Dit worden de duurzaamheidstrends van 2019, volgens mensen die het kunnen weten

Kan duurzaamheid een trend zijn? En duurzaam reizen, bestaat dat wel? Deze en andere vragen stelt redactrice Yasmina El Messaoudi telkens aan een panel van mensen die het kunnen weten, in een reeks panelgesprekken rond duurzaamheid. Eerst live voor een publiek en daarna op Charlie voor wie het gemist heeft. Deze keer: om welke duurzaamheidstrends kunnen we niet meer heen in 2019? Foto’s: MORREC
Het eerste koopkracht debat van Club content, Circuit, Plein Publiek en Charlie over dualiteit van duurzaamheid leverde een zaal vol héél veel fijne mensen op. Redactrice Yasmina El Messaoudi sprak er met Lotte Philipsen, Stefaan Vandist, Joris Mateusen en Yves Pepermans. Baal je omdat je er niet bij kon zijn? No stress! Wij vroegen drie van de experts om op Charlie hun duurzaamheidstrends voor 2019 uit de doeken te doen.

Stefaan Vandist is onafhankelijk trendwatcher en innovatieconsultant. Als trendwatcher is hij dé ideale persoon om de levensvatbaarheid van duurzaamheid in te toekomst aan de kaak te stellen. Is duurzaamheid een trend en kan het er wel één zijn, als het zo’n broodnodige verandering van ons (koop)gedrag omvat?

Vandist: “Er zal volgens mij steeds meer worden ingezet op leefbare steden. We focussen altijd op het grote plaatje zoals de VS, VN of de EU, maar de grootste hefbomen voor duurzaam leven zitten in de steden. De negentiende eeuw werd gekenmerkt door wereldrijken. In de twintigste lag de focus op natiestaten, maar de 21e eeuw is echt de eeuw van de steden.”

“Na tijden van globalisering hunkeren mensen steeds vaker weer naar hun eigen, kleine, leefwereld.”

“We staren ons blind op wat grote instellingen of politici zeggen en gaan zo voorbij aan het lokale niveau. Neem nu bijvoorbeeld president Donald Trump: toen hij zei uit het klimaatakkoord te stappen, stond de hele wereld op zijn achterste poten, terwijl verschillende burgermeesters in de VS zich er niks van hebben aangetrokken. Zij zijn hun lokale duurzame beleid gewoon blijven uitvoeren.”

“Na tijden van globalisering hunkeren mensen steeds vaker weer naar hun eigen, kleine, leefwereld: de stad. Mensen zijn niet langer bezig met hoe de wereld er zal uitzien, maar wel hoe leefbaar hun eigen stad zal zijn. De grootste vooruitgang in duurzaamheid zal dus vanuit stedelijk beleid komen.”

“In principe is dat niks nieuws onder de zon. Wereldsteden zoals San Francisco en Los Angeles zijn al langer op de duurzaamheidskar gesprongen. Vlaanderen komt altijd wel wat na. Maar ook dat zal, zeker in 2019, meer dan ooit loslopen. Dat sijpelt automatisch de stad binnen. Als het niet van het lokale beleid komt, dan wel van haar stadsbewoners.”

Lotte Philipsen werkt als journalist voor Knack Weekend online. In die rol komt ze ook voortdurend in aanraking met duurzame initiatieven in de lifestylewereld én geeft ze deze initiatieven een podium.

Philipsen: “Duurzaam leven betekent voor mij bewust leven. Liever dan op een trend, die inhoudt dat iets een piek kent en dus ook terug een daling, focus ik op initiatieven die blijvend zijn, in stijgende lijn gaan en niet omkeerbaar zijn. Om een duurzaam verhaal te schrijven, moeten verschillende partijen samenwerken – ook de beleidsmakers. Ik geloof heel erg in bottom-upverhalen, van consumenten die bewust kiezen, burgerinitiatieven, stadsfestivals, jonge ondernemers die zelf de handen uit de mouwen steken en technische innovators die blijven zoeken naar de meest duurzame optie. Als ik dan toch één trend moet kiezen, is het dat duurzaamheid steeds meer gezien wordt als iets positiefs.”

“Dankzij succesvolle pioniers wordt het steeds makkelijker, betaalbaarder én hipper om voor de duurzame optie te kiezen.”

