Wat doen hashtags als #NoBlacks en #NoAsians op dating apps?

#NoBlacks #NoAsians: op datingapps als Grindr en in mindere mate Tinder kom je deze hashtags tegen in profielen. Daters geven er raciale voorkeuren mee aan. Racisme in de queer online dating community is geen onbekend probleem. Recent lanceerde datingapp Grindr daarom ‘Kindr Grindr’ met als slagzin ‘It’s time to play nice’. Maar is het hier niet te laat voor?
Angst voor de coming-out, om niet geaccepteerd te worden: elke LGBT+ persoon heeft wel zo’n periode doorstaan. We zitten in hetzelfde schuitje, maar toch leeft er binnen de holebi+ en trans*gemeenschap ook nog onderlinge discriminatie. Racisme kan je geen klein probleem noemen, en online dating maakt het probleem duidelijk zichtbaar.

Uiterlijk

Zo worden op gay dating-app Grindr mensen van kleur om de haverklap geconfronteerd met racistische beschrijvingen in bio’s, waarin wordt duidelijk gemaakt dat ze beter kunnen verder scrollen. Hashtags zoals #NoBlacks en #NoAsians kom je regelmatig tegen. Ook uitspraken zoals ‘no rice’ en ‘no curry’, waarmee wordt verwezen naar mensen met Aziatische roots, zijn niet onbekend bij de app-gebruikers. Of wat dacht je van ‘ricequeen’? Daarmee geeft iemand aan juist een voorkeur te hebben voor mensen met een Aziatisch uiterlijk. Het zijn allemaal benamingen die Grindr jarenlang heeft toegestaan.

“Op Grindr vind je ook mensen die middels #nofats aangeven dat ze alleen met een slank persoon willen daten.”

Hevig selecteren op uiterlijkheden is op Grindr, de app waar gay of biseksuele mannen elkaar kunnen vinden en die de inspiratiebron was voor Tinder, geen uitzondering. Zo vind je op Grindr ook mensen die in hun profiel aangeven middels #nofats dat ze alleen met een slank persoon willen daten. Ook bestaan er categorieën die mensen op uiterlijk indelen, zoals ‘bear’, ‘cub’ en ‘otter’. Met een bear wordt een stevig gebouwde man met redelijk wat lichaamsbeharing bedoeld. Een ‘cub’ verwijst dan weer naar een jongere man en een otter naar een slanke man, beiden wel nog steeds met een stevige portie lichaamshaar.

Slang

Die benamingen bestonden al lang voor de komst van Grindr. Een ‘Mister Bear’ verkiezing bestaat bijvoorbeeld ook, net zoals de Antwerpse vereniging ‘BelgiumBears’. Het woord ‘bear’ werd al in gebruik genomen door de homo- en bigemeenschap in de jaren 80. Veel LGBT+ slang bestaat al sinds de begin jaren 90. In het begin werd het als een soort geheimtaal gebruikt zodat de LGBT+ gemeenschap met elkaar kon communiceren zonder uit de kast te komen naar de buitenwereld toe.

“De grens tussen een voorkeur enerzijds en racisme en discriminatie anderzijds is soms flinterdun.”

Slang wordt vooral gebruikt om bepaalde personen met een groep te verbinden of ze er net buiten te zetten. De reden dat deze slang op datingapps zoals Grindr zo expliciet gebruikt wordt, heeft ook te maken met de policies van zulke apps, volgens seksuoloog Wim Slabbinck. “Als je als datingapp de mogelijkheid geeft om bepaalde huidskleuren uit te sluiten, dan is het ook logisch dat de gebruikers dat gedrag gaan overnemen. Wat mogelijk ook meespeelt is dat mannen in het algemeen dingen explicieter durven benoemen en minder stilstaan bij het gevoel dat er mee gepaard gaat. Bij vrouwen zal racisme eerder impliciet geuit worden, door bijvoorbeeld de uitnodiging van mensen van kleur zonder verklaring niet aan te nemen.”

Nu is het geen geheim dat er op datingapss die vooral gebaseerd zijn op foto’s, stevig geselecteerd wordt op uiterlijk. Maar de grens tussen een voorkeur enerzijds en racisme en discriminatie anderzijds is soms flinterdun. Bovendien zet de LGBT-datingscene vaak de trend voor de hetero-datingscene, getuige bijvoorbeeld het feit dat Grindr de inspiratiebron was voor Tinder. Maar is middels hashtags aangeven welke huidskleur je prefereert echt de weg die we met dating moeten inslaan?

Kindr Grindr

Toen het probleem steeds meer werd aangekaart, besloot Grindr hun imago op te poetsen door de campagne ‘Kindr Grindr’ op te starten. Hiermee willen ze racisme en discriminatie op hun app aanpakken. Op de website die bij de Kindr Grindr campagne hoort, worden getuigenissen getoond van mensen die racisme op Grindr meemaakten. In de guidelines van Grindr is nu ook opgenomen dat er geen discriminerende taal meer mag worden gebruikt in de bio’s van de profielen. Maar dat is voor het eerst in het negenjarige bestaan van Grindr. Has the damage been done?

Grindr is wereldwijd de populairste dating-app in de LGBT+ community, vooral bij mannen. Elke dag zijn er zo’n 3 miljoen gebruikers actief. De effecten van bijna 10 jaar aan online discriminatie gaan dus niet zomaar worden weggespoeld door één campagne.

Mentale gezondheid

Psychiater Jack Turban deed onderzoek naar de manier waarop Grindr invloed heeft op de mentale gezondheid van mannen. Daaruit bleek dat de meeste personen door de app beginnen scrollen omdat ze zich ongelukkig, angstig of eenzaam voelen. Die emoties worden voor mannen van kleur dan telkens nog eens aangewakkerd als er racistische hashtags op het scherm verschijnen. Hierdoor gaan veel mannen zich nog meer onzeker voelen over hun lichaam.

“De opmerking ‘ik ben homo dus ik kan niet racistisch zijn’ kreeg Isaiah Lopaz al vaak te horen.”

Toch blijven mannen met een donkere huidskleur de app bezoeken. Volgens Turban kan je het vergelijken met een gokautomaat. Omdat je nooit weet wanneer de volgende prijs zal komen, blijf je aan de hendel trekken. Ze blijven doordoen in de hoop snel geld in handen te hebben. Grindr kan als gokmachine dienen, maar dan met een orgasme of gezelschap als prijs. Iets dat je even niet doet denken aan al je problemen.

Geen erkenning

De opmerking ‘ik ben homo dus ik kan niet racistisch zijn’ kreeg Isaiah Lopaz al vaak te horen. Hij is een Amerikaanse artiest met Afrikaanse roots. Volgens hem wil het niet zeggen dat als je tot een bepaalde minderheidsgroep behoort, je ook automatisch sympathie toont voor andere minderheidsgroepen. “De meeste mensen met wie ik samenwerk, zijn artiest, wit en homo. Als ik hen vertel dat ze iets racistisch gedaan of gezegd hebben, zijn ze niet klaar om daarmee geconfronteerd te worden. Ze willen niet erkennen dat we in een samenleving leven waar huidskleur ertoe doet.”

“Wanneer je niet in aanraking komt met mensen die een andere huidskleur hebben, ga je nooit verder kunnen kijken dan je eigen vooroordelen.”

Veel van hen zeggen dat ze het recht hebben om een bepaalde mening of voorkeur te hebben, en dat het hebben van een bepaalde voorkeur niet racistisch is. Maar wat is dan wel racisme? Wim Slabbinck zegt dat het racisme wordt als je al op voorhand iemand gaat uitsluiten, bijvoorbeeld door de hashtags #NoAsians en #NoBlacks te gebruiken. Maar ook met ‘ricequeen’ sluit je alle niet-Aziatische personen uit.

“Als je de mogelijkheid hebt om bepaalde huidskleuren uit te sluiten, gaan we een stap te ver”, legt Wim uit. “Wanneer je jezelf op een eilandje gaat zetten en niet in aanraking komt met mensen die een andere huidskleur hebben, ga je nooit verder kunnen kijken dan je eigen vooroordelen. Contacten leggen met mensen die buiten je comfortzone liggen is net goed. Het kan je eigen beeld van de wereld meer uitdagen.”

Witte dominantie

De seksuele voorkeuren die we hebben, kunnen gelinkt worden aan de witte dominantie in het straatbeeld, advertising en media. “Hierdoor gaan we blanke mensen sneller vertrouwen op seksueel gebied omdat we ze denken te kennen”, legt Wim verder uit. “Het gaat opnieuw over de angst van de mens voor het onbekende. Maar eigenlijk is het een enorm vooroordeel, want we weten niet wie er achter die huid zit.”

Dan Savage, Amerikaanse schrijver en LGBT+ activist, heeft hierover een duidelijke boodschap gericht aan witte homo’s. Volgens hem is het oké om ‘voorkeuren’ te hebben “maar we moeten wel onze voorkeuren eens goed beoordelen en nadenken over de culturele geschiedenis die ze gevormd heeft. Het is goed om er zeker van te zijn dat je voorkeuren echt die van jou zijn en geen limiterende onzin die in je hoofd is gestampt door tv, films en porno.”

“Hun excuus is dat ze niet iemands tijd willen verspillen en daarom al meteen de hashtag op hun profiel zetten.”

Volgens Savage is het ook belangrijk om mensen aan te spreken op hun racistisch gedrag op apps zoals Grindr. S.M. (wil anoniem blijven), die voor de Europese Unie werkt en Grindr-gebruiker is, laat het racisme ook niet altijd passeren. Hij heeft een blanke moeder en zwarte vader. Doordat hij een lichtere huidskleur heeft, spreken mensen die de hashtag #noblacks op hun profiel hebben staan hem soms toch aan. Als hij dan vermeldt dat zijn moeder zwart is, krijgt hij dingen te horen zoals ‘maar zo donker ben je toch niet.’ Als excuus noemen de hashtag gebruikers soms dat ze niet iemands tijd willen verspillen en daarom al meteen de hashtag op hun profiel zetten. “Het is tragisch en enorm frustrerend dat dit anno 2018 nog gebeurt”, getuigt S. “Het is niet dat iedereen die op Grindr zit vreselijk is. Ik heb ook al heel leuke mensen leren kennen. Het is gewoon een spiegel van het leven. Je komt zowel de mooie als minder mooie kanten tegen.”

Ingrijpen

Want niet enkel op datingapps is racisme nog springlevend is. De discriminerende hashtags die op Grindr verschijnen, zijn een onderdeel van iets veel groters. Ze zijn symptomen van een onderliggend probleem, namelijk dat racisme in het algemeen, en ook in de LGBT+ community nog onvoldoende begrepen en aangepakt wordt.

“Er wordt in het algemeen te weinig geluisterd naar mensen van kleur.”

De acties tegen racisme in de LGBT+ gemeenschap in België staan momenteel nog in hun kinderschoenen. Jeroen Borghs, woordvoerder van çavaria bevestigt dat er zeker meer kan gedaan worden. “Er moeten veel stappen gezet worden. We zijn er nog zeker niet”, zegt Jeroen. Hij voegt daar ook aan toe dat het enorm belangrijk is om racisme te blijven melden, ook al denk je dat het niet belangrijk genoeg zou zijn. “Hoe beter racisme in kaart gebracht kan worden, zowel binnen als buiten de LGBT+ gemeenschap, des te beter we er ook op kunnen inspelen.”

Rainbow Nation Brussels, een organisatie die recent is opgericht, zet zich in voor LGBT+ mensen van kleur. Een van hun speerpunten is dat er veel meer over racisme gepraat moet worden. “Onze organisatie bestaat omdat er geen goede zichtbaarheid is van LGBT+ personen van kleur. Er wordt in het algemeen te weinig geluisterd naar mensen van kleur. Het zijn vaak witte mensen die besluiten wat diversiteit inhoudt en wanneer er sprake is van ‘genoeg’ diversiteit, of wanneer iets wel of niet racisme is en of daar iets aan gedaan moet worden.” Een ding lijkt duidelijk: zo lang racisme niet breed besproken wordt, zullen dit soort kwetsende hashtags blijven bestaan, alle goedbedoelde initiatieven zoals Kindr Grindr ten spijt.

De komende week duiken de redacteurs van Charlie in het thema Liefde & Kleur, met pakkende getuigenissen en onderzoeksreportages. Zorgen dating apps voor meer gemengde koppels? En hoe ruimdenkend is de LGBT community over huidskleur? Je leest het op Charlie! Zin in meer? Wees welkom in deSingel op 14 november om 19u30 in de Muziekstudio voor een avond rond Liefde & Kleur. Hosts van de avond zijn redactrice Dalilla Hermans en haar echtgenoot rapper en beatmaker Willem aka Doc Senz. Zij nodigen jullie van harte uit om te komen kijken, luisteren en ervaringen uit te wisselen. Tickets vind je hier.
Lees hier het hele dossier rond Liefde & Kleur
Dit project wordt mogelijk gemaakt met steun van een projectsubsidie Mediabeleid van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, Afdeling Cultuur en Media.
Illustraties: Istock

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen