Burn-out Bingo

Burn-out bingo: ik wil geen druppel op een gloeiende plaat zijn

En dus blijf ik doen wat ik doe

Burn-out bingo: ik wil geen druppel op een gloeiende plaat zijn

Een paar cijfers uit recent onderzoek: een op acht werknemers denkt binnen een jaar op te branden. De helft van de Vlaamse werknemers verwacht ooit een burn-out te krijgen. Het aantal dertigers dat met een burn-out thuis zit, is in vijf jaar verdubbeld. Burn- en bore-out, de kans is groot dat je er (indirect) mee te maken krijgt. Met Burn-out Bingo binden we de strijd aan met het stemmetje dat je tegenhoudt om de sprong naar een betekenisvolle job te wagen. Daarnaast posten we elke week een artikel dat meer inzicht geeft in wat dat stemmetje nu eigenlijk zegt. Deze week: ik heb toch geen impact.


Het klinkt als een paradox: dag in dag uit een job doen waarvan je de maatschappelijke meerwaarde niet inziet, maar toch niet de sprong naar betekenisvol werk nemen, omdat je in je eentje slechts een druppel op een gloeiende plaat zou zijn. Het stemmetje dat zegt “ik kan in m’n eentje geen verschil maken” blijkt erg overtuigend. En dat is jammer, want zoals we eerder in deze reeks al zagen bestaat er een duidelijke link tussen jobs waar medewerkers het nut niet van inzien en burn- en bore-out.

“Zouden deze mensen van job veranderen als ze hun eigen impact op de maatschappij op waarde zouden schatten?”

Nog eens de cijfers: een onderzoek onder 12.000 Amerikaanse kenniswerkers wees uit dat de helft van alle ondervraagden geen zingeving ontleent aan zijn of haar werk. Volgens een studie van Gallup in 142 landen, is slechts 13 procent van alle werknemers wereldwijd ‘geëngageerd’ (zij antwoorden positief op de stelling ‘De missie of het doel van mijn bedrijf geeft me het gevoel dat mijn baan belangrijk is’). Zo’n 60 procent bestempelt zichzelf als ‘niet-geëngageerd’, en de rest van de ondervraagden is gewoonweg ongelukkig met zijn of haar werk. Zouden deze mensen van job veranderen als ze hun eigen impact op de maatschappij op waarde zouden schatten?

Het belang van kleine stappen

Wat telkens weer terugkomt in onze interviews met wereldverbeteraars, is dat zij allemaal belang hechten aan kleine stappen. Alexia Leysen, initiatiefneemster van Dagen Zonder Vlees, noemt in haar interview nadrukkelijk het belang van babystapjes. Ze zegt: “Altijd consequent zijn is gewoon niet haalbaar en werkt alleen maar verlammend. Ik vind het zo jammer dat er maar twee kampen zijn: het ene kamp bestaat uit wereldverbeteraars die alles goed willen doen, maar die commentaar krijgen op wat ze niet goed doen. ‘Je eet geen vlees maar draagt wel lederen schoenen? Oei!’ Het andere kamp denkt dat ze toch niks goed kunnen doen, dus trekken ze er zich niks van aan. Het is veel interessanter en waardevoller om te denken: ‘Ik ga oprecht proberen om betere keuzes te maken’.”

“Onderschat je eigen impact niet, is het devies van de ondernemers die het kunnen weten.”

Met andere woorden: als je ervan droomt om de maatschappij wat beter te maken, hoef je niet meteen all the way te gaan, je baan op te geven en een goed initiatief uit de grond te stampen en je appartement te verruilen voor een off the grid tiny house. Je kunt ook kleine veranderingen doorvoeren op je werkplek, vrijwilligerswerk gaan doen naast je werk, of geleidelijk aan van job veranderen. Al die veranderingen doen ertoe. Onderschat je eigen impact niet, is het devies van de ondernemers die het kunnen weten.

Elke keuze is er eentje

Het doel van Burn-out bingo is natuurlijk om mensen te inspireren de sprong naar betekenisvol werk te maken. Maar ook wij realiseren ons dat dat nu eenmaal niet altijd kan, en dat er andere manieren zijn om een impact te hebben dan van job te veranderen. Zo roept Jonathan Holslag in het gesprek dat wij met hem hadden op tot meer burgerinitiatief in alle vormen. Holslag zegt dat elke euro een stem is: al dan niet iets kopen bij Primark, en zo wel of niet bijdragen aan slavernij, is een krachtige stem. Een stem die we allemaal voortdurend laten horen via ons koopgedrag.

Jonathan Holslag: “We laten onze stem voortdurend horen via ons koopgedrag”

Zelfs voor de meest overweldigende problemen geldt namelijk dat zowel grote oplossingen als kleine babystapjes ertoe doen. Neem bijvoorbeeld klimaatverandering, een van de meest overdonderende issues in complexiteit en omvang waar we op dit moment mee te maken hebben. Wanneer we over klimaatverandering spreken, voelen we ons al snel nietig en hebben we het idee dat we geen verschil kunnen maken. En dus voelen we ons verlamd en ondernemen we niets. Maar ook hier geldt het belang van de kleine stappen.

“Hoe cliché dat ook klinkt: we kunnen allemaal deel zijn van de oplossing.”

Dat bevestigt klimaatcorrespondent Jelmer Mommers in een gesprek dat Charlie Magazine onlangs met hem had: “Klimaatverandering is een experiment met regenwouden, ijskappen en de zeespiegel. Dat experiment is een onbedoeld bijproduct van onze beschaving en de uitkomst ziet er niet rooskleurig uit. We kunnen daar collectief een ander experiment tegenover zetten om bijvoorbeeld duurzame energie mainstream te maken. Dat kan zorgen voor gezondere lucht, meer banen, meer gelijkheid en meer macht voor lokale energiecoöperaties in plaats van multinationals. Om dat voor elkaar te krijgen moeten we durven inzien dat we voortdurend keuzes maken en dat elke keuze een kans is om een impact te hebben. We zijn allemaal deel van het probleem. Dat is geen fijne gedachte. Maar hoe cliché dat ook klinkt: het betekent dat we ook allemaal deel kunnen zijn van de oplossing.”

Zo zie je: een druppel is altijd meer dan niets. Soms is de impact van een druppel groter dan je kunt vermoeden. En veel druppels samen kunnen zomaar een fikse regenbui in de woestijn worden.

Denk jij ook dat je geen impact kunt hebben? Speel de Burn-out Bingo 
De komende weken zullen we elke week een artikel publiceren dat meer inzicht geeft in de stemmetjes in je hoofd die je weerhouden van zinvol werk. Speel ook Burn-out Bingo: een videoboard waarin inspirerende mensen je helpen ontdekken hoe je zelf de wereld van morgen een beetje beter kunt maken dan vandaag. Volg ons via Facebook en Twitter of schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Meer info: www.zwijgenisgeenoptie.be
De Burn-out Bingo reeks kwam tot stand met steun van een projectsubsidie Mediabeleid van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, Afdeling Cultuur en Media

Schrijf je reactie

Zwijgen is geen optie maakt interviews met mensen voor wie zwijgen geen optie is. Engagement is voor hen geen hobby maar staat centraal in hun leven. Ze worden geportretteerd als inspiratie, om te ontdekken hoe we zelf de wereld van morgen een beetje beter kunnen maken dan vandaag. Zwijgen is geen optie is een project van Weddingstreet Media.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen