Zwijgen Is Geen Optie gaat inkomsten delen met wereldverbeteraars

In anderhalf jaar publiceerde Zwijgen Is Geen Optie (ZIGO) 50 interviews met uitgesproken wereldverbeteraars – van Murielle Scherre tot Nozizwe Dube. Deze interviews werden 1,5 miljoen keer bekeken en ZIGO verzamelde een community van zo’n 5.000 gelijkgestemde zielen om zich heen. Wij vroegen Tom en Anthony, de drijvende krachten achter ZIGO waarom ze deze week een nieuwe weg inslaan.

Anthony, waarom zijn jullie anderhalf jaar geleden met ZIGO begonnen?
“Tom werkte in de filmsector, daar maakte hij zowel décors als scenario’s. Ik had al enkele start-ups gerund en verkocht in verschillende sectoren; een babysit community, maar ook bedrijfjes die werkten in social media, technologie en zelfs immobiliën.

Toen Tom en ik beiden op het stonden punt om vader te worden hebben we besloten ons in een risicovol avontuur te storten. Dat was voor veel mensen misschien wel een rare beslissing (lacht). Zo begonnen we onze video’s te maken.

Voor ons was dat logisch: het feit dat we vader werden, deed ons automatisch stilstaan bij de toekomst van onze wereld. Door alle doemberichten die we dagelijks in de kranten lazen, waren we een beetje cynisch geworden. Wij wilden weten of het echt wel zo slecht gaat met de wereld als we denken, en of er niet even veel mensen zijn die de problemen aanpakken, als dat er mensen zijn die problemen creëren. Het is makkelijk om kritiek te geven op wat er fout gaat. Wij willen mensen portretteren die een oplossing bieden. En we willen dat onze kijkers deze mensen leren kennen. Daarnaast willen we met onze diepte-interviews het publiek debat naar een hoger niveau tillen. Want het is nodig.”

Nu hebben jullie een drastische beslissing genomen: om meer geld te verdienen, gaan jullie meer geld weggeven.
“Alles is ontstaan vanuit liefde voor de pioniers die we interviewen. Het was voor ons dan ook logisch dat er iets zou terugvloeien naar hen, zodat zij hun missie kunnen waarmaken. We willen dat Saskia Van Nieuwenhove de jeugdzorg verbetert, dat Arnoud Raskin straatkinderen opleidt en dat Benjamin Gérard vluchtelingen aan goedbetaalde jobs helpt. Als het lukt, kunnen we een verschil maken.”

“Het is makkelijk om kritiek te geven op wat er fout gaat. Wij willen mensen portretteren die een oplossing bieden.”

Hoe werkt dat dan concreet?
“Als je fan bent van onze interviews kan je lid worden voor 10 euro, 25 euro of 50 euro per maand. Daarvoor kan je alle interviews zien. Je wordt dan automatisch lid van onze community. Deze mensen beslissen mee wie er wordt geïnterviewd en hoe het geld van de leden wordt besteed. Want de helft van het lidgeld dat we binnenkrijgen, wordt doorgestort aan onze pioniers.”

Hoe selecteren jullie deze wereldverbeteraars?
“Op basis van een aantal statistieken die we kregen via OESO en IMF, hebben we de grote problemen waar België mee worstelt opgelijst. Daarna hebben we een lijst gemaakt met mensen die met deze problemen bezig zijn. Deze lijst hebben we voorgelegd aan de ZIGO community. Via een poll in de community wordt beslist welke thema’s en welke mensen het meest geschikt zijn om te interviewen. Elke maand doen we ook een live event, waar je een van deze pioniers kan leren kennen.”

Waarop mikken jullie?
“Onze eigen groei vooropstellen is maar saai, maar we zouden graag aan 100.000 euro geraken om uit te delen aan pioniers. Dat lijkt me zo cool! (lacht) Als ik denk aan wat de pioniers aan het doen zijn en wat ze kunnen doen met het geld, dat moet dat echt wel lukken. Als lid van Zwijgen Is Geen Optie kijk je niet enkel naar inspirerende verhalen van wereldverbeteraars. Je wordt door jouw bijdrage ook deel van het verhaal. Iets wat nog nooit eerder is vertoond.”

Wil je de ZIGO Pioniers ontdekken? Surf dan naar www.zwijgenisgeenoptie.be Wil je lid worden van Zwijgen is geen optie? Surf dan naar www.zwijgenisgeenoptie.be/lid

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen