“Ik wil mensen doen nadenken over waar hun producten vandaan komen”

Straffe mensen voor de camera: Paulien Verhaest

Tom en Anthony van ‘Zwijgen is geen optie’ interviewen geëngageerde mensen die geen blad voor de mond nemen. Engagement is voor deze mensen geen hobby, maar staat centraal in hun leven. Vandaag: Paulien Verhaest, oprichter van ecologische bloemenwinkel Blommm.

 Paulien Verhaest stopte in maart met haar job om Blommm op te richten, een bloemenwinkel met biologisch geteelde bloemen. Dat doet ze om biodiversiteit en lokale telers een duwtje in de rug te geven. “Hier groeit zoveel moois, waarom moet dat allemaal uit het zuiden komen?”

Als ware bloemenliefhebber miste Paulien een ecologisch verantwoord alternatief om een boeketje te kopen. “Ik vind bloemen een heel fijn cadeau. Je geeft bloemen aan iemand die je graag ziet, maar dan wil je wel dat het verhaal erachter klopt. Zowel sociaal als ecologisch.” En daar knelde het schoentje. Want biologisch geteelde bloemen, die vind je niet in de meeste winkels. “Ik moest ervoor naar een boerenmarkt of een biowinkel. Dat was echt een frustratie voor mij.”

“Ik wil dat iedereen massaal biologische bloemen gaat kopen, maar ook gaat verkopen en telen.”

Wat er dan zo mis is met de bloemen die je in de gewone winkels vindt? “85% van de bloemen wordt overgevlogen uit landen als Colombia en Kenia. De controle op pesticide is daar nihil. Daar komt nog bij dat het in Kenia niet veel regent, dus het water dat nodig is voor die bloementeelt, komt uit de plaatselijke meren. Dat is het drinkwater van de mensen die daar in de buurt wonen. En het water komt ook nog eens vervuild terug.” Paulien besloot de handen uit de mouwen te steken en zelf voor een alternatief te zorgen. En zo werd Blommm geboren. “Wat ik wil doen is biologische bloemen zo toegankelijk mogelijk maken voor iedereen en mensen bewuster laten nadenken over waar hun producten vandaan komen. Ik wil dat iedereen massaal biologische bloemen gaat kopen, maar ook gaat verkopen en telen.”

Snel werd duidelijk dat ook andere mensen een ecologische bloemenwinkel misten. Klanten sprokkelen ging vlot maar het zag ernaar uit dat er niet genoeg snijbloemen zouden zijn om de vraag bij te houden. “Onze eerste dag was moederdag en we hebben toen meer dan 100 boeketten verkocht. Dat was wel een uitdaging want het was net een jaar dat de zon te weinig had geschenen. De week voor moederdag was het helemaal nog niet duidelijk hoe veel boeketten we gingen kunnen maken. We dachten even dat we er maar 20 gingen kunnen maken. Maar gelukkig is het in orde gekomen.”

“Mijn dochter zei tegen mij: mama, je hebt geen tijd meer voor mij.”

Bij het onverwachte succes hoorde ook meer werk dan voorzien. “Die zomer was zo’n rollercoaster en echt keihard werken. Maar bezig zijn met je handen en met zo’n mooi product zorgt ervoor dat je die stress vergeet.” Hoewel ze zo’n drukke zomer toch niet nog eens ziet zitten. “Voor mezelf en mijn gezin gaat dat gewoon niet. Het ergste is dat je dat niet door hebt. Zelf denk je dat je in de flow zit. Tot mijn oudste dochter tegen mij zei ‘mama, je hebt geen tijd voor mij’. Dat greep mij echt. Ik probeer een goede moeder te zijn maar soms verlies je dat toch wel uit het oog. Anderzijds denk ik wel dat het goed is voor kinderen om te zien dat hun ouders hun werk echt graag doen. Maar er moet natuurlijk een evenwicht zijn.”

Bekijk de vorige afleveringen van Zwijgen is geen optie hier.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Zwijgen is geen optie en ontvang een update bij een nieuw interview.

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Jaarabonnement

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de club en krijg: 2 bookzines, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is.

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen