Reizen we straks allemaal met de hyperloop?

Kan duurzaamheid een trend zijn? En duurzaam reizen, bestaat dat wel? Deze en andere vragen stelt redactrice Yasmina El Messaoudi telkens aan een panel van mensen die het kunnen weten, in een reeks panelgesprekken rond duurzaamheid. Eerst live voor een publiek en daarna op Charlie voor wie het gemist heeft. Foto’s: Elisabeth Van Lent Photography
Het tweede koopkracht debat van Club content, Circuit, Plein Publiek en Charlie over duurzaam reizen leverde weer boeiende inzichten op. Redactrice Yasmina El Messaoudi sprak er met Peter Paul Vossepoel van Zomer Zonder Vliegen, Jeroen Hulsmans van CO2LOGIC, Stijn Elsen van Joker en Kaat Pareyns van TUDelft over Hyperloop, de manier om duurzaam én snel te reizen in de toekomst volgens Elon Musk. Wij praatten na het event met Kaat Pareyns over het vervoersmiddel van de toekomst.

Hoi Kaat, wat is Hyperloop?
“Hyperloop is vergelijkbaar met een hogesnelheidstrein, maar dan nog sneller. De Hyperloop reist in lange buizen die bijna vacuüm zijn getrokken. Daardoor is er bijna geen luchtweerstand en kunnen de capsules snelheden boven 1000 kilometer per uur halen. De capsules worden aangedreven door elektromotoren die geïnstalleerd zijn in de buizen. Bovendien zullen de capsules zweven door middel van magnetische levitatie. Hierdoor is er ook geen rolweerstand met het spoor, waardoor de Hyperloop nog efficiënter en dus sneller is.

“Het Hyperloop-concept doet veel mensen denken aan de buizenpost van de vorige eeuw.”

Het doel van de Hyperloop is om een nieuwe transportmogelijkheid te bieden die de voordelen van andere vervoersmiddelen combineert: de Hyperloop is sneller en energie-efficiënter dan een vliegtuig en even comfortabel als een trein. Tegelijkertijd is de Hyperloop milieuvriendelijk, aangezien die kan draaien op duurzame energiebronnen zoals zonne-energie.”

Waar komt de technologie vandaan?
“Hyperloop is een slimme combinatie van bestaande technologieën, er komen op zich geen nieuwe technologieën aan te pas. Het idee bestaat al enkele eeuwen en werd opnieuw geïntroduceerd door Elon Musk, bekend van onder andere Tesla en SpaceX. Het Hyperloop-concept doet veel mensen denken aan de buizenpost van de vorige eeuw, waarin post razendsnel door vacuüm buizen werd vervoerd. Het is inderdaad vergelijkbaar, behalve dat de Hyperloop veel groter is en mensen vervoert. Dit doet dan weer denken aan de trein. De aandrijving van de Hyperloop-capsules is vergelijkbaar met de aandrijving van magneetzweeftreinen.”

Hoe ‘gewoon’ zal de hyperloop zijn over 50 jaar? Hoe groot is de kans dat wij die nog gaan gebruiken?
“Met de Hyperloop reizen zal over 50 jaar even gewoon zijn als met het vliegtuig of de trein reizen. Elon Musk heeft vorige week nog laten weten dat in december een eerste testcircuit voor mensen zijn deuren opent. Dit toont aan dat er al grote vooruitgang wordt geboekt.

“De kans is heel groot dat wij ooit de Hyperloop zullen nemen.”

In de tweede helft van 2019 worden de eerste commerciële tracks aangelegd in Dubai. Waarschijnlijk is dit eerst voor vrachtvervoer, waarna personenvervoer snel zal volgen. De uitbouw van een continentaal netwerk zal iets langer op zich laten wachten, waarschijnlijk enkele decennia. De kans is dus heel groot dat wij ooit de Hyperloop zullen nemen. Grote bedrijven, zoals Virgin Hyperloop One en Hardt Hyperloop willen graag de eerste operationele tracks binnen tien jaar.”

Heb je Elon Musk al ontmoet?
“Jammer genoeg nog niet. Wij, het team van Delft Hyperloop, doen mee met de SpaceX Hyperloop Pod Competition in de zomer van 2019. Hier gaan we in de 1 kilometer lange testtrack van SpaceX in Los Angeles racen tegen andere studententeams. Het doel is om als snelste door deze buis te racen, zonder te crashen. Daar zullen we allemaal eindelijk Elon Musk ontmoeten (lacht).”

KaatPareyns aan het woord. Foto: Elisabeth Van Lent Photography

Kan wetenschap het klimaat redden? Is dat haar taak?
“De wetenschap zal tot op zekere hoogte het klimaat moeten redden, door innovatieve oplossingen te vinden voor hedendaagse milieuproblemen. Natuurlijk, door alleen deze oplossingen te bedenken en aan te bieden, gaat het klimaat er niet beter op worden. Het vraagt inspanningen van iedereen om deze nieuwe oplossingen ook te gebruiken en oude gewoontes aan de kant te schuiven. Als de wetenschappelijke en technologische wereld elektrische auto’s maakt, dan is het aan de mens om hun verbrandingsauto’s te vervangen door deze duurzame auto’s.

Ik geloof dat het de taak is van de wetenschap om de mensheid verder te helpen. Momenteel is een van de grootste problemen de klimaatopwarming en daar kan de wetenschap veel in bijdragen. Daarom heeft de wetenschap ook de taak om hier onderzoek naar te doen en oplossingen te bedenken.

Het is niet louter de taak van de wetenschap om het klimaat te redden. Bijvoorbeeld: Een eeuw geleden werden de eerste vliegtuigen gebouwd. Deze uitvinding gaf gehoor aan het grote verlangen van mensen om te vliegen en te reizen. Door veel onderzoek en de technologische vooruitgang kunnen die vliegtuigen nu duizenden kilometers vliegen. Dit is natuurlijk fantastisch, maar ook heel vervuilend. Bovendien groeit de vraag naar transport: in 2050 zal er negen keer meer gereisd worden en ook over steeds verdere afstanden. Dit vraagt dus nieuwe oplossingen, want mensen willen nog altijd ver kunnen reizen. De wetenschappelijke wereld heeft al enkele oplossingen klaar: elektrische vliegtuigen (maar daarvoor zijn batterijen nog niet voldoende ontwikkeld), hogesnelheidstreinen en de Hyperloop natuurlijk.”

“Momenteel is een van de grootste problemen de klimaatopwarming en daar kan de wetenschap veel in bijdragen.”

Hyperloop zal pas over een aantal decennia kunnen gebruikt worden, wat doet Delft Hyperloop nu om verandering te brengen in het verhaal van duurzaamheid?
“Bij Delft Hyperloop doen we heel veel onderzoek naar duurzaamheid en denken het hele concept uit; we zijn niet alleen bezig met de technische kant, maar ook de economische en maatschappelijke. Hoe groot zou een capsule moeten zijn? Waar moeten er stations zijn? Hoe ziet zo een netwerk er uit? Hoe veel zou een ticket kosten? Hoe kunnen we de Hyperloop zo veilig maken als huidige transportmiddelen? Dit heeft als doel om de Hyperloop zo snel mogelijk te implementeren.

Hierbij komt ook dat er wordt nagedacht hoe elk aspect van de Hyperloop duurzaam kan zijn. Het gaat dus niet alleen over duurzame energie voor het transport zelf, maar ook over de duurzaamheid van het hele Hyperloop concept.

Verder is de hele Hyperloop community bezig mensen bewust te maken van de nood van duurzaam transport. Als meer mensen en bedrijven beseffen welke schade we nu aanrichten en hoe we dit kunnen vermijden in de toekomst, zullen zij ook moeite doen om mee te werken aan nieuwe transportmiddelen. Zo komt deze ontwikkeling in een hogere versnelling en komt de implementatie van duurzame transportmiddelen steeds dichter bij.”

Wil je de volgende keer live meeluisteren? Op 7 november onderzoekt KOOPKRACHT het idee van de duurzame supermarkt. Lokaal en verpakkingsvrij winkelen bij het grootwarenhuis is momenteel nogal een uitdaging, maar ligt dat eigenlijk aan de winkels, de overheid of toch vooral aan ons als consument? En kunnen we als enkeling echt een verschil maken? Kunnen we onze koopkracht dus ook echt omzetten in vooruitgang richting de duurzame supermarkt? Vanaf 19u30 starten we het debat, waarin 4 interessante sprekers je hun antwoorden geven op bovenstaande vragen!

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen