Reportage

Wanneer groentjes je brandstof zijn

Wanneer groentjes je brandstof zijn

Afgelopen weekend werd The Vegan Network opgericht, een platform waarop veganisten en vegetariërs geportretteerd worden. Een ‘online showcase van vegans’, werd in De Morgen gezegd. Initiatiefnemer is Yves Drieghe, art director bij DIFT en overtuigd veganist. En mijn baas.

Ik hou van vlees. Niet alleen in de figuurlijke of seksuele betekenis, maar ook letterlijk. In de frituur bestel ik niet één maar meerdere snacks bij mijn frieten. ‘s Avonds durf ik al eens een droge saucisse of blik Zwan-worstjes voor de televisie opeten. Tussen mijn boterhammen ligt salami of ham. Of dat was vooral vroeger het geval, voor ik Yves leerde kennen.

Yves is intussen twee jaar mijn baas bij het creatief bureau DIFT, en slaagde er in die tijd in om m’n visie op plantaardig eten grondig te veranderen door iedere dag ‘t goede voorbeeld te geven. En niet alleen de mijne, maar ook die van honderden anderen. Met zijn nieuwste project, The Vegan Network, zal dat aantal alleen maar verhogen. “Op dat platform verschijnt wekelijks een nieuwe reeks portretten van veganisten en vegetariërs, gemaakt door steengoede fotografen. Wouter Van Vaerenbergh, bijvoorbeeld, of Sarah Van Looy”, legt hij uit.

Zo staat er momenteel een portret van zanger Wannes Cappelle, die naast z’n foto uitlegt waarom hij veganist is geworden. “De mensheid behandelt levende wezens als consumptiegoederen. Dat maakt me misselijk, vooral als je weet dat er een gezond, lekker en plantaardig alternatief is”, klinkt het.

“Ik heb ervoor gekozen om voor dit project enkel een site en Instagram-account aan te maken”, zegt Yves. “Geen Facebook-pagina dus, en dat is een bewuste keuze. Daar zouden de gesprekken onder de foto’s al snel vervallen in discussies die nergens op slaan. Een ego-spel van veganisten tegen niet-veganisten, vooral. En niet alleen tussen hen, ook tussen veganisten onderling worden heel wat debatten gevoerd: over de ‘juiste’ methode, bijvoorbeeld, of hoe je anderen zogezegd kan overtuigen. Terwijl het voor mij helemaal niet gaat over het dwingen van mensen om hen tussen alles of niets te doen kiezen, maar net aan te tonen dat alle beetjes helpen.”

“Mensen denken vaak dat ze het niet zouden kunnen, veganistisch leven.”

Hoe absurd de discussies soms kunnen worden bleek toen Yves op zoek ging naar geschikte modellen die op de site konden komen. Zo was er een meisje dat schoorvoetend zei dat ze maar 95% van de tijd veganistisch leefde, en daarom ‘misschien niet in aanmerking zou komen voor het project’. “Wie heeft haar dat idee toch aangepraat? Door zo te denken creëer je bij mensen opnieuw het beeld dat je alles op moet geven als je een verandering wil veroorzaken”, zegt Yves.

Een cliché dat bij wel meer mensen leeft, en er bij Yves voor zorgde dat hij zijn project lanceerde. “Mensen denken vaak dat ze het niet zouden kunnen, veganistisch leven. Ze hebben het gevoel dat het niets voor hen is, omdat het zo ver van hun bed blijft. Dat het moeilijk of duur is, bijvoorbeeld. Niet lekker, dat ook. Vooral oudere mensen hebben daar last van, want ik merk dat jongeren daar sneller weg mee zijn. Waarschijnlijk komt dat omdat die eerste groep nog de tijd heeft meegemaakt waarin het vegetarisch en veganistisch aanbod zeer beperkt was, en vaak zeer lelijke verpakkingen had. Jongeren kunnen nu vleesvervangers in de Delhaize kopen, en moeten gelukkig niet meer naar de biowinkel als ze vegetarisch beleg op hun boterham willen.”

Diëtiste en vegansiste Lisa Steltenpool. Foto door Sarah Van Looy

Die vooroordelen over vegetarisme countert Yves al langer op z’n sociale media, waar hij aantoont dat je ook op basis van een plantaardig dieet tot het uiterste kan gaan. Een marathon lopen, bijvoorbeeld. En met succes, want steeds vaker krijgt hij vragen van geïnteresseerden. “Ik voel dat er steeds meer interesse is om plantaardig te eten – kijk bijvoorbeeld naar het succes van Dagen Zonder Vlees – maar dat het voor veel mensen toch nog een abstract gegeven blijft. Daarom heb ik dit platform gelanceerd, dat een brede staalkaart van veganisten in binnen- en buitenland biedt. Van een IT-manager en make-up artiest tot een fotograaf en een tuinman, je zal ze er allemaal vinden. Ik kreeg ook een reactie van iemand die het wagenpark in een groot bedrijf plant en met zijn deelname wou aantonen dat je in alle beroepen veganisten en vegetariërs vindt.”

“Dit platform biedt een brede staalkaart van veganisten. Van een IT-manager en make-up artiest tot een fotograaf en een tuinman.”

En zo heeft iedere geportretteerde – in totaal boden intussen meer dan 250 mensen zich aan – wel een eigen reden om mee te doen. “Sommige mensen laten hun vlees of dierlijke producten staan omwille van de dieren, anderen voor de impact op het milieu of omdat ze met hun gezondheid in zitten. Ook de fotografen hebben elk hun eigen reden om mee te werken. Om nieuwe mensen te leren kennen, bijvoorbeeld, of om eens volledig vrij te mogen werken.”

Wannes Cappelle. Foto door Sam Gilbert

Sinds vijf jaar laat Yves dierlijke producten – melk, eieren, kaas… – links liggen, nadat hij eerder al vijf jaar vegetariër was. De echte klik kwam er na het lezen van ‘Eating Animals’, het boek van Jonathan Safran Foer waarvan momenteel ook een documentaire wordt gemaakt.

“Het project is geslaagd als mensen beseffen dat het niet moeilijk is om plantaardig te eten.”

“Al lukt dat veganisme niet altijd even goed”, vertrouwt Yves me toe. “Als iemand taart mee heeft vind ik het bijvoorbeeld raar om ‘Oh, nee, dat eet ik niet hoor’, te zeggen. Ook als mijn ouders een gerecht klaarmaken waar kaas in zit, ga ik daar niet moeilijk over doen. Ik eet wel echt geen vlees of vis meer. Soms kan ik wel eens verlangen naar een goeie worst met appelmoes, maar aan de andere kant kan ik me de smaak niet eens meer herinneren.”

Net die boodschap – alle beetjes helpen – wil Yves zo benadrukken. “Het project is in mijn ogen geslaagd als mensen erover nadenken en beseffen dat het niet moeilijk is om plantaardig te eten, dat er geen beperkingen zijn. Daarom is het zo belangrijk om de tone of voice laagdrempelig en mainstream te houden.”

 

Meer info: The Vegan Network of volg hen via Instagram

Schrijf je reactie

Thomas Smolders is het alter ego van Ljosmyndun - of nee, het was andersom. Hij werkt bij het creatief bureau DIFT en publiceerde daarnaast in verschillende kranten en magazines.

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen