Charlie checkt: waarom zijn dating apps zo frustrerend?

Kennis is macht. Daarom checkt Charlie voor jou hoe dingen werken. Deze keer: waarom zijn dating apps zo frustrerend?

Tinder is een van de meest gedownloade en meest rendabele apps die je tegenwoordig kan installeren op je smartphone. En tegelijkertijd is het voor veel mensen een enorm frustrerende app. Maar hoe komt het dat dating apps zo frustrerend kunnen zijn? Daar zijn drie redenen voor:

1. De toegankelijkheid

Het is heel eenvoudig om een profiel aan te maken op een dating app. Meestal heb je enkel een Facebook-account en een paar minuten tijd nodig. Je kan gratis een account aanmaken en meteen beginnen swipen. Meestal swipen gebruikers dan een paar minuten en vergeten ze daarna soms dat ze de app op hun smartphone hebben geïnstalleerd.

“Spookprofielen die blijven rondzwerven zorgen voor frustraties bij swipers.”

Ook zijn er een heleboel mensen die denken dat ze hun account verwijderen door de app van hun smartphone te zwieren, maar dat is zeker niet het geval. Wie niet in de app zelf (via de accountsinstellingen) aangeeft zijn of haar profiel op inactief te willen zetten of zelfs te verwijderen, blijft een zogenaamd actief profiel op zulke dating apps.

Hierdoor is het voor andere gebruikers niet helemaal duidelijk waarom je opeens niet meer op berichten reageert. Op die manier word je een soort van spookprofiel: je data worden nog wel gebruikt door de app om andere gebruikers te lokken of de impressie te wekken dat ze veel gebruikers hebben, terwijl jijzelf al lang niet meer actief bent. Als er veel van die spookprofielen blijven rondzwerven, dan zorgt dat natuurlijk voor frustraties bij swipers, omdat je nu eenmaal moeilijk kan matchen met iemand die de app helemaal niet meer gebruikt.

2. De vrijblijvendheid

Hoewel wij het vaak dating apps noemen, maken apps als Tinder zelf helemaal niet duidelijk waarvoor ze zoal gebruikt kunnen worden. Ze kiezen er met andere woorden voor om het vrijblijvend te houden, zodat het open is voor interpretatie. Wie denkt dat je het vooral of enkel kan gebruiken voor een relatie of seks, zit goed mis. Mijn onderzoek toonde aan dat er minstens 13 redenen zijn om Tinder te gebruiken.

De meeste gebruikers blijken vooral nieuwsgierig te zijn, of swipen bij wijze van tijdverdrijf. Anderen matchen vooral om te weten wie ze zoal kunnen krijgen, een manier om hun eigen aantrekkelijkheid te meten dus. Helaas zijn deze mensen meestal niet echt geïnteresseerd om effectief met iemand af te spreken, wat natuurlijk voor wel wat frustratie zorgt bij mensen die wél graag met iemand willen afspreken omdat ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar een relatie, vriendschap of een one-night stand.

“De meeste gebruikers blijken vooral nieuwsgierig te zijn, of swipen bij wijze van tijdverdrijf.”

Daarnaast blijkt ook nog eens dat niet alleen de singles, maar ook mensen in een relatie wel eens durven swipen. Volgens onderzoek zouden zo’n 18 tot 25% van de Tindergebruikers al een relatie hebben. Die verschillende motieven of het al dan niet hebben van een relatie worden meestal niet besproken tussen dating app gebruikers, omdat de meesten ervan uitgaan dat iedereen naar hetzelfde op zoek is op een dating app en single is. Wanneer je dan afspreekt met iemand en die blijkt op iets heel anders uit te zijn of al een relatie te hebben, is de kans dus groot dat je teleurgesteld wordt.

3. Het verdienmodel

Dating apps zoals Tinder hebben meestal twee belangrijke inkomstenbronnen: jouw data (die ze bijvoorbeeld kunnen doorverkopen of gebruiken om gepaste advertenties te plaatsen) en de premium functies van hun app. In een documentaire van Zembla beweerde de CEO (Elie Seidman) van Tinder dat meer dan 90 procent van hun inkomsten van betalende gebruikers komt. Het is voor hen dus belangrijk dat jij als gebruiker tevreden genoeg bent, zodat je hun app gebruikt en zij ondertussen data van jou kunnen verzamelen, analyseren en eventueel doorverkopen.

“Gebruikers mogen niet meteen de ideale partner vinden, want dan verliezen datingapps hen aan sneltempo.”

Hoe meer gebruikers ze hebben, hoe beter ook om andere gebruikers te lokken. Wanneer dating apps maar uit een kleine pool van andere gebruikers kunnen kiezen, zijn ze snel uitgeswipet en verliezen ze hun interesse. Maar tegelijkertijd mogen gebruikers ook niet té tevreden zijn over een dating app (door bijvoorbeeld meteen je ideale partner vinden) want dan verliezen dating apps hun gebruikers en potentiële klanten aan sneltempo. Daarom ontwikkelden ze waarschijnlijk een algoritme dat ervoor zorgt dat gebruikers soms gefrustreerd raken, met de bedoeling om hen in de verleiding te brengen een van de betalende functies te gebruiken.

Ben jij niet altijd even succesvol op dating apps of baal je soms omdat je geen matches hebt? Dat ligt zeker niet altijd aan jou, want soms heb je zoiets nu eenmaal niet zelf in de hand. Soms ben je bijvoorbeeld het slachtoffer van een algoritme dat probeert om jou te overtuigen dat je dringend gebruik moet maken van de betalende functies van zo’n app. Misschien zitten er gewoon te veel spookprofielen in je vijver. Of wie weet hebben jouw matches gewoon een heel andere reden om te swipen dan jij.

Bekijk hier de andere explainer video’s over de clitoris, de Bechdel Test, selfcare en hiphop
Video’s door Zwijgen is geen optie
Deze video werd mogelijk gemaakt met steun van een projectsubsidie Mediabeleid van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, Afdeling Cultuur en Media.

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou
geen Charlie!

We hebben jou nodig om ons magazine te blijven maken. Kom dus bij de club en krijg:

  • 2 bookzines (nr. 8: najaar 2018, nr. 9: voorjaar 2019)
  • Charlie goodies toegang tot alle online artikels
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen