Update

Na 9 dagen, bijna op de helft!

Na 9 dagen, bijna op de helft!

Op 16 januari lanceerden we een grote fundraising om het voortbestaan van ons magazine te garanderen. De campagne nam een vliegende start; in 2 dagen tijd zamelden we bijna 20% van het beoogde bedrag in. Steeds meer mensen werden lid van de Charlie club en we kregen ook positieve berichten van enkele grote organisaties. Tijd voor een tweede update!

€100.000 in een maand, dat was ons doel. Daarmee kunnen we ons magazine een jaar verder uitbouwen en intussen op zoek gaan naar een structurele oplossing of partner. Na 9 dagen staat de teller al op €47.154,70 we zijn dus bijna halfweg! 564 abonnees namen een (online) abonnement en 141 mensen deden een gift.

We kregen ook een duw in de rug van Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid (leve taboeloos praten over seks!). Organisaties en bedrijven, zoals Muhka, Kunst in Huis, Juttu, deSingel, Veelzijdig, deBuren en Curieus sloten een betalende overeenkomst met Charlie af of hernieuwden hun inhoudelijke samenwerking voor 2019. De komende maanden zal je hen tegenkomen op onze site, intussen zetten we deze ‘Charlies Angels’ graag in de kijker op onze Wall of Fame. Want zonder hen, geen Charlie!

“Het blijft een uitdaging om mensen te laten betalen voor jouw nieuws.”

Onze fundraising ging niet onopgemerkt voorbij in de pers. Op het radioprogramma Bij DeBecker op Radio 1 ging het deze week over de struggles van alternatieve media. Naast Charlie werden ook magazines en nieuwssites als Apache, MVSLIM en Zwijgen is geen Optie besproken. “Het succes van dergelijke websites is niet vreemd”, zei Ike Picone, docent media en journalistiek aan de VUB. “Mensen gaan vaak op zoek via niet-traditionele kanalen naar gelijkgezindheid en specifieke ideeën en dat vinden ze daar. Maar het blijft een uitdaging om mensen te laten betalen voor jouw nieuws.” Ook Tandem Tech, een blog over technologie en media, maakte een mooi stuk over de noodzaak van diversiteit in het Vlaamse medialandschap. Het is een onderwerp dat de leden van Media 21, de belangenorganisatie voor de belangrijkste digitale media in Vlaanderen, al jaren op de kaart probeert te zetten.

Verder kregen we steun uit allerlei hoeken. Tal van vrouwenorganisaties, zoals de Vrouwenraad, Furia, Femma, Markant en Rosa vzw deelden massaal onze oproep, of kochten abonnementen voor hun leden.

Presentator Xavier Taveirne, die we samen met Kamal Kharmach interviewden voor ons ‘losernummer’ maakte zijn volgers op Twitter warm voor een gift of abonnement en knipoogde naar ons experiment ‘naakt op vakantie met collega’s’.

Yamina Krossa, de vrouw achter Benetiet, de organisatie die streed voor de terugbetaling van borstreconstructies na borstkanker: “Ik heb de fundraiser voor Charlie Magazine gesteund. Omdat het kan. En omdat Charlie zonder onze steun stopt. En dat mag niet gebeuren!”

De sociale Innovatiefabriek: “Eerlijke journalistiek en échte verhalen: we zouden Charlie niet meer willen missen. En jullie hopelijk ook niet meer.”

Belgunique, hét platform voor Belgisch talent: “Bij Charlie zit er veel talent – té veel talent om zo maar te laten gaan! Wij hebben vorig jaar met veel plezier samengewerkt met Charlie maar we zijn ook gewoon fans van hun artikels. Daarom deze oproep om het magazine te redden. Go go go! #ondernemen #thisistalent #homeoflocaltalent”

Gent Fair Trade: “Charlie heeft onze steun nodig. Wij zijn fan van de taboeloze journalistiek van #CharlieMagazine. Het zou jammer zijn moest dat verdwijnen.”

Huisfotografe Sylvia Konior (onze lezers kennen haar van haar ongeëvenaarde beeldreeksen in de bookzines) maakte speciaal voor de fundraising een passend zelfportret. “In tijden waarin onbewerkte beelden een verboden iets zijn geworden, is Charlie Magazine meer dan nodig.”

Huiscartooniste Nanoe, aka ‘Uncle Nan’, maakte er een plaatje bij: “Voor een klein bedragje van 50 euries krijg je een jaar lang: eerlijke media en een blad bomvol schone dames en heren die niet bewerkt werden met de gom van photoshop. Kortom, het perfecte brainfood! En laten we eerlijk zijn, wat zou je anders kopen met die 50 euro? Toch niet weer een extra kleedje of die Nicer Dicer van op de Teleshop?”

We zijn ontzettend blij en dankbaar voor iedereen die onze actie heeft gesteund met een abonnement, een gift of zelfs een eenvoudige post op sociale media. Dankzij jullie voelen we ons gesterkt in onze overtuiging dat we echt een verschil kunnen maken.

Maar we zijn er nog niet. Nog 3 weken te gaan om iets meer dan €50.000 in te zamelen. Wil je ons helpen ons doel te bereiken? Word dan lid, geef een abonnement cadeau of doe een kleine of grote gift. Ben of ken je een organisatie of bedrijf die ons op een andere manier kan ondersteunen of wil samenwerken? Laat het ons zeker weten via fundraising@charliemag.be.

Schrijf je reactie

Lees verder in Support

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen