“Het is goed voor de journalistiek als de lezer ook gehoord wordt”

10 vragen aan twintigers over de toekomst van de journalistiek

Terwijl de debatten over de toekomst van de media vaak gevoerd worden door Belangrijke Mijnheren in nette pakken, willen wij de vraag graag stellen aan de volgende generatie: meisjes en jongens die gebeten zijn door nieuws en media en geen wereld kennen zonder internet. Van een pas afgestudeerde student journalistiek tot de jongste hoofdredacteur van Vlaanderen. Vandaag Mayke Blok van De Correspondent
Mayke Blok (23) Mediastrateeg bij De Correspondent

 

1. Welke kranten & magazines lees je? Kijk je tv, luister je radio?
“Ik lees veel Vox, de New Yorker en The New York Times, Niemanlab voor metanieuws over de journalistiek en vanzelfsprekend De Correspondent. Voor ik daar ging werken, was ik écht een nieuwsjunk, dat is nu wel weg. Nu.nl of NOS.nl bezoek ik alleen bij heel groot nieuws. Verder luister ik bijna geen radio meer, wel steeds meer podcasts. The Ezra Klein Show, Modern Love en de mediapodcast van Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth (Die laatste is m’n baas, maar het is toch echt best wel een goede podcast).

Dit klinkt allemaal wel erg verantwoord…. Ik binge soms Netflix totdat ik die melding krijg: ‘Ben je er nog?’. Dat is altijd wel een lekker confronterend momentje.”

2. Hoe lees je ze (op papier, tablet, smartphone, desktop)? En waar (trein, wc, in de zetel enz)?
“Het meeste lees ik vanaf mijn telefoon. Het lukt niet altijd, maar ik probeer heel bewust ‘loze smartphonemomentjes’ te vullen met het lezen van artikelen (en niet met het heen en weer tikken tussen Facebook en Twitter). De bewaarapp Pocket is daar heel handig voor. Het is zo verleidelijk om doelloos naar je scherm te staren en de hele tijd instinctmatig appjes open te klikken. Maar aan het eind van de dag is het veel leuker om je tijd te investeren in een artikel waar je écht iets aan hebt.”

3. Betaal je voor media en zo ja voor wat en hoeveel?
“Gezien het medium waar ik werk, zou het bijna hypocriet zijn om overal te freeriden. Ik heb Blendletegoed, Spotify Premium en Netflix. Geen abonnementen op kranten of tijdschriften. Als ik later groot ben wil ik een abonnement op de New Yorker. Maar nu nog even niet. Het vervelende aan kranten- en tijdschriftenabonnementen is toch dat het gaat voelen als huiswerk dat op je deurmat valt.”

4. Wat mis je zelf in het aanbod?
“Het aanbod is gigantisch, daar hoeft wat mij betreft echt niets bij. Wat ik mis, en dat is vooral vanuit m’n werk geredeneerd, zijn betere manieren waarop verhalen het publiek bereiken.

Mensen verslaafd maken aan je product is één ding. Maar het is niet echt duurzaam op de lange termijn.

Een tijdje geleden stond er een artikel op Medium How Technology Hijacks People’s Minds. Het is het zeker waard om helemaal te lezen, maar de kern is dat alle notificaties, mailtjes en pushberichten die je de hele dag worden voorgeschoteld, vaak enkel het belang van de verstuurder dienen. Zij willen dat je zo vaak mogelijk op hun website komt of de app zo vaak mogelijk opent. Er wordt nog veel te weinig nagedacht over vormen van verspreiding die aansluiten op het dagelijkse ritme van de gebruiker.

Mensen verslaafd maken aan je product is één ding. Maar het is niet echt duurzaam op de lange termijn. Steeds meer van mijn vrienden gooien Facebook van hun telefoon omdat ze er niet in slagen de app te negeren.

Mijn grootste uitdaging bij De Correspondent is dan ook om te zorgen dat we in het leesritme van de lezer terecht komen. Urgente verhalen publiceren is daarvoor belangrijk, maar écht nadenken over hoe je publiek het beste kunt bereiken is een tweede. Dat betekent ook dat je leden moet kunnen bedienen die misschien al blij zijn met hun abonnement als ze één of twee goede stukken per week lezen.”

5. Waarvan is er te veel?
Artikelen of items op tv waarvan je kunt zien dat de toon en invalshoek letterlijk uit het persbericht zijn overgenomen. Ik heb zelf een tijdje op internetredacties gewerkt en ik weet hoe je wordt verleid door bedrijven en overheidsinstanties om ronkende, prachtig geschreven persberichten over te nemen. Maar achter elk persbericht zit een belang. Dat is een van de eerste dingen die iedereen die media tot zich neemt zich constant moet blijven afvragen: wie zegt dit en wat is zijn of haar belang om dit nu wereldkundig te maken?

Achter elk persbericht zit een belang. Dat is een van de eerste dingen die iedereen die media tot zich neemt moet blijven onthouden.

6. Wanneer is media op z’n best? Welke nieuwe vertelvormen zijn het helemaal?
“Media, en dan bedoel ik vooral media die online actief zijn, zijn op hun best als ze blijven experimenteren. Er is een tijd geweest dat elke nieuwe ontwikkeling in nieuwe media werd gebracht als ‘Het nieuwe ding dat de journalistiek zou gaan redden’. Denk aan SnowFall van de New York Times, Virtual Reality of crowdsourcing.

Geen van bovenstaande is ‘de oplossing voor de journalistiek’, maar het is zó belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in nieuwe vertelvormen. Want al die kleine stappen zorgen uiteindelijk voor nieuwe manieren waarop mensen in aanraking komen met kwaliteitsjournalistiek. De Volkskrant doet dat nu bijvoorbeeld heel goed door in te zetten op datavisualisaties en Vox.com met steeds betere korte videoproducties.”

7. Hoe zie jij het gebruik van media evolueren? Is print dood?
“Wie drie jaar geleden bij een journalistiek debat ging kijken, kon zich voorbereiden op een avondje luisteren naar mensen uit de traditionele media die verkondigden dat ‘print niet dood was’ en ondertussen zochten naar ‘het nieuwe verdienmodel’. Internet was op dat soort avonden altijd een vies woord. Een ‘moetje’, omdat de oplages maar bleven dalen. Dat begint nu godzijdank te veranderen. Blendle en De Correspondent hebben in Nederland laten zien dat mensen echt wel bereid zijn om te betalen voor online journalistiek.

Of print dood is? Dat vind ik eigenlijk totaal niet relevant. Het maakt de consument volgens mij écht niet meer uit waar je iets publiceert. Mensen betalen aan het eind van de dag voor een kwaliteitsproduct. Of je er nou een boek van maakt of het in zijn geheel op Facebook deelt of het elke dag bij mensen door de bus gooit, is daar ondergeschikt aan.”

8. Hoe zie jij de interactie tussen lezer en medium het liefst – welke vormen gaat dit aannemen denk je?
“Wij beginnen elke serie met een oproep aan onze lezers. Wat weet jij van dit onderwerp? Ken je iemand die we moeten spreken? Daar komen prachtige reacties op. Je merkt dat je commentsecties kunt ‘modereren’ door heel gerichte vragen te stellen. Als je dat niet doet, krijg je een bak vol met meningen.

Lezers kunnen de blinde vlekken van een journalist wegnemen.

Door het internet is de afstand tussen journalist en lezer kleiner geworden. Ik zit zelf ook niet meer te wachten op de journalist ‘die me wel eventjes gaat vertellen hoe het zit’. Het is veel meer tweerichtingsverkeer. En het is niet alleen leuk voor de lezer als hij of zij gehoord wordt, het is ook goed voor de journalistiek. Lezers, mits op de juiste manier aangespoord, kunnen de blinde vlekken van een journalist wegnemen.”

9. Wat zou jij doen als je eindbaas was van een krant of mediahuis?
“Dit is megacliché maar soit. Heel goed voor mijn werknemers zorgen. Je kunt een gigantisch succesvol bedrijf zijn, alleen maar willen groeien, maar wat heb je daar aan het eind van de dag aan als de mensen met wie je dagelijks werkt niet gelukkig zijn? Uiteindelijk zit je 50 of 60 uur per week met je collega’s, dan kan je het maar beter naar je zin hebben met z’n allen.”

10. Jouw estafettevraag van de vorige in de rubriek (Katrin Swartenbroux, webitor in chief bij Weekend Knack): Zie je De Correspondent als het geweten of als de blauwdruk van de media?
“Geen van beide! We proberen een aanvulling te zijn op het bestaande medialandschap. Wij zijn goed in het geven van context, maar er zijn nieuwsgebeurtenissen waar andere media die meer op het nieuws zijn ingespeeld, veel beter verslag van kunnen doen. Breaking news bijvoorbeeld, zoals bij de aanslagen in Brussel. Dan verwijzen we ook graag door naar liveblogs van andere media voor de laatste ontwikkelingen. Onze kracht ligt elders.”

En dan nog de bonusvraag! Volgende week is aspirant-journalist en redacteur bij Geekster Yorick Dupon aan de beurt. Wat zou je hem willen vragen?
“Wie is jouw grote inspiratiebron in de mediawereld en waarom?”

 

Lees hier alle interviews in de reeks Jonge Mediamakers

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Jaarabonnement

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de club en krijg: 2 bookzines, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen