Lijstje

10 dingen die je zeker tegenkomt op internet na een grote ramp

10 dingen die je zeker tegenkomt op internet na een grote ramp

Notre Drame, Notre Flamme. Ja, de Notre-Dame in Parijs stond gisteren in brand. Het monument was nog niet eens helemaal geblust of mensen wakkerden achter hun schermpje het hellevuur van sociale media al aan. Wij verzamelden tien soorten reacties waarvan je wist dat ze gingen komen.

1. Mensen die het op zichzelf betrekken en selfies posten
Dit zijn dus de mensen die je op vakantie tegenkomt, terwijl ze jou met hun selfiesticks het zicht op toeristische trekpleisters ontnemen. Ze staan een uur bij elk werelderfgoed te poseren, hun haar te herschikken en op hun smartphone hun foto’s te beoordelen. Ze kijken welgeteld één seconde naar het gebouw. Door hun ijdelheid heb jij de Notre-Dame nooit echt kunnen bekijken en nu de kathedraal dreigt af te branden duwen ze ook nog eens hun selfie onder je neus.

2. Mensen die hun profielfoto/status veranderen met #PrayFor
Je weet wie dit is: tante Ans die nooit in Parijs geweest is en tot gisteren de Notre-Dame enkel kende uit de Disneyfilm, maar die bij elke ramp een nieuw frame om haar profielfoto van haar en haar Yorkshire Terriër Keesje zet, want dat is toch hoe Facebook werkt?

Op Twitter is het equivalent van het fotoframe de obligatoire hashtag. Toegegeven, het is wel lekker makkelijk om op Twitter het laatste nieuws gecentraliseerd terug te vinden. En soms geeft een juist gekozen quote ook troost en hoop. Maar meestal wordt teruggegrepen naar weinig originele klassiekers als #PrayFor of #JeSuis. Dat laatste leidde gisteren tot vreemde zinnetjes zoals #jesuisnotredame, #jesuiscatholique en zelfs #jesuisquasimodo.

3. Mensen met grappige woordspelingen
Dan heb je de mensen die met hun emoties geen blijf weten en dan maar grapjes beginnen maken. Woordspelingen doen het altijd goed. Gisteren passeerden onder andere de Notre Flamme en Notre Drame en werd er steun betuigd aan de Parijzenaars die ‘in zak en as’ zaten. Wink wink, nudge nudge. Wij kunnen intussen ook al geen Quasimodo of Frollo meer zien.

4. Mensen met een anti-mening die gewoon wil dwarsliggen
Deze masochist kickt erop als heel Twitter hem, euh, afbrandt om zijn ‘tegendraadse’ meningen. Je vergelijkt ‘m best met een puberjongen die denkt dat hij zeer stoer bezig is als z’n zus hem mega-irritant vindt en z’n ouders met elkaar ruziën over de beste manier om zijn gedrag te corrigeren. Oh ja, unpopular opinion: jouw unpopular opinion is helemaal niet onpopulair, je bent gewoon een klootzak.

5. Nieuwsredacties die om de vijf minuten met BREAKING NEWS komen
Wanneer er een grote ramp gebeurt, staan nieuwsredacties onder enorme druk om zo snel mogelijk nieuwe informatie aan hun lezers te geven. Likes! Clicks! Shares! Maar meestal duurt het een paar dagen vooraleer alle feiten bekend zijn. Dat weerhoudt nieuwssites er niet van om de lezer te bombarderen met updates met BREAKING NEWS, waar, als je er dan op doorklikt, niks nieuws in blijkt te staan. Zo konden we gisteren van 19 tot 23 uur ’s avonds om de vijf minuten lezen dat de Notre-Dame nog steeds in brand stond.

Wie wil leren hoe je ongemakkelijke stiltes volpraat tijdens een date, kijkt best eens naar de acrobatiek van nieuwsankers tijdens extra live-uitzendingen. Het vereist enige skills en stalen zenuwen om live de aandacht van duizenden kijkers vast te houden terwijl je weet dat je niets weet.

6. Getuigen die in de buurt waren, maar werkelijk niks zinnigs te zeggen hebben
De toevallige getuige: dit is de redder in nood van de journalist die het Breaking News live moet brengen. De toevallige getuige weet ook niets, maar beleeft in volle glorie zijn fifteen seconds of fame. Hij benut zijn expertise over dit specifieke moment ten volle, terwijl hij kijkers inwijdt in de Lokale Omstandigheden. Hij deelt in detail waarom hij en zijn vriendin drie dagen Parijs boekten, hoe hun AirBnB gelokaliseerd is, wat de sfeer op het plein voor de Notre-Dame was, hoe het weer was, welk ijsje ze aan het eten waren en herhaalt woordelijk wat ze tegen elkaar zeiden toen ze rook uit de Notre-Dame zagen komen. Wel, weten we dat ook weer.

7. Mensen die alles meteen politiek recupereren
Deze mensen denken bij spectaculaire gebeurtenissen maar twee dingen: “Kan ik deze gelegenheid gebruiken om viraal te gaan?” en “Kan ik hier een moslim bij betrekken?” Of wacht, dat is eigenlijk twee keer dezelfde vraag.

8. Mensen die fake news verspreiden
Er is geen betere aanleiding om fake news te verspreiden dan tijdens een grote ramp, wanneer iedereen lekker opgefokt en emotioneel is. Zo konden we al lezen dat er een moskee gebouwd zou worden op de plaats van de Notre-Dame of dat alle mensen met Afrikaanse roots dit geweldig vinden als wraak voor wat de Franse kolonisten destijds gedaan hebben. Een gouden tip: calm the fuck down en geloof niet alles wat er op sociale media staat.

9. Mensen die het begin zien van de volgende Groote Oorlog
Vrouwen worden emotioneel genoemd, maar de dramaqueens die je tijdens grote rampen het vaakst hoort, zijn toch vooral mannen. Het zijn van die pathetische types die zichzelf een hele held vinden door te doen alsof ze aan het begin van de Derde Wereldoorlog staan en naar het front worden geroepen. Bij sommigen vermoed je zelfs dat ze stiekem een beetje blij zijn dat alles dreigt te ontsporen zodat ze eindelijk hun camouflagebroek en legershirt op een weekdag kunnen aantrekken.

 

10. Zelfverklaarde experts op Twitter die beter dan iedereen weten wat er aan de hand is en wat er gedaan moet worden
De beste stuurlui staan aan wal, of zitten op Twitter. Zoals de Amerikaanse president Donald Trump, die waarschijnlijk vanuit zijn luie stoel in de golfclub de Parijse brandweer adviseerde om snel te handelen. Deze alweter stelde een blusvliegtuig als oplossing voor, waardoor de Parijse brandweer zich genoodzaakt zag te laten weten dat een gigantische hoeveelheid water uit de lucht droppen zou kunnen leiden tot het instorten van de brandende Notre-Dame. Zelfs God keek toe en zag dat Trump dom was.

Schrijf je reactie

Lees verder in Wereld

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen