Reistips

Believe me, I’m an air hostess

Reisadvies in 13 do's & dont's

Believe me, I’m an air hostess

Belgische zomer, dat is drie dagen summah summah time en dan november rain. Een mens wordt er chagrijnig van. Ik heb in elk geval alweer zin om warmere oorden op te zoeken. Omdat ik niet de enige ben en de zomervakantie in aantocht is, deel ik graag het volgende, volledig gratis reisadvies voor wie het vliegtuig neemt.

Ik sloot in oktober 2015 een tienjarige carrière als stewardess af. Een ongelooflijk leuke job, die helaas volledige toewijding vereist van lichaam en geest en die een absolute aderlating is voor het sociale leven.

Believe me, na een decennium in de luchtvaart, weet ik waar ik over spreek. Daarom deze do’s en dont’s voor een vliegende start van je vakantie (en waar je cabin crew gelukkig van wordt).

1. Do: travel light. Bijna niemand reist zonder te shoppen. Laat genoeg ruimte in je bagage, maar vergeet je paspoort en bankkaarten niet. Stop in je handbagage een onderbroek, reserve t-shirt, eventueel een korte rok of broek, zwembroek, tandenborstel. Zo kan je alvast de 24 uur overbruggen in het geval je op verloren bagage moet wachten.

2. Don’t: niet zagen over handbagage! Meestal zit het kostbare koffertje in de nabijheid van je stoel (noot: enkel je zitplaats is een gegeven, gereserveerd feit). Als je meer wil meenemen, zul je je bagage moeten inchecken. Dat is nu eenmaal zo. Stewardessen kunnen veel, zoals drie talen spreken, reanimeren en brandjes blussen, maar extra bagagevakjes toveren is er niet bij. Ben je de ongelukkige die zijn koffer aan de deur van het vliegtuig moet laten staan? Dan krijg je die netjes terug op bestemming. Haal er je medicijnen, bril, portefeuille en tablet uit.

Zitten en zwijgen. Alstublieft. U vertraagt de vlucht.

3. Do: zeg hallo bij het opstappen. Zelfs met een hoofdknikje zijn we al tevreden. “23A!” blaffen, is geen equivalent, neen. Ook geapprecieerd: het gebruik van alstublieft en dankuwel.

4. Don’t: behandel de bemanning niet als een stel lege dozen, ook al ben je die hyperbelangrijke businessman wiens laptop ondertussen een extra ledemaat is geworden. De bemanningsleden hebben vaak wel gestudeerd, of hebben veel wereldwijsheid verworven. Ze kiezen bewust voor deze job, niet omdat ze te onnozel zijn om iets anders te doen. Dit beroep is namelijk enkel vol te houden als je er echt voor kiest.

Stewardess zijn anno 2016 kent niet de glitter en glamour van weleer. Dagen van 13 uur werken zijn geen uitzondering.

5. Do: reis je op de 16de van de maand en zie je een hostess met een lang gezicht? Steek haar een hart onder de riem door bijvoorbeeld je gordel spontaan zelf aan te doen en door zonder discussie je tafeltje in te klappen. De kans is namelijk groot dat ze enkele uren geleden te weten is gekomen hoe de komende maand eruit ziet voor haar, hoeveel kinderoptredens ze zal moeten missen, hoeveel nachten ze niet thuis zal slapen (veel!), enzovoort. Vliegend personeel krijgt omstreeks de 15de van de maand het rooster voor de maand erop. Dit is al een stap vooruit: één jaar geleden was het de 20ste. Dus had je vrij gevraagd op 1 juni voor het huwelijksfeest van je broer? PECH. Rsvp’en kon pas vanaf 20 mei, 17u. Nu ben ik optimistisch, want om 17u zat de voltallige bemanning van de luchtvaartmaatschappij waar ik voor werkte online. En crashte het systeem. Mensen werden wanhopig, nijdig en elke maand opnieuw werd ‘het systeem’ dat je werk- en privéleven bepaalde, in de twee landstalen vervloekt.

En trouwens, grote kans dat je hostess gewoon moe is. Stewardess zijn anno 2016 kent niet de glitter en glamour van weleer. Dagen van 13 uur werken zijn geen uitzondering. ’s Nachts werken, thuis komen en één nachtje slapen in het eigen bed om de volgende dag weer om drie uur in de ochtend met de eyeliner voor de spiegel te staan? Wekelijks. De jetlags rijgen zich aan elkaar en chronische vermoeidheid is iets waar ze allemaal mee kampen. Be nice.

vliegen3

6. Don’t: vraag niet welk eiland of heuvel er zich onder het vliegtuig bevindt. Ik weet het, je bent enthousiast en nieuwsgierig. Maar de route verandert telkens, afhankelijk van het luchtverkeer, weerbericht,…

7. Do: sta, wanneer toegestaan, op en doe een rondje. Goed voor de doorbloeding. Achteraan kan je extra drankjes krijgen. Die irritante “DING!” horen we liever enkel als de buurvrouw op 23B in ademnood verkeert. Maar anders: afhankelijk van het type vliegtuig hebben stewardessen elk tot 50 man onder hun hoede. Profiteer dus van de drank- en eetservice die voorbij je stoel passeert.

Eén pintje in de lucht is gelijk aan drie op de grond. Je wordt dus sneller zat aan boord.

8. Don’t: overmatig zuipen. Rustig aan met die alcohol. Je vliegt voor het eerst naar New York en dit moet gevierd worden met enkele pintjes? Uiteraard! Maar wist je dat: één pintje in de lucht, gelijk staat aan drie op de grond? De technische uitleg hiervan gaat onder meer over de ‘perslucht’ die je inademt. Zoals in een duikfles, ja. Je wordt dus sneller zat aan boord. En overgeven op die vliegtuigtoiletten: yuck. De charmeur die met hangende pootjes “een Dafalgan of zoiets” kwam vragen, nadat hij mij even ervoor voor kutwijf had uitgemaakt omdat ik hem zijn twintigste pint weigerde, had misschien graag over deze info beschikt.

vliegen2

9. Do: jouw kind is een topper en je wil hem of haar komen tonen. Mega. Maar hou kinderen uit de keuken. Er staan scherpe voorwerpen, ovens, potten met heet water,… Je zal wel al gemerkt hebben dat een vliegtuig niet stil hangt. Een onvoorziene turbulentie kan zware gevolgen hebben. Die rode slotjes, al dat geklik en geklak die je wel hoort als je stoel dichtbij de keuken is, dat doen stewardessen niet omdat ze dwangneuroses hebben. Dat doen ze om voorbereid te zijn op eventuele turbulentie. Alles moet vastzitten en gesloten zijn. Idem dito voor het bagagevak boven je hoofd. Dicht houden, ten allen tijde. Hou kinderen uit de nabijheid van de deuren, zeker wanneer we aan de grond staan. Deuren gaan soms open, daar zijn ze voor ontworpen. En deze deur in kwestie hangt circa 4 meter boven de grond.

10. Don’t: zonder toestemming de cockpit betreden. Ook al staat de deur open. Die staat open teneinde grondpersoneel binnen te laten met documenten, of om simpelweg de luchtcirculatie in die kleine ruimte te verversen. Het vliegtuig is geen pretpark; het is niet omdat je een meter of meer aanvinkt op de lat, dat toegang vanzelfsprekend is. Spreek de bemanning gewoon aan, vaak mag zoonlief even het heiligdom betreden en op de foto met de commandant.

Paniek maakt dat mensen ineens de deurknop niet meer kunnen omdraaien, bevriezen en hun eigen naam niet meer weten.

11. Do: kijk naar de safety demo. Saai! Ik weet het. ‘Ik vlieg wel 10 keer per maand, ik weet dat al allemaal.’ Geweldig. U verdient een pluim. Maar… Paniek maakt dat mensen ineens de deurknop niet meer kunnen omdraaien, bevriezen en hun eigen naam niet meer weten. Denk je nog steeds dat je dan het gehannes met dat reddingsjasje aankan? Een kleine opfrisser kan geen kwaad. Ook vliegend personeel krijgt jaarlijks een driedaagse cursus, compleet met evacuatie drills.

Even kijken waar de dichtstbijzijnde nooduitgang zich bevindt kan handig zijn. Het is niet noodzakelijk de deur waardoor je binnenkwam. Het kan het raampje naast je zijn. Maar instinctief zal je de deur nemen waardoor je het vliegtuig betrad. Dus zwijgen en opletten tijdens die instructies!

12. Don’t: vraag niet na 9 uur vliegen aan de je steward(ess) of hij/zij meteen weer terug naar Brussel vliegt. De tijd vloog voorbij, dat is een goed teken. Maar neen. 18 uur na elkaar zou wat teveel zijn. De bemanning gaat even horizontaal in het hotel, dankjewel.

13. Do: “Bedankt en tot ziens! Merci et au revoir!” Iets terug zeggen wanneer je stewardess deze woorden tot wel 250 keer per vlucht staat op te dreunen aan de deur, doorbreekt die sleur ietwat en bovendien is het… beleefd.

Wist je overigens dat rij 13 vaak niet bestaat op het vliegtuig? Eentje om na te gaan tijdens het benen strekken…

Veilige vlucht!

stewardess-fei-lr

Toen ik nog stewardess was

Foto’s: Istock

Schrijf je reactie

4 reacties
  • Anke says:

    Vooral puntje 4 is heel herkenbaar hier. Geen stewardess, wel reisleidster. Ook enkel vol te houden omdat je er voor kiest, en ja, dame in hotel X, ik heb weldegelijk gestudeerd. Soms genoeg frustraties, maar vooral veel mooie momenten. Blij te lezen dat jullie vriendelijke ‘hallo’s’ & ‘goeiemorgens’ apprecieren, ik doe de volgende keer extra hard mijn best om jullie vrolijk te (blijven) begroeten!

    • fei says:

      Ik denk dat het een algemene frustratie is bij mensen in toerisme en horeca…Te veel mensen worden aanzien als “inbegrepen in de prijs”. Maar sommige dagen zei ik gewoon: whatever! Ik ga straks met mijn kont in de zon gaan liggen, ik word ervoor betaald, doe jij maar lekker zuur 🙂
      Geniet van je job, Anke, zonder twijfel doe je er ervaringen voor het leven op!

  • Ann says:

    Respect!

  • Tante Jeanine says:

    Van ervaring gesproken! Precies blij dat je er vanaf bent ?

Fei is 30 something, Chinees-Indonesische Belgische, moeder van 1 en stiefmoeder van 2. Ze jongleert met gezin, werk en vrienden. Continu ontdekken, Bicky Burgers, lezen en dansen als de beesten op (Gentse) feesten zijn haar heilig.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen