Burn-out Bingo

Burn-out bingo: anderen moeten de wereld maar veranderen

Want ik ben niet goed genoeg

Burn-out bingo: anderen moeten de wereld maar veranderen

Een paar cijfers uit recent onderzoek: een op acht werknemers denkt binnen een jaar op te branden. De helft van de Vlaamse werknemers verwacht ooit een burn-out te krijgen. Het aantal dertigers dat met een burn-out thuis zit, is in vijf jaar verdubbeld. Burn- en bore-out, de kans is groot dat je er (indirect) mee te maken krijgt. Met Burn-out Bingo binden we de strijd aan met het stemmetje dat je tegenhoudt om de sprong naar een betekenisvolle job te wagen. Daarnaast posten we elke week een artikel dat meer inzicht geeft in wat dat stemmetje nu eigenlijk zegt. Deze week: ik ben niet goed genoeg.

Het faalverhaal wint aan populariteit. Wereldwijd worden er Fuck Up Nights georganiseerd waar ondernemers in detail en vaak met de nodige humor vertellen hoe hun plannen jammerlijk faalden. Je kunt er horen welke beginnersfouten ze maakten en hoe ze al hun geld verloren. Klinkt misschien deprimerend, maar de events trekken volle zalen. De Belgische Kira Van den Ende, organisator van Fuck Up Nights Brussel, verzamelde zelfs een hele rits this-shit-happened-in-real-life kortverhalen over professioneel falen en bundelde ze in het boek Durf Falen. Is onze interesse in faalverhalen puur leedvermaak, of schuilt er iets anders achter?

Het succes van het faalverhaal

Faalverhalen delen heeft wel degelijk een belangrijke sociale functie. Zoals Charlie-redacteur Stijn eerder schreef: “We houden vaak de illusie in stand dat alles ons altijd voor de wind gaat door enkel onze succesverhalen te delen. Die taboesfeer zorgt voor een vicieuze cirkel van verzwegen mislukte sollicitaties en weggemoffelde missers waar werkelijk niemand gelukkiger van wordt.” Door falen bespreekbaar te maken, leren we dat iedereen wel eens faalt. En dat het dus niet zo’n afgang is als je misschien denkt. En dat je dus best nog eens kunt proberen.

Dat klinkt misschien als een open deur, maar zeker in de Belgische ondernemerswereld is vallen en opstaan niet zo gemakkelijk. In België betekent een faillissement vaak het einde van je ondernemerscarrière. Om daar iets aan te veranderen, dienden de meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement in 2015 zelfs een resolutie in om gefaalde ondernemers te ondersteunen en te stimuleren als zij willen herstarten, die werd goedgekeurd in de commissie Economie in het Vlaams Parlement. “De angst om te falen is de belangrijkste reden waarom er hier zo weinig ondernemers zijn”, zei Axel Ronse, initiatiefnemer van de resolutie toen. “Het is heel belangrijk dat we de juiste signalen geven aan ondernemers die gefaald zijn. In plaats van ze te stigmatiseren moeten we ze stimuleren om te herstarten en waar het mogelijk is daarin ondersteunen.”

Fake it until you make it

Dat het stimuleren van vallen en opstaan niet zo’n gek idee is, toont Sillicon Valley, de geboorteplek van de meest succesvolle technologiebedrijven ter wereld. De bedrijven die nu household names zijn, zoals Apple, Airbnb of Facebook, zijn enkel zo groot kunnen worden omdat honderden andere bedrijfjes faalden.

“Kikkers leggen 20.000 eitjes, zodat er een handvol uiteindelijk volwassen kunnen worden en op een lelieblad kunnen zitten.”

Volgens een artikel in Newsweek is het vermogen van Sillicon Valley om om te gaan met falen de sleutel tot haar succes. Geen enkele andere plek ter wereld heeft zoveel succesvolle technologiebedrijven voortgebracht en dat zal niet veranderen zolang andere regio’s er niet in slagen de attitude over te nemen die in Sillicon Valley heerst ten opzichte van falen, aldus Newsweek. “Dit is een belangrijk punt dat vaak over het hoofd wordt gezien in de meeste gesprekken over de zogenaamde unicorns, tech startups met een geschatte waarde van een miljard dollar. De enige manier waarop de tech-industrie een handvol van zulke unicorns kan voortbrengen, is door heel erg veel te falen. Het soort falen waarover we het hier hebben is vergelijkbaar met hoe kikkers 20.000 eitjes leggen, zodat een handvol daarvan uiteindelijk volwassen kan worden en op een lelieblad kan zitten, knibbelend aan muggendiners.”

Het geheim van Silicon Valley? Mislukken wordt er gezien als een onvermijdelijk bijproduct van het ondernemerschap, onder het motto “It’s better to fail than not to try”. Het delen van zowel faalverhalen als succesverhalen, helpt om in te zien dat falen ons belangrijke lessen leert en je tot een betere ondernemer (of werknemer, of vriend, of hobbykok, of… you get the point) kan maken. 

Weg met dat voetstuk

We hebben de neiging om mensen die ergens in slagen op een voetstuk te plaatsen. Terecht: wie iets goed doet verdient een applausje. Maar daarin schuilt ook het gevaar dat je denkt dat wat zij deden onhaalbaar is, of dat zij zover geraakt zijn omdat ze nooit een fout gemaakt hebben. Het hypen van succesverhalen kan daardoor zowel inspireren als keihard afschrikken. Het kan mensen tegenhouden om op zoek te gaan naar betekenisvol werk of om hun eigen betekenisvolle job te creëren.

“In onze interviews willen we tonen dat het voor die helden ook niet eenvoudig is vast te houden aan hun principes.”

Dat is ook precies waarom we de projecten ‘Zwijgen Is Geen Optie’ en ‘Burn-out Bingo’ begonnen. In een reactie op ons interview met lingerie-ontwerpster Muriëlle Scherre schreef Liesbeth Verhelst, ontwerpster van duurzame handtassen en accessoires: “Het is fijn te weten dat nog andere ontwerpers, hoe succesvol ik denk dat zij zijn, net als ik geen bergen geld scheppen.”

We beschouwen iemand als Muriëlle als een heldin. Een vrouw die bovenmenselijke dingen doet. Maar daardoor lijkt het alsof we zelf niet zo kunnen leven. Alsof het voor haar haalbaar is maar voor ons niet. Alsof we niet sterk genoeg zijn om vast te houden aan de principes waar we in geloven. In onze interviews willen we tonen dat het voor die helden ook niet eenvoudig is vast te houden aan hun principes. Dat ook zij worstelen, moeilijke dagen hebben en offers brengen. Maar dat, als puntje bij paaltje komt, er geen rijker leven bestaat dan een geëngageerd leven.

Denk jij ook dat je niet goed genoeg bent? Speel de Burn-out Bingo en laat je inspireren door wereldverbeteraars die ook niet van de ene op de andere dag succesvol werden. 
De komende 6 weken zullen we elke week een artikel publiceren dat meer inzicht geeft in de stemmetjes in je hoofd die je weerhouden van zinvol werk. Speel ook Burn-out Bingo: een videoboard waarin inspirerende mensen je helpen ontdekken hoe je zelf de wereld van morgen een beetje beter kunt maken dan vandaag. Volg ons via Facebook en Twitter of schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Meer info: www.zwijgenisgeenoptie.be
De Burn-out Bingo reeks kwam tot stand met steun van een projectsubsidie Mediabeleid van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, Afdeling Cultuur en Media

Schrijf je reactie

Zwijgen is geen optie maakt interviews met mensen voor wie zwijgen geen optie is. Engagement is voor hen geen hobby maar staat centraal in hun leven. Ze worden geportretteerd als inspiratie, om te ontdekken hoe we zelf de wereld van morgen een beetje beter kunnen maken dan vandaag. Zwijgen is geen optie is een project van Weddingstreet Media.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen