Interview

“Vrouwen moeten beter voor elkaar opkomen.”

“Vrouwen moeten beter voor elkaar opkomen.”

Carole Lamarque staat al jaren haar mannetje als marketing directeur in het bedrijfsleven. Vandaag werd bekend dat ze vennoot wordt van Duval Union Consulting, een nieuw bedrijf dat de kern wordt van Duval Union en dat bedrijven koppelt aan de juiste start-up in de reclamewereld. Vijf vragen aan deze leading lady.

1. Welke obstakels ben je tegengekomen onderweg naar de top?
Carole:
“Ik ben 20 jaar lang als marketeer aan de slag geweest voor verschillende bedrijven in de energie- en telecomsector. Ik was een jonge vrouw, bovendien geen ingenieur en het bleek een grote uitdaging om in deze sectoren aan de slag te gaan. Het waren echte mannenbastions, waar ik als frivole twintiger mijn weg in zocht.
Toch blik ik ook terug op zeer aangename mannelijke collega’s. Met al hun ervaring waren ze ware nestors voor mij. Velen hebben me gesteund en gemaakt tot de marketeer die ik vandaag ben en daar ben ik hen dankbaar voor. Toch werd mijn pad moeilijker, naarmate ik zelf meer ervaring kreeg. Zodra je iets meer op je strepen kan staan en gezag krijgt, zijn er altijd een aantal mannelijke collega’s die daar niet mee overweg kunnen. Wat dat betreft is er helaas weinig veranderd. Respect afdwingen is dan de kunst. Je beste verweer is om voldoende kennis op te bouwen en altijd even professioneel te blijven, ongeacht je geslacht.” 

De About-foto van Duval Union schreeuwt The Old Boys’ Club. Hoe ga jij je profileren tussen al die blanke mannen van middelbare leeftijd?
(lacht) “Ik kan The Old Boys wel waarderen eigenlijk. Misschien omdat ze zo respectvol zijn en je naar waarde weten in te schatten. Ik vraag me af hoe het komt. Zijn ze altijd zo geweest, of komt de wijsheid met de jaren? Onze samenwerking is voor mij toch het bewijs dat ze voldoende mee zijn met hun tijd om mij deze verantwoordelijkheid te gunnen. In zekere zin hebben die Old Boys mij gekozen. Ze hebben me opgezocht voor een gesprek en dat is na een paar maanden vergaderen uitgemond in de start van een nieuwe onderneming, samen met mijn vennoot Frederic Vanderheyde. Vrouw of geen vrouw, daar lijken ze niet mee bezig.

Het zou geen kwaad kunnen moesten vrouwen iets vrouwvriendelijker zijn.

Maar waarom zijn er geen Old Girls’ Clubs eigenlijk? Ik blijf denken dat vrouwen voor elkaar moeten opkomen. We doen dat veel te weinig. Ik ga er niet op zitten wachten, maar het zou geen kwaad kunnen moesten vrouwen iets vrouwvriendelijker zijn. Diversiteit is king. Wat dat betreft ben ik erg blij met dit interview!”

Je hebt al ontzettend veel topjobs gedaan. Waaraan heb je de beste herinneringen?
“Waar ik altijd enorm van heb gehouden, is om dingen te verwezenlijken die ervoor zorgen dat je kan doorgroeien en dat je van de ene uitdaging naar de andere kan springen. Ik heb geen zittend gat. Ik denk dat ik gewoon extreem leergierig ben en een grote passie heb voor mijn vak. Ik ben trots dat ik sommige innovaties heb gelanceerd die we nu doodnormaal vinden, zoals voicemail, internet, maar recenter ook cloud computing en Yelo.
Maar het meest trots ben ik op het menselijk aspect van mijn loopbaan. Ik beleef ontzettend veel plezier aan het samenwerken met talentvolle vrouwen en mannen, en pas afgestudeerde toppers. Nu ik recent ook zelf onderneemster geworden ben, kruisen sommigen opnieuw mijn pad. Heerlijk vind ik dat.”

Welke tips heb je voor vrouwen die willen doorgroeien, maar geen macha-madam willen worden?
“Zoek een aantal mentors! Je mag je er niet voor schamen om professionele raad te vragen aan mensen die meer jaren op hun teller hebben. Daar zullen vrouwen bij zijn, maar vooral veel mannen. Om één of andere reden zijn vrouwen veel zuiniger met het helpen van elkaar. Bij deze een oproep aan alle dames: zodra je zelf iets kan bijbrengen aan een andere vrouw, doe-dat-dan-toch. Al was het maar omdat belangeloos hulp bieden aan iemand die het op het eerste zicht waard is gewoon ontzettend veel deugd doet.

De ondernemerswereld heeft nood aan diversiteit, maar daarnaast zal het hen ook meer flexibiliteit geven in het organiseren van hun work-life balance.

Als ik, in alle bescheidenheid, jongedames nog een tip mag geven, dan raad ik ze aan om meteen zelfstandig te worden. Niet te lang twijfelen. De ondernemerswereld heeft nood aan diversiteit, maar daarnaast zal het hen ook meer flexibiliteit geven in het organiseren van hun work-life balance. Ikzelf ben pas recent overgestapt en ik heb aan mijn ervaringen als ‘intrapreuneur’ bij Shell, Proximus, Sanoma en Telenet wel een gevoel van trots overgehouden. Maar misschien had ik de overstap iets vroeger moeten maken. In ieder geval ga ik er nu even gedreven voor, als onderneemster.”

Je fietst en loopt marathons, je doet de ene topjob na de andere en je hebt thuis een tienerdochter die energie vraagt. Wat is je geheim?
“Wat is mijn geheim? ‘Goesting’, met nu en dan een traan en dan weer veel humor. Ik voel altijd een drijfveer die je niet kan uitzetten. Mijn eigen moeder heeft me getoond om er altijd voor te gaan en vooruit te kijken, wat er ook gebeurt. Ik heb een fantastische omgeving die me steunt, door dik en dun: enkele supergoede vriendinnen, en de meters van mijn dochter. Bij hen kan ik altijd mijn batterijen opladen.
Daarnaast heb ik een partner die nog meer drijfveer heeft dan ik en een inspiratie is om te ondernemen. Het geheim is vast een mix, een ‘funky cold medina’-cocktailZet het maar eens op, humor waar ik van hou en die energie geeft.” 

Schrijf je reactie

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen