“Duurzaam is het nieuwe normaal”

Kan duurzaamheid een trend zijn? En duurzaam reizen, bestaat dat wel? Deze en andere vragen stelt redactrice Yasmina El Messaoudi telkens aan een panel van mensen die het kunnen weten, in een reeks panelgesprekken rond duurzaamheid. Eerst live voor een publiek en daarna op Charlie voor wie het gemist heeft. Deze keer: het idee van de duurzame supermarkt. Foto’s: Lissa Van Eesbeeck
In het derde koopkracht debat van Club content, Circuit, Plein Publiek en Charlie gaan we na of er zoiets bestaat als ‘de duurzame supermarkt’. Redactrice Yasmina El Messaoudi sprak met zero waste ambassadrice Anne Drake, Maria Meulders van Mei Plasticvrij en Ellien Stinissen, co-founder van Rekub. Zij gaven ons hun kijk op hoe we duurzamer, lokaal en verpakkingsvrij kunnen winkelen. 

Anne Drake gaat als zero waste ambassadrice de strijd aan tegen afval. Met haar boek ‘Ecologie op hoge hakken’ wil ze mensen inspireren hun ecologische voetafdruk te verkleinen, zonder in te boeten op stijl en comfort. Dat leert ze jou ook in haar workshops.

Welke excuses slepen mensen zoal aan om niet op hun afval te letten?
“Het meest gehoorde excuus is: “Ik heb daar geen tijd voor”. Nochtans spenderen we uren aan onze smartphone of bingewatchen we de nieuwste series op Netflix. Een ander excuus is dat de partner en/of kinderen niet meteen gewonnen zijn om hun consumptiegewoonten aan te passen. Dan stel ik voor om eens samen met het gezin een documentaire te bekijken zoals Plastic Ocean, Trashed, Bag-It, enz.”

“Duurzamer leven, zonder in te boeten op stijl en comfort, dat is echt mogelijk.”

Schreef je daarom jouw boek ‘Ecologie op hoge hakken?
“Ik wil een breder publiek bereiken dan enkel de geitenwollensokken, met alle respect. Duurzaam leven is iets voor ons allemaal, maar niet iedereen kan zich identificeren met dat ‘donkergroene’. Met mijn boek wil ik dat donkergroene randje er af halen zodat het voor iedereen haalbaar wordt. Mijn motto is: duurzamer leven zonder in te boeten op stijl en comfort. We bereiken veel meer als iedereen doet wat hij kan voor het milieu. Eens de mensen hun eerste succesvolle gedragsaanpassingen hebben doorgevoerd, gaan ze met veel goesting nog een stapje verder en inspireren ze op hun beurt weer andere mensen rondom hen. Duurzaam is het nieuwe normaal, daar kunnen we anno 2018 niet meer omheen.”

Maria Meulders zet als programmacoördinator haar schouders onder Mei Placticvrij, een bewustwordingscampagne die mensen aanzet één maand hun gebruik van wegwerpplastic te verminderen.

Is duurzaam consumeren een state of mind?
“Volgens mij hangt alles samen met of begint het met bewustwording. Als mensen zich bewust worden van het feit dat ze deel zijn van een groter geheel, van een soort superorganisme met een grote diversiteit aan leven, dan verandert dat alles. De manier waarop naar de aarde of de natuur, naar voedsel, naar andere mensen gekeken wordt … Als mensen voelen en weten wat ze écht nodig hebben om zich goed te voelen, maken ze vanzelf gezonde keuzes die hen voeden en ondersteunen. En die keuzes zullen vanuit dat bewustzijn ook duurzaam zijn. Want wie wil de aarde die ons voeding, water, zuurstof en leven geeft, verkloten?”

Wat kan de overheid doen om duurzaamheid te pushen?
“De overheid, of overheden in België, zouden bepaalde zaken kunnen opleggen of verbieden wat gebruikte materialen betreft. Als producenten bijvoorbeeld meer van eenzelfde soort plastic of plasticvervanger zouden gebruiken, dan vergemakkelijkt dat de recyclage. Al ligt onze levensstijl, de manier van consumeren in de ratrace mee aan de oorsprong. We willen zoveel mogelijk consumeren, op elk moment van de dag en tegelijk moeten die producten lang bewaard kunnen worden. Onverpakt, onbewerkt en vers is altijd de meest duurzame en gezonde keuze.

“Wie wil er de aarde die ons voeding, water, zuurstof en leven geeft, nu verkloten?”

De overheid zou een heel sterk signaal kunnen geven door de belasting te verhogen op al wat belastend is voor mens en milieu. Op alle voeding waarvan geweten is dat ze ziek maak of de gezondheid niet ten goede komt. Daartegenover zou uiteraard moeten staan dat op alles wat wél gezond is voor mens en milieu een lagere belasting geldt. Als vervuilers en ziekmakers duurder zouden worden en gezonde dingen goedkoper, dan gaan mensen misschien wel anders consumeren. Mensen zijn haast allemaal gevoelig aan hun portemonnee. Al vrees ik dat er zoveel geld verdiend wordt aan de consumptieverslaafde mens én aan de zieke mens dat het een bijzonder bewuste regering of verlichte ministers zou vragen om écht mee voor de verandering te zorgen die nodig is voor de mensen én de aarde.

Ellien Stinissen is de wijdverspreide voedselverspilling beu en bestrijdt die op haar eigen manier. Samen met een vriendin startte ze Rekub op: een pop-uprestaurant dat een app werd, die binnenkort misschien een vast restaurant wordt.

Rekub lijkt ons een goeie oplossing van de toekomst. Hoe zit de vork precies aan de steel?
“In 2015 hadden Marijke en ikzelf een gesprek op café over het voedselrapport van 11.11.11. De cijfers waren choquerend. Een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel wordt verspild. Dat is 1,3 miljard ton voedsel per jaar. Het waren die hallucinante cijfers die ons enthousiasme aanwakkerden op hier iets mee te doen.”

“1,3 miljard ton. Zoveel voedsel wordt er elk jaar weggegooid. Hallucinant.”

“We waren allebei vastbesloten om voedselverlies beter bekend te maken bij het grote publiek. Want niet alleen bij de productie, supermarkten of horeca gaat er eten verloren. Bij ieder van ons thuis gaat het grootste stuk van de taart de vuilbak in. We wilden op een toffe en ongedwongen manier meer bewustzijn brengen rond voedselverlies. Tijdens de zomer van 2015 hebben we een pop-uprestaurant geopend dat een driegangenmenu serveerde op basis van groenten en fruit die te lelijk waren volgens de gangbare esthetische normen, of gewoon overschot waren. We werkten uiteraard nooit met vervallen voeding. Er was erg veel aandacht van de media en dat zorgde ervoor dat het restaurant bijna altijd volgeboekt was. Nadien lanceerden we nog enkele pop-uprestaurants, o.a. in samenwerking met The North Sea Chefs. En er kwam een app die specifiek bedoeld was om voedselverspilling bij handelaars tegen te gaan.”

“Al meteen nadat we de laatste pop-up achter de rug hadden hebben we gepraat over wat we verder met Rekub wilden doen. We willen een permanent restaurant opstarten, daar zijn we momenteel mee bezig. Daarnaast zijn we volop de boodschap over Rekub en voedselverspilling aan het verspreiden. We gaan praten over voedselverspilling op events, seminaries, enz. Want er is nog onvoldoende geweten hoeveel voedsel er verspild wordt.”

Wil je de volgende keer live meeluisteren? Op woensdag 12 december gaat KOOPKRACHT op zoek naar duurzame energie. Hernieuwbare energie is de toekomst, maar is het ook voor iedereen haalbaar en betaalbaar? Grote leveranciers schijnen grijze energie een groen likje verf te kunnen geven in de vorm van overgekochte certificaten uit onze buurlanden. Klopt dat echt, en welke rol speelt onze overheid daar dan in? Vanaf 19u30 starten we het debat, waarin o.a. Jasper Verreydt van Turbulent Hydro en Pieterjan Verhaeghen van Renewers je hun antwoorden geven op bovenstaande vragen!

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen