support
Vrienden van Charlie

Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen