Update

Twee dagen bezig, bijna twintig procent binnen

Charlie Fundraising: update 1

Twee dagen bezig, bijna twintig procent binnen

Op 16 januari lanceerden we een grote fundraising om voldoende redactiebudget te verzamelen voor 2019. Want dat is nodig. Meer dan 100.000 mensen lezen elke maand onze online artikels, maar tot twee dagen geleden hadden slechts 1.300 mensen een actief abonnement. Dat betekent dat slechts 1,3% van onze lezers Charlie Magazine financieel mee ondersteunde. Daarmee redt Charlie het niet.

We deden dus een warme oproep aan iedereen die al eens een artikel van ons las en daarbij ‘Fuck Yeah!’ dacht. We hadden zelf geen idee wat we moesten verwachten. Zouden mensen ons missen als we ophouden te bestaan? Hebben mensen vandaag wel geld over voor eerlijke journalistiek? Is Charlie nog wel nodig? Ja, zo bleek al na twee dagen. Vandaag staat de teller op €17.585. Dat is bijna 20% van het vooropgestelde bedrag. Meer dan 330 mensen kochten eindelijk dat (online) abonnement en meer dan 100 mensen deden een gift. Anderen plunderden onze webshop en bestelden al onze oudere bookzines in de webshop. We zijn er nog niet, maar dat is wel een fantastische start die ons moed geeft!

“We zijn er nog niet, maar dat is wel een fantastische start die ons moed geeft!”

Naast een warme oproep aan onze lezers om een abonnement te nemen, richtten we ons ook aan organisaties en bedrijven die ons magazine en onze missie een warm hart toedragen en ons verder willen helpen met een financiële ondersteuning en/of inhoudelijke samenwerking. Deze Charlie’s Angels prijken binnenkort op onze Wall of Fame. Ben of ken jij iemand die wil investeren in eerlijke journalistiek en vrouwelijk talent, laat het ons dan zeker weten!

Zowel De Standaard als Gazet van Antwerpen pikten het verhaal op en hoofdredactrice Jozefien deed haar verhaal in het middagjournaal van ATV. Onze situatie is tekenend voor de moeilijke realiteit van de online journalistiek in Vlaanderen. The struggle is very real en het is belangrijk dat dit thema op de agenda komt, niet alleen voor ons, maar ook voor andere online media.

Al deze dingen geven Charlie een duwtje in de rug. Daarnaast waren er nog alle berichten van lezers, schrijvers en collega-journalisten, die ons hart verwarmden. De honderden deelacties en tweets overtuigden ons dat er wel degelijk plaats en draagvlak is voor een platform als Charlie.

“Steun het onovertroffen Charlie Magazine. En beveel het aan aan al uw vrienden en dierbaren”, schreef hoofdredacteur van Apache Karl Van den Broeck op Twitter.

“Journalistiek die relevant, actueel en voldoende verdiepend wil zijn ook zijn prijs.”

“Je betaalt bij de bakker voor een brood, de garagist krijgt zijn werkuren vergoed voor de winterbanden die hij op je auto legt en de tandarts krijgt centen voor het trekken van een kies. Op eenzelfde manier heeft journalistiek die relevant, actueel en voldoende verdiepend wil zijn ook zijn prijs. Zelf ben ik al jaren abonnee en ik ga er na het lezen van deze noodkreet prompt nog drie cadeau doen […],”schreef lezeres en fan van het eerste uur Ellen.

De Morgen-journaliste Katrin Swartenbroux benadrukte het belang van betalen voor de content die jij goed vindt: “Dit is hameren op het feit dat kwaliteitsjournalistiek niet gratis is. Dat is niet de realiteit en zal ook nooit meer de realiteit worden. Draag dus zorg voor het medialandschap, draag je steentje bij om ervoor te zorgen dat de titels, de pennen, de stemmen die jij graag leest of luistert de kans krijgen om tijd en moeite te investeren in producten die het verschil maken.”

“Belangrijk blad”, tweette schrijfster Stella Bergsma, die Charlie vanuit Nederland support.

Lezeres Daisy: “[…]investeer in journalistiek van de toekomst, waarin elk levend wezen respect verdient en het niet allemaal rond “slecht nieuws” (en al helemaal niet rond sensatie) draait. Bovendien hoef je op die manier nooit meer door de onderbuik-reacties van onze maatschappij te scrollen, want zulke reacties lees je zelden of nooit onder een Charlie-artikel.[…]”

“Investeer 50 euro, niet in een nieuw kleedje, maar in een nieuw brein… want smart is the new sexy.”

Lezeres Chloe: “Al 4 jaar knokken deze toppers keihard om de stem van (jonge) vrouwen luider te laten klinken, en dat doen ze fantastisch. Geen “5 tips voor de perfecte summerbody” (no offence, andere vrouwenbladen, maar wij verdienen beter dan die onzin), maar artikels over thema’s die er echt toe doen.”

Lezeres Silke: “Het is bladzijden lang gene zever, geen nutteloze dieettips maar wel een neutraal inzicht in belangrijke thema’s: van hoe zelf iets voor het klimaat kunnen doen, over de rebel in je losmaken tot onderbroeken specials met echte lijven. Niet voor watjes die Charlie, maar o zo interessant. Ik vernieuw alvast mijn abonnement.”

Lezeres Ditte: “Investeer dan 50 euro, niet in een nieuw kleedje, maar in een nieuw brein… Want smart is the new sexy.”

Twitteraar Rinke: “Ik ben geen frequente lezen van CharlieMagazine, maar ken er genoeg van om te weten dat dit magazine niet mag verdwijnen. De maatschappij heeft nood aan journalisten en denkers die anders durven spreken en schrijven. Steun hen! #nuofnooit”

Ook onze eigen redacteurs deden een warme oproep.

Redactrice Stephanie (die voor ons de Geek rubriek schrijft): “Als elke lezer 1 euro stort, is het magazine gered. Iets méér storten mag ook. Iemand lid maken als cadeautje kan ook. Sponsoren als bedrijf, dito. Vet mee campagne voeren, yes please. Instant karma niet gegarandeerd, want mathematisch is de kans dat er je iets overkomt vlak na het storten reëel, maar ge hebt dan toch maar mooi een laatste goede daad verricht.”

Journalist Stijn: “Charlie Magazine heeft jullie hulp nodig. Ze waren één van de eerste platformen om mij een kans te geven, maar zijn ondertussen ook de thuishaven voor belangrijke stemmen als Wided Bouchrika en Johannes De Breuker & al het ander talent waarvoor ik hier simpelweg niet genoeg plek heb.”

Fotografe Carmen De Vos: “Aan de stille meelezers in het bijzonder, de genieters in een hoekje, de drijvers op de stroom: het kost 50 euro voor een jaarabonnement op onafhankelijke journalistiek, slimme pret en gedegen analyses. Dat kan toch niet teveel zijn.”

“Charlie Magazine is een unieke plek op het internet die niet mag verdwijnen.”

Redactrice Annelies: “Charlie heeft u nodig. Charlie, dat vrijmoedige ‘fuck fake’-blad dat nooit een blad voor de mond neemt, dat blad dat diversiteit en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, dat blad met een enthousiaste pool schrijvers die elkaar aansteekt en inspireert, dat blad met aan het roer de meest fantastische, onvermoeibare, moedige madammen waar ik zo oneindig trots op ben.”

“Charlie is voor mij meer dan een opdrachtgever, meer dan een journalistiek platform. Charlie Magazine is een unieke plek op het internet die niet mag verdwijnen. Zoals zo vaak bij goede initiatieven ontbreekt het niet aan enthousiasme, maar aan geld. Ik heb gesteund, jij ook?” tweette journaliste Selma Franssen.

 

Bedankt iedereen, jullie berichten doen onze redactie enorm deugd om te lezen. Het laadt onze batterijen weer wat op, zodat we door kunnen gaan totdat we ons doelbedrag bereiken.

We hebben nog 27 dagen te gaan om iets meer dan €80.000 in te zamelen. Wij geloven er in. Jij ook? Dit is hoe je kunt helpen.

Heb je nog vragen over onze fundraising? Hier vind je alle antwoorden.

Schrijf je reactie

    Lees verder in Support
    Vrienden van Charlie

    Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

    Colofon

    • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
    • Chef redactie Selma Franssen
    • Marketing & partnerships Sophie Docx
    • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
    • Design & code Birdseye design
    Adres Redactie

    Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
    Statiestraat 139
    2600 Antwerpen