“De wil om duurzaam te leven, heeft verschillende redenen. Er zijn tragische redenen, zoals moderne slavernij, dierenmishandeling en de opwarming van de aarde. Maar er zijn ook positieve redenen, zoals de focus op mooie, bewuste materialen, lokale economie, creativiteit en innovatie. De voorbije jaren zijn er steeds meer mensen opgestaan die actief aan de slag gaan om te tonen dat duurzaam leven ook gewoon leuk kan zijn. In de mode uit zich dat in mooie winkels met enkel duurzame items, festivals rond duurzame mode met modeshows en installaties, clothes swap feestjes, recyclage-opties, aandacht voor ambachten, innovators die nadenken over circulaire mode (zoals de Belgen Tom Duhoux van HNST en Cédrick Vanhoeck van Resortecs), grote ketens die (onder druk van consumenten en beleidsmakers) meer investeren in duurzame materialen, etc. Dankzij succesvolle pioniers wordt het steeds makkelijker, betaalbaarder én hipper om voor de duurzame optie te kiezen.”

“Ik hoop dat in 2019 deze ‘trend’ zich zal verderzetten en mensen steeds positiever zullen staan tegenover eerlijke, ecologische, bewuste initiatieven, producten en ervaringen. Het is dan ook het ideale tegengif tegen een wereld die aan je voorbij holt. Een beetje vertragen, wie geniet daar nu niet van?”

Joris Mateusen is zaakvoerder en strategisch directeur van communicatiebureau Absoluut en weet als geen ander de slappe koord tussen het boosten van verkoop en het belang van duurzaamheid te bewandelen. De belangrijkste duurzaamheidstrend zijn volgens hem het verminderen van plastic waste, en van vegetarische gerechten de norm maken.

Mateusen: “Je ziet dat er twee krachten in dezelfde richting werken. Langs de ene kant heb je de overheid, de wetgevende kracht. Er worden maatregelen genomen en dat sijpelt ook door naar het bedijfsleven. Langs de andere kant vergroot het bewustzijn van de burgers. Je krijgt een soort ‘lijdenspush’. Mensen voelen aan dat duurzaamheid iets is waar ze werk van moeten maken, zoals papieren zakjes en herbruikbare tassen gebruiken in plaats van niet-recycleerbare plastiek.”

“Het grootste verschil gaat gemaakt worden door de koks die creatief beginnen denken over groenten en lekker eten.”

“Sensibilisering rond plastic waste kan werken, maar je moet goed nadenken over de strategie erachter. Het kan synergetisch werken met wetgevende zaken, bijvoorbeeld bij een verbod of snelheidsregels op de baan. Wat sensibilisering kan doen omtrent plastiekgebruik, is de maatschappelijke norm verschuiven, net zoals met roken gebeurd is. Veel mensen houden vast aan het comfort van plastieken zakken. Daar moeten we vanaf, bijvoorbeeld door plastieken zakjes betalend te maken. Ik woon deeltijds in de UK en daar is het simpel: je betaalt extra als je een zakje wilt. De norm wordt verschoven en we gaan oplossingen moeten vinden om onze boodschappen op een andere manier te transporteren dan in een plastieken zak.”

“Daarnaast blijft ook de vegetarische trend stijgen: Restaurants gaan steeds vaker vegetarische gerechten als basis aanbieden en alles wat vlees, gevogelte of vis is, als supplement aanbieden. Vroeger was het een privilege om vlees te kunnen eten bij ons, maar nu is het meer de standaard geworden. Deze standaard moet veranderen naar een keuze die je bewust maakt, vanuit een ethisch discours, of uit de gezondheidsoverwegingen. Je merkt dat wanneer er te hard wordt gedrukt op het ‘ethiekpedaal’, mensen tegengas geven. Het grootste verschil gaat gemaakt worden door de koks die creatief beginnen denken over groenten en die lekker eten gaan maken zonder vlees. Zo is er bijvoorbeeld De Groentekok van het Jaar.”

Wil je de volgende keer live meeluisteren? Op woensdag 10 oktober komt er een nieuwe editie in een reeks van vier debatten: duurzaam reizen. De volgende drie debatten gaan telkens door in Plein Publiek. Ze worden georganiseerd door ‘Club content’, dat changemakers in duurzaamheid en sociaal ondernemerschap het podium geeft dat ze verdienen, en ‘Circuit’ een project van De Kringwinkel Antwerpen in samenwerking met stad Antwerpen. 

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou
geen Charlie!

We hebben jou nodig om ons magazine te blijven maken. Kom dus bij de club en krijg:

  • 2 bookzines (nr. 8: najaar 2018, nr. 9: voorjaar 2019)
  • Charlie goodies toegang tot alle online artikels
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